Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

2 Листопада 2023

Дошкільна освіта в країнах Європи: чим схожа та чим відмінна від України

У європейських країнах немає поняття дошкільна освіта, але наявне поняття рання освіта та догляд, які включають догляд за дітьми до 3 років та ранню освіту від трьох (чотирьох) років. Багато країн встановлюють обов’язковим відвідування закладу дошкільної освіти протягом одного-двох років перед школою. В Україні також наявна обов’язковість дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку, але відсутній контроль за виконанням цієї вимоги та відсутня відповідальність за її невиконання.

В Офісі освітнього омбудсмена Сергія Горбачова проаналізували, як різні країни забезпечують дошкільну освіту та розповіли про основні відмінності. Публікуємо роз’яснення майже в незмінному вигляді.

ЧЕРГА ДО ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Щоб потрапити до муніципального закладу дошкільної освіти в частині країн необхідно стати в чергу. Перевага в цій черзі у деяких країнах надається тим батькам, які працюють.

МЕРЕЖА ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Муніципалітети (тобто – місцева влада) за кордоном, як і в Україні, відповідальні за здобуття дітьми дошкільної освіти, і для цього створюють усі умови:

  • будують і утримують заклади,
  • сприяють створенню приватних закладів.

Якщо ж муніципалітет не має можливості чи місць, він може домовитися з іншою громадою про надання послуг дошкільної освіти дітям за відповідну компенсацію.

У деяких країнах муніципальні заклади дошкільної освіти приймають дітей лише з 4 років. А до цього віку батьки можуть користуватися лише приватними закладами або послугами няні, які є досить дорогими.

ГАРАНТІЯ МІСЦЯ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Є країни, у яких дитина має право на догляд та ранню освіту, але не зобов’язана відвідувати заклади дошкільної освіти до певного віку, а є країни, у яких дошкільна освіта – це обов’язок, і дитина зобов’язана бути присутньою в ЗДО. У межах права на догляд та ранню освіту держава на вимогу батьків повинна гарантувати місце в закладі для будь-якої дитини відповідного дошкільного віку. А в країнах, де догляд за дітьми та рання освіта з певного віку обов’язкові, державні органи повинні гарантувати достатню кількість місць для всіх дітей вікового діапазону, на який поширюється обов’язок дошкільної освіти.

ДЕРЖАВНІ ТА МІСЦЕВІ СУБВЕНЦІЇ ЗАКЛАДАМ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЗА КОЖНУ ЗАРАХОВАНУ ДИТИНУ

У багатьох країнах дітям, починаючи з 4 років, муніципалітет гарантує місце у ЗДО. Якщо він не спроможний це зробити, то може домовитися з іншим муніципалітетом і відшкодувати батькам витрати за відвідування кожної дитини, які надходять одразу до закладу освіти. Сума відшкодування складається з основної суми – компенсації за:

  • догляд і освітню діяльність,
  • навчальні матеріали та обладнання,
  • харчування,
  • адміністрацію,
  • податок на додану вартість і витрати на приміщення,
  • у деяких випадках додаткової суми, яка передбачена для дітей з особливими потребами.

У деяких країнах ЗДО отримує державні кошти за кожну зараховану дитину або ж муніципалітет прямо направляє кошти до того садочка, який оберуть батьки. Він може бути як приватний, так і державний.

СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ ПРИВАТНИХ ЗАКЛАДІВ ДОГЛЯДУ ЗА ДИТИНОЮ

У багатьох країнах дозволяють організовувати невеликі заклади догляду за дітьми вдома. Це можливо після докладної перевірки умов та особи няні на відсутність у неї кримінальних справ і судових вироків.

ПЛАТА ЗА ВІДВІДУВАННЯ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

Щодо фінансової доступності закладів дошкільної освіти, більшість сімей повинні платити за догляд та освіту дітей до 3 років. Є країни, у яких дошкільна освіта платна (наприклад, Німеччина), є країни, у яких батьки сплачують невелику частину суми за перебування дитини в ЗДО, а основну суму сплачує держава. Наприклад, у Данії державна субсидія покриває щонайменше 75% вартості одного місця, при цьому субсидії виплачують безпосередньо дитячим садкам, решту коштів вносять батьки, але вони залежать від доходів родини. У деяких країнах безоплатно відвідувати заклад дошкільної освіти можна певну кількість годин, а за перевищення цієї кількості повинні сплачувати батьки (наприклад, у Швеції та Польщі). У Польщі за перевищення безплатних годин розмір плати не повинен перевищувати 1 злотий за годину занять.

У частині країн батькам, які мають невеликий дохід або інші труднощі, можуть забезпечити для дитини безплатне відвідування садочка.

ТЕРИТОРІАЛЬНА ДОСТУПНІСТЬ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Є країни, у яких батьки мають право обирати будь-який заклад дошкільної освіти для дитини, оскільки немає територіального закріплення ЗДО до місця проживання дитини.

ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПЕРЕБУВАННЯ ДИТИНИ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

У кожній країні свої підходи до дошкільної освіти, але головний акцент робиться на розвитку незалежності та самостійності, а також особистих, соціальних і технічних навичках дитини.

Читаючи відгуки українських батьків, які знайшли тимчасовий прихисток за кордоном і чиї діти відвідують садочки у країнах Європи, в Офісі освітнього омбудсмена помітили: спільним є те, що батьки та педагоги не переймаються за одяг та речі дитини, головне – це розвиток, безпека та радість дитинства. А розвиток відбувається не лише під час занять, а й під час прогулянок під дощем, по калюжах та бруду тощо.

Цікавим є досвід Швейцарії щодо впровадження проєкту “Дитячий садок без іграшок”. Цей проєкт допомагає запобігати залежностям. Досвід проєкту зараз широко поширюється в інших країнах. В ініціативі всі готові іграшки та ігрові пропозиції вилучаються на період від 10 до 12 тижнів, і це створює ситуацію, де діти можуть випробувати свої здібності та обмеження. Як результат, діти:

  • розширюють соціальні й когнітивні навички,
  • вчаться справлятися з нудьгою,
  • розвивають креативність,
  • вчаться втілювати ідеї.

А у вільний від іграшок час діти інтенсивно граються, самі ініціюють та вигадують ігри, використовують різні предмети оточення та природи тощо.

У деяких країнах практикують день батьків. Це коли раз на тиждень одна з мам працює вихователем, а інша – помічником вихователя. Звісно, що справжні вихователі присутні та спостерігають за процесом.

СИСТЕМА ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЄВРОПИ

У Європі для позначення дошкільної освіти немає окремого поняття. Для визначення етапу життя дитини від народження й до початкової освіти (етапу раннього дитинства) вживається термін “рання освіта та догляд”, який вміщує два аспекти:

Забезпечення такою освітою дітей до 3 років зосереджене на догляді за дитиною, тоді як ЗДО для дітей старшого віку зосереджені на освітніх цілях.

Лідери Європейського Союзу встановили, що рання освіта та догляд є одним із головних соціальних прав європейських громадян. Рекомендація Ради Європейського Союзу щодо високоякісної освіти та догляду за дітьми раннього віку, прийнята у травні 2019 року, визначає 5 складників концепції якісних ранньої освіти та догляду за дітьми:

  • доступ,
  • персонал,
  • навчальний план,
  • моніторинг та оцінка,
  • управління та фінансування.

Багато європейських країн структурують послуги дошкільної освіти відповідно до віку дітей. Зазвичай, перехід від першого етапу такої освіти до другого відбувається в 3 роки. У нормативних актах часто встановлюють умови для дітей до 3 років і дітей від 3 років. Але в деяких країнах такий перехід може бути у 2,5 або в 4 роки.

Усе більше країн встановлюють обов’язковим відвідування закладу дошкільної освіти протягом останнього року перед школою. П’ять країн (Чехія, Хорватія, Литва, Фінляндія та Швеція) запровадили обов’язкове навчання в ЗДО протягом одного року до початку початкової освіти. Період обов’язкового відвідування дитсадка продовжили з одного до двох років у Греції та з одного до трьох років в Угорщині.

За даними інформаційного бюлетеня Європейської комісії “Обов’язкова освіта в Європі 2023-2024”, у близько половині систем освіти країн Європи навчання у ЗДО принаймні один рік є обов’язковим. Деякі країни можуть вимагати відвідування дітьми програми дошкільної освіти неповний робочий день (250 або менше годин на рік). За повідомленням Посольства України в Швейцарії на лист освітнього омбудсмена від 24.08.2023 №23/1799-04, законодавством Швейцарії передбачене обов’язкове відвідування закладів дошкільної освіти дітьми від 4 років, які перебувають на території Швейцарії, незалежно від їх статусу. Після зарахування до ЗДО кожна дитина зобов’язана відвідувати всі навчальні дисципліни та курси, визначені та затверджені офіційним розкладом.

ГАРАНТІЯ МІСЦЯ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

У Європі існує два підходи забезпечення доступності догляду за дітьми та ранньої освіти. Деякі країни надають юридичне право на догляд за дітьми та ранню освіту, тоді як інші роблять здобуття такої освіти обов’язком. Але кожен із цих підходів вимагає від державних органів зобов’язання гарантувати місце в системі догляду за дітьми та ранньої освіти. Водночас між підходами є принципові відмінності. Юридичне право означає, що дитина має право на догляд та ранню освіту, але коли це обов’язок – то дитина зобов’язана бути присутньою в закладі дошкільної освіти. У межах юридичного права державні органи на вимогу батьків повинні гарантувати місце для будь-якої дитини відповідного дошкільного віку. А в країнах, де догляд за дітьми та рання освіта з певного віку обов’язкові, державні органи повинні гарантувати достатню кількість місць для всіх дітей вікового діапазону, на який поширюється юридичний обов’язок.

За даними звіту Єврокомісії, станом на 2019 рік сім держав-членів ЄС:

  • Данія,
  • Німеччина,
  • Естонія,
  • Латвія,
  • Словенія,
  • Фінляндія
  • Швеція,

а також Норвегія гарантували в ЗДО місце для кожної дитини з раннього віку (6-18 місяців), часто одразу після закінчення відпустки по догляду за дитиною. Місце в системі догляду за дітьми та ранньої освіти, що субсидується державою, гарантують з 3-річного віку в трьох Співтовариствах Бельгії, а також у Чехії, Іспанії, Франції, Люксембурзі, Угорщині, Польщі та Сполученому Королівстві (Англія, Уельс та Шотландія). Близько чверті європейських систем освіти забезпечують гарантовані місця з 4, 5 або 6 років. Більшість європейських країн гарантують можливість перебування дитини у закладах дошкільної освіти від 20 до 29 годин на тиждень. Гарантований час роботи, який покриває повний робочий день батьків, доступний лише в кількох країнах (Чехія, Данія, Естонія, Словенія і Норвегія).

ФІНАНСОВА ДОСТУПНІСТЬ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

За даними звіту Єврокомісії, у Європі більшість сімей повинні платити за догляд та освіту дітей до 3 років. На 2019 рік середня щомісячна плата була найвищою в:

  • Ірландії,
  • Нідерландах,
  • Великобританії,
  • Швейцарії.

Майже половина Європейських країн гарантують місце в закладах освіти з 3 років, часто безплатно. Усе частіше країни пропонують сім’ям безплатні заклади дошкільної освіти для дітей.

Доступність безплатної дошкільної освіти помітно зростає з 3 років і ця тенденція продовжується з кожним роком до початку обов’язкової початкової освіти. Станом на 2019 рік лише Латвія гарантувала вільне місце в дитсадку для кожної дитини з 1,5 року. Більшість країн запровадили політику пріоритетного вступу та знижки для дітей із вразливих сімей, дітей одиноких батьків.

В опитуванні батьків здобувачів освіти, які перебувають за кордоном, проведеному Службою освітнього омбудсмена у серпні 2022 року, серед недоліків закордонної освіти батьки також виділяють відсутність державних дитсадків у деяких країнах. Цю проблему підтверджують і дані з медіа. За даними сайту “Евакуація.City”, переміщені батьки розповідають, що, наприклад, у Нідерландах до чотирьох років діти можуть навчатися тільки у приватних закладах дошкільної освіти. За даними інформаційної довідки МЗС, у Бельгії для дітей менш як 2,5 років існує система ясел, що приймає дітей із тримісячного віку, але ясла платні, їх вартість розраховується згідно з доходами кожної окремої сім’ї.
У більшості європейських країн поряд із дитсадком пропонують дошкільну освіту вдома: няні доглядають вдома за дітьми до 3 років. Послуги няні складають значну частину послуг дошкільної освіти лише в кількох європейських країнах. Станом на 2019 рік Франція – єдина європейська країна, де більше маленьких дітей перебуває з нянями, ніж у яслах. У восьми країнах (Бельгія, Данія, Німеччина, Нідерланди, Фінляндія, Сполучене Королівство, Швейцарія та Ісландія) значна частка дітей до 3 років перебували під опікою нянь, але переважало надання послуг у яслах. Домашня освіта, зазвичай, більше орієнтована на догляд за дітьми, ніж на навчання. Часто її контроль належить до сфери органів влади, відповідальних за сім’ю, дітей і до соціальних служб.

ВЕЛИКОБРИТАНІЯ

Дошкільна освіта у Великій Британії для дітей до 5 років не обов’язкова. Її надають дитячі центри, ігрові групи, дитячі садки, дитячі класи при початкових школах. Заклади дошкільної освіти працюють з понеділка по п’ятницю, як правило, з 7 ранку до 6 вечора, що дає змогу батькам працювати повний день. Перші дитячі садки були приватними. У 1998 році запровадили державну програму, яка передбачає неповний робочий день та дошкільну освіту для дітей, які досягли 4-річного віку.

Цікаво, що охоплення дошкільною освітою у Великобританії вважається найнижчим у Європі. Наприклад, 95% дітей у Бельгії та Франції відвідують дитячі садки. Якщо державних дитячих садків недостатньо, місцеве управління освіти має забезпечити наявність вільних місць в ігрових програмах. Вартість приватних дитячих садків різна. Зазвичай вона коливається від £50 на тиждень до £15 000 на рік.

Як правило, доступ до освіти в дитячих садках у Великій Британії може надаватися за принципом черги. Крім того, батьки можуть вибирати з-поміж різних закладів дошкільної освіти та подавати заявки в декілька з них, оскільки заклади не мають зони обслуговування. Але більшість батьків зосереджуються на державних дитячих садках при початкових школах, щоб гарантувати, що їхній дитині пізніше буде місце в початковій школі.

АНГЛІЯ

В Англії деякі дворічні діти мають право на безплатний догляд за умови, якщо батьки мають будь-яку з наступних пільг:

  • підтримка доходу;
  • допомога шукачам роботи на основі доходу;
  • допомога на працевлаштування та підтримку, залежна від доходу;
  • універсальний кредит, якщо сімейний дохід становить 15 400 фунтів стерлінгів на рік або менше після сплати податків, не включаючи виплати допомоги;
  • гарантований елемент пенсійного кредиту;
  • податковий кредит на дітей, робочий податковий кредит (або обидва), і якщо сімейний дохід становить £16 190 (713 611 гривень) на рік або менше до сплати податків;
  • 4-тижневий робочий податковий кредит (платіж, який отримують батьки, коли втрачають право на робочий податковий кредит).

Дворічні діти також можуть отримати безплатний догляд, якщо вони:

  • перебувають під наглядом місцевої влади;
  • учасники плану освіти, охорони здоров’я та догляду, який стосується дітей, що потребують більшої підтримки через особливі освітні потреби;
  • отримують допомогу через інвалідність;
  • вийшли з опіки згідно з рішенням про усиновлення, спеціальним рішенням про піклування або рішенням про виховання дитини.

З батьків можуть бути додаткові витрати на харчування, підгузки або поїздки.

Усі три- та чотирирічні діти мають право на 570 годин безплатної ранньої освіти або догляду за дітьми на рік. Зазвичай це 15 годин на тиждень протягом 38 тижнів у році. Але батьки можуть обирати й меншу кількість годин протягом кількох тижнів. З них можуть бути додаткові витрати на харчування, підгузки або поїздки.

ШОТЛАНДІЯ

Дошкільна освіта та догляд за дітьми є безплатними для батьків та фінансуються урядом Шотландії. Але батьки можуть отримати фінансову допомогу на догляд за дитиною, якщо догляд надають особи та організації, які зареєстровані в Інспекції з опіки. Сюди належать:

  • ясла,
  • ігрові групи,
  • няні,
  • заклади позашкільної освіти.

За інформацією урядового сайту Шотландії, якщо дитині 3 або 4 роки батьки можуть отримати до 1 140 годин раннього навчання та догляду за дітьми на рік (приблизно 30 годин на тиждень у семестр). Також таке право мають деякі дворічні. Навчання розпочинається по семестрах і залежить від дати народження дитини. Якщо дитині не виповнилося 4 роки на день, коли вона має йти до початкової школи, батьки можуть відкласти її вступ до початкової школи на рік та отримувати додатковий рік фінансованого раннього навчання й догляду за дітьми на відкладений рік.

Місцеві ради можуть пропонувати фінансоване раннє навчання та догляд за дворічними дітьми, але критерії, кому надавати таку підтримку, визначають відповідні місцеві ради.

Раннє навчання та догляд за дітьми фінансується для дворічних, що:

Дворічна дитина також може отримати фінансування раннього навчання та догляду за дітьми, якщо батьки мають одну з цих пільг:

  • підтримка доходів;
  • допомога шукачам роботи на основі доходу;
  • допомога на працевлаштування та допомога залежно від доходу;
  • допомога по непрацездатності;
  • допомога через тяжку інвалідність;
  • державний пенсійний кредит;
  • підтримка шукачів притулку;
  • податкові пільги;
  • універсальний кредит.

За інформацією урядового сайту Шотландії, працюючі батьки можуть отримувати ваучери по догляду за дитиною, якщо роботодавець такі надає, або неоподаткований догляд за дітьми. Студенти можуть отримати допомогу через свій коледж чи університет. Або, якщо студенти – одинокі батьки – через Агентство нагород студентів Шотландії. Якщо один із батьків – студент бакалаврату та виховує дитину самостійно, він може претендувати на стипендію для одиноких батьків.

Батьки можуть вимагати 85% витрат по догляду за дитиною, якщо мають право на універсальний кредит.

Батьки не можуть отримати неоподаткований догляд за дітьми, якщо одночасно подали заявки на:

  • робочий податковий кредит,
  • дитячий, універсальний кредит;
  • ваучери на догляд за дітьми.

Батьки можуть отримати податкові пільги для оплати витрат на догляд за дітьми, лише якщо:

Якщо батьки не працюють та відповідають за дитину до 16 років, вони можуть отримати податковий кредит на дітей.

ПІВНІЧНА ІРЛАНДІЯ

У Північній Ірландії працюють команди раннього віку. Це спеціалізовані групи соціальних працівників Трастів охорони здоров’я та соціального забезпечення. Вони несуть відповідальність за реєстрацію, перевірку, моніторинг і підтримку нянь та закладів денного догляду, зокрема:

  • денних ясел;
  • ігрових груп;
  • позашкільного догляду;
  • нянь;
  • літніх і відпускних схем.

Не перевіряють послуги, які працюють менш як дві години на день, або послуги, які працюють менш як шість днів на рік.

Для групових установ дитячого догляду, таких як денні ясла, ігрові групи та позашкільний догляд, соціальні працівники в групах дошкільного віку оглядають приміщення принаймні раз на рік. Також щорічно перевіряють вихователів. Перед реєстрацією нянь соціальний працівник перевіряє, чи безпечні їхні будинки для маленьких дітей. Численні перевірки, зокрема щодо судимості, проводять стосовно майбутньої няні та будь-якого члена родини старше десяти років.

Фінансова допомога з догляду за дітьми багато в чому схожа, як у Шотландії.

УЕЛЬС

Дитина має право на щонайменше 10 годин на тиждень у фінансованому дитячому садку з неповним робочим днем на базовому етапі ранньої освіти та догляду (після досягнення трьох років). Це може бути місце (дитячий садок, фінансована ігрова група або няня), схвалене місцевою владою чи школою.

ШВЕЦІЯ

Дітям пропонують дошкільне навчання щонайменше на 525 годин на рік з осіннього семестру року, коли дитині виповнюється три роки (Глава 8 Розділ 4 “Закону про школу”).

Дітям від одного року пропонують дошкільне навчання в обсязі, необхідному з огляду на оплачувану роботу чи навчання батьків або якщо дитина має власну потребу через загальну ситуацію в сім’ї (Глава 8 стаття 5 “Закону про школу”).

Дітям, чиї батьки не працюють або перебувають у відпустці по догляду за дитиною для догляду за іншою дитиною, пропонують відвідування ЗДО три години на день або 15 годин на тиждень з однорічного віку (Глава 8 розділ 6 “Закону про школу”).

Дітям, які потребують особливої ​​підтримки, має бути надана підтримка відповідно до їхніх особливих потреб. Батькам дитини надають можливість брати участь у розробці спеціальних заходів підтримки (Глава 8 розділ 9 “Закону про школу”).

Відповідальність за забезпечення дошкільної освіти для всіх дітей несе місцевий муніципалітет. За наявності особливих причин місцевий муніципалітет може домовитися з іншим муніципалітетом про те, щоб останній приймав дітей, за освіту яких відповідальний муніципалітет проживання, у свій ЗДО (Глава 8 § 12 “Закону про школу”).

Якщо батьки повідомили про запит на заклад дошкільної освіти, муніципалітет повинен запропонувати дитині заклад дошкільної освіти протягом чотирьох місяців. А дітям, які потребують особливої ​​підтримки через особливі освітні потреби, необхідно якнайшвидше запропонувати дошкільне навчання (Глава 8 розділ 14 “Закону про школу”).

Дитині муніципалітет має запропонувати місце в закладі дошкільної освіти якомога ближче до дому (Глава 8 стаття 15 “Закону про школу”).

Муніципалітет може стягувати плату за місце в ЗДО, який він організовує. Плата має бути розумною. З осіннього семестру в рік, коли дитині виповнюється три роки, плата може стосуватися лише тієї частини діяльності, яка перевищує 525 годин на рік.

Для дітей, яким було запропоновано дошкільний заклад, оскільки вони потребують спеціальної підтримки у своєму розвитку у формі дошкільного закладу, плата може стосуватися лише тієї частини діяльності, яка перевищує 15 годин на тиждень (Глава 8 § 16 “Закону про школу”).

За певних умов муніципалітет, який має дитину з іншого муніципалітету у своєму закладі дошкільної освіти, повинен отримати відшкодування витрат на освіту дитини від муніципалітету, де проживає дитина (Глава 8 § 17 “Закону про школу”).

Місцевий муніципалітет повинен надати внесок директору за кожну дитину в ЗДО. Внесок складається з:

  • основної суми – компенсації за догляд і освітню діяльність, навчальні матеріали та обладнання, харчування, адміністрацію, податок на додану вартість і витрати на приміщення;
  • у деяких випадках додаткової суми – передбачені для дітей, які мають значну потребу в спеціальній підтримці (додаткова сума визначається індивідуально, виходячи з потреб дитини).

Базова сума повинна визначатися відповідно до тих самих принципів, які муніципалітет застосовує при розподілі ресурсів для власного дошкільного закладу.

Водночас муніципалітет проживання не зобов’язаний виплачувати додаткові суми за дитину, якщо у муніципалітету виникають значні організаційні чи фінансові труднощі (Глава 8 § 21 “Закону про школу”).

Навчання в дошкільному класі повинно проводитися протягом навчального року, який складається з осіннього та весняного семестру (розділ 9 § 3 “Закону про школу”). Дошкільний клас включає щонайменше 525 годин протягом навчального року (розділ 9 § 7 “Закону про школу”). Навчання має бути безплатним, з вільним доступом до книг та інших навчальних засобів, необхідних для сучасної освіти, а також із повноцінним харчуванням. Плата за заявку на місце не може стягуватися (розділ 9 розділ 8 “Закону про школу”).

В окремих випадках протягом навчального року можуть бути витрати, які добровільно відшкодовують батьки, зокрема за шкільні екскурсії. Компенсація не повинна перевищувати власних витрат директора за участь учня в заході (розділ 9 § 9 “Закону про школу”).

Учень дошкільного класу з державним директором має право на безплатний шкільний трансфер з місця, що прилягає до дому учня, до місця, де проводиться навчання, і назад, якщо такий трансфер необхідний, враховуючи:

  • тривалість поїздки,
  • умови дорожнього руху,
  • особливі потреби учня,
  • будь-які інші особливі обставини.

Однак це право не поширюється на учнів, які вирішили відвідувати іншу школу, замість тієї, куди їм запропонував муніципалітет. Муніципалітет, де проживає учень, відповідає за організацію шкільного транспорту (розділ 9 розділ 15 b “Закону про школу”).

ПОЛЬЩА

За даними сайту Міністерства освіти і науки Республіки Польща, питання дошкільної освіти регулюються положеннями Закону про освіту від 14 грудня 2016 року. Дошкільна освіта здійснюється в дитячих садках, дитячих садках при початкових школах та інших формах дошкільної освіти.

Дошкільна освіта охоплює дітей від початку навчального року в календарному році, в якому дитині виповнюється 3 роки, до кінця навчального року в календарному році, в якому дитині виповнюється 7 років. В особливо обґрунтованих випадках дошкільною освітою може охоплюватися дитина, яка досягла 2,5 роки.

Для дітей, які мають висновок про потребу в спеціальній освіті, дошкільна освіта може продовжуватися до 7-річного віку, але не довше ніж до кінця навчального року в календарному році, в якому дитині виповнюється 9 років.

У 6 років дитина зобов’язана пройти однорічну дошкільну підготовку в:

  • дитячому садку,
  • дошкільному підрозділі початкової школи,
  • іншій формі дошкільної освіти.

Відповідно до частини 2 статті 153 Закону “Про освіту”, батьки дітей, прийнятих до певного державного дитячого садка, щорічно подають заяву про продовження дошкільної освіти в цьому дитячому садку на наступний навчальний рік протягом 7 днів, що передують даті початку процедури набору дітей до дитячого садка.

Мережу публічних дитячих садків і дитячих садків у початкових школах, що перебувають у підпорядкуванні муніципалітету, визначає муніципальна рада. У випадках, обґрунтованих демографічними та географічними умовами, міська рада може доповнити мережу державних дитячих садків і дитячих садків при початкових школах іншими формами дошкільної освіти.

Муніципальна рада встановлює розмір плати за користування дошкільною освітою в публічних дитячих садках, що перебувають у підпорядкуванні муніципалітету, за час, що перевищує час безоплатного навчання, виховання та догляду, за умови, що розмір плати не повинен перевищувати 1 злотого за годину занять.

Якщо маршрут дитини, яка виконує обов’язок щорічної дошкільної підготовки, а також п’ятирічної дитини від дому до найближчого державного дитячого садка або підрозділу дитячого садка в початковій школі перевищує 3 км, муніципалітет зобов’язаний забезпечити безоплатний транспорт і догляд під час перевезення дитини або відшкодувати витрати на перевезення дитини та батьків громадським транспортом, якщо транспорт надається батьками. Це положення застосовується також у випадку, коли муніципалітет вказав:

  • інше місце дошкільної освіти в дитячому садку,
  • іншу форму дошкільної освіти,
  • дошкільний підрозділ в іншій початковій школі (не найближчій).

НІМЕЧЧИНА

У кожній федеральній землі Німеччини свої особливості щодо дошкільної освіти. Загалом дошкільна освіта в Німеччині – це не обов’язкова освіта та догляд за дітьми віком від 0 до 6 років. Дошкільна освіта там надається переважно приватними дитячими садочками та меншою мірою муніципальними установами. До закладів дошкільної освіти належать:

  • центри денного догляду,
  • дитячі садки,
  • групи продовженого дня.

Пріоритет у наданні послуг у сфері дошкільної освіти мають недержавні організації, зокрема:

  • церкви,
  • благодійні організації,
  • батьківські асоціації.

Місцеві органи влади можуть надавати послуги дошкільної освіти лише за відсутності ініціативи з боку приватних установ або якщо послуги, що надаються згаданими провайдерами, є недостатніми.

Основну відповідальність за нагляд за дошкільною освітою в Німеччині несуть земельні відомства у справах молоді відповідної землі. Вони відповідають за видачу ліцензій на дошкільну освіту та догляд за дітьми.

МАЛЬТА

За даними дослідження “Як збільшити зайнятість жінок і чому це важливо для економіки”, у Мальті уряд щомісячно виплачує фіксовану погодинну ставку закладам дошкільної освіти за кожну зараховану дитину. Батьки самостійно обирають для своїх дітей садочок і користуються безплатними годинами догляду за дитиною в еквіваленті кількості годин, відпрацьованих одним із батьків з меншим навантаженням, плюс одну годину додатково, що покриває час поїздок на роботу. Додатково була запроваджена ініціатива “Клуб сніданку”, яка дозволяє батькам приводити дітей за годину до початку занять і забезпечує таких дітей здоровим сніданком.

ФРАНЦІЯ

За даними дослідження “Як збільшити зайнятість жінок і чому це важливо для економіки”, державні органи розробили новий вид дитячих садків, створених спеціально для потреб сімей і дітей, для яких найважче знайти відповідний догляд і кому такий догляд найпотрібніший. Пріоритет мають бідні сім’ї з трьома і більше дітьми, а також родини, де обоє батьків працюють та мають більше обмежень щодо графіків роботи (робота у вихідні дні, наприкінці дня, нічні зміни). Коли заявки подають більше дітей, ніж є місць у закладі, старші за віком діти мають пріоритет. У 2016 році перший такий дитячий садок був відкритий у Парижі, а також була підписана угода про відкриття таких дитячих садків по всій Франції.

ДАНІЯ

За даними дослідження “Як збільшити зайнятість жінок і чому це важливо для економіки”, Данія здійснює політику гарантованих місць для догляду за дітьми після закінчення декретної відпустки батьків. Відповідають за це місцеві органи влади, які повинні покривати витрати батьків на дитячі садки приватного або державного типу. Так батьків заохочують працювати повний робочий день, перевагу надають дітям, у яких двоє батьків працюють. Субсидія покриває щонайменше 75% вартості одного місця, при цьому її виплачують безпосередньо дитячим садкам, решту коштів вносять батьки. Батьківські внески залежать від їхніх доходів. Завдяки відносно низьким витратам на денний догляд у Данії багато сімей з низькими доходами користуються послугами дитячих садків.

ПРОПОЗИЦІЇ ОФІСУ ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА ЩОДО ВДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

  1. Розробити механізми контролю за здобуттям дітьми старшого дошкільного віку дошкільної освіти.
  2. Удосконалити статистику у сфері дошкільної освіти для ухвалення управлінських рішень.
  3. Розробити формулу фінансового забезпечення на одного вихованця закладу дошкільної освіти.
  4. Розробити процедуру отримання закладами дошкільної освіти субвенції з місцевих бюджетів, зокрема приватними.
  5. Розробити державну платформу для електронного запису дітей до комунальних закладів дошкільної освіти.
  6. Спростити процедуру ліцензування закладів дошкільної освіти.
  7. Впровадити гарантію місця в комунальному закладі дошкільної освіти.
  8. Розробити процедуру перерахування коштів за здобуття дошкільної освіти у старшому дошкільному віці між громадами.
  9. Змінити підходи до організації перебування дитини у закладі освіти та провести комунікаційну кампанію.

Читайте також:Дошкільна освіта – спільна відповідальність батьків і влади: освітній омбудсмен про основні проблеми в ЗДО та шляхи їх подолання”.

Титульне фото: schoolnavigator.com.ua


Обговорення