923
0
На одного психолога в середньому припадає 400 школярів і школярок. Зокрема, відповідні фахівці є лише в 75% міських і у 40% сільських шкіл.
Про це йдеться в дослідженні ГО “Про.Світ” і аналітичного центру “Cedos” “Стан функціонування психологічних служб ЗЗСО в умовах війни”.
Згідно з даними дослідження, у 1 469 громадах України наразі діє 357 центрів професійного розвитку вчителів, до яких мають входити й навчально-методичні центри психологічної служби. Дослідники зазначили, що в громадах, де такі центри відсутні, їхню функцію виконує НМЦ (навчально-методичний центр) області. Однак такий підхід однаково має обмежену функціональність.
Зокрема, фахівці навчально-методичних центрів професійного розвитку вчителів мають виконувати низку обов’язків:
Крім того, за положенням типових штатних розписів, у кожній школі має бути практичний психолог і соціальний педагог. Однак їх, за даними Інституту освітньої аналітики, на сьогодні в державі всього 7 і 4 тисячі відповідно.
Нестача й плинність кадрів, згідно з даними дослідження, є одним із головних викликів у цій сфері. Зокрема, у сільській місцевості значна частина психологів працює не неповну ставку, а в двох третинах закладів освіти узагалі немає соціальних педагогів. Їхні обов’язки зазвичай ділять між психологом (якщо він є) і заступником директора з виховної роботи або іншими представниками адміністрації школи чи наявними педагогами.
Наразі розподіл працівників у містах і селах виглядає так:
Крім того, відповідні фахівці мають низьку заробітну плату, особливо це стосується працівників у сільській місцевості та молодих спеціалістів. До речі, психологи й соціальні педагоги не мають доплат за окремі види робіт, які отримують, наприклад, учителі.
Соціальні педагоги також часто не мають профільної освіти, адже в такому випадку вони не могли б підвищувати свою кваліфікаційну категорію.
До того ж у містах у відповідних спеціалістів є можливість працевлаштування з вищим доходом, зокрема, можна перейти в приватну практику, через що вони часто кидають роботу в закладах освіти.
Варто зазначити, що заробітна плата шкільних психологів і соціальних педагогів напряму залежить від кількості учнів.
“У міських школах, де понад 700 учнів, є можливість повноцінної ставки психолога. У селі – це школа, у якій навчається понад 300 учнів. Відповідно, чим менша школа, тим менша ставка, на яку вони можуть претендувати”, – йдеться в дослідженні.
Засновники закладів освіти теж не завжди дотримуються нормативів і впроваджують меншу кількість ставок, ніж треба, або лише одну з відповідних посад. Зокрема, це відбувається через те, що зарплата психолога та соціального педагога лише частково покривається освітньою субвенцією. Решту має сплачувати місцевий бюджет, де часто є дефіцит коштів.
Щоб компенсувати низьку зарплатню, психологи та соціальні педагоги нерідко працюють за сумісництвом або поєднують 2 посади.
Згідно з даними дослідження стану функціонування психологічних служб під час повномасштабної війни, психологи стикаються з низкою складнощів у своїй роботі:
Серед проблем, які вказали опитані фахівці психологічної та соціальної служби закладів освіти, були:
Крім того, у психологів існують певні запити на навчання, серед яких робота під час війни, робота з травмами й тривогою соціальної ізоляції.
Аби допомогти таким фахівцям у підвищенні кваліфікації ГО “Про.Світ” підготувала безплатний інтерактивний онлайн-курс для вчителів і працівників шкільних психологічних служб, який містить практичну й теоретичну частини. Зареєструватися для його проходження можна за посиланням.
Читайте також: “Навчання для стійкості”: добірка вебінарів з психологічної допомоги для освітян”.
Титульне фото: renaissance-di.org
Обговорення