Напишіть нам

Всі теми

18 Травня 2022

Контролювати час у гаджеті. Як дорослим допомогти дітям

Освітній проєкт #stop_sexтинг  розповідає, як дорослим допомогти дітям і підліткам контролювати проведений час онлайн, передає Освіта.ua.

Ознаки надмірного часу онлайн у дітей:

  • Уникає соціальної взаємодії. Коли розмовляєте з дитиною, то вона відповідає, але постійно дивиться в екран та не відривається від того, що там відбувається.
  • Стає більш агресивною без причини, жаліється на відчуття перевантаженості звичними справами. Наприклад, не виконує обов’язки вдома та домашню роботу, бо жаліється, що втомлена.
  • Погіршуються успіхи в навчанні, стає неуважною та не може сконцентруватися на виконанні завдань.
  • Не може припинити користуватися інтернетом або скоротити цей час.
  • Не може дочекатися наступної можливості скористатись інтернетом. Наприклад, часто ставить запитання: “А коли вже можна буде зайти в інтернет?”, просить швидше отримати доступ до смартфона чи комп’ютера.
  • Може жалітися на погане фізичне самопочуття: головний біль, біль у шлунку, поганий зір.
  • Не реагує на присутність інших людей поруч, наче вона сама в кімнаті чи приміщенні.
  • Коли довго не може зайти в мережу, стає агресивною, може мати істерику.

Кожен окремий симптом не вказує на те, що дитина проводить забагато часу в мережі. Утім, якщо з цих проявів ви постійно помічаєте принаймні 5, то це може вказувати на те, що дитина проводить багато часу онлайн і це впливає на її психологічний стан.

Проводити багато часу онлайн небезпечно, бо: 

  1. Погіршується увага. Технології дуже швидко розвиваються та вимагають миттєвої реакції, що впливає на тривалість зосередження уваги в дітей молодшого віку та підлітків.
  2. Ризик виникнення депресії. Підлітки та діти, які більшість часу проводять онлайн, частіше повідомляють про проблеми з психічним здоров’ям.
  3. Ризик ожиріння. Діти, які проводять більше часу з девайсами, менше займаються активностями. Наприклад, гуляючи на вулиці. Так, у них розвиваються технологічні звички, які не передбачають фізичної активності. Це може призвести до підвищення ризику ожиріння.
  4. З’являються проблеми зі соціальною взаємодією. Часто діти, які обирають онлайн-спілкування, вважають, що краще написати повідомлення, а не поспілкуватися з людиною наживо. Тож навіть коли діти проводять час разом, вони можуть користуватися телефоном замість комунікації чи гри одне з одним.
  5. Проблеми з поведінкою. Діти молодшого шкільного віку, які проводять з гаджетами понад дві години щодня, схильні до соціальних проблем та проблем з увагою.
  6. Насильство. Діти схильні повторювати те, що бачать на екрані телевізора чи гаджета. А наразі чимало контенту – це саме сцени насильства чи жорстокості. До того ж це може стати причиною, що дитина буде вирішувати складні ситуації з допомогою насильницьких дій.
  7. Персонажі на телебаченні та у відеоіграх часто зображують ризиковану поведінку –наприклад, куріння та алкоголізм, – а також підсилюють гендерно-рольові та расові стереотипи. Це також може вплинути на дитину.

На що важливо звернути увагу, спілкуючись із дитиною про онлайн-час:

  • Контент. Поцікавтеся, з яким контентом найчастіше взаємодіє дитина. Наприклад, відео, онлайн-гра чи перегляд інформаційних матеріалів. Це допоможе зрозуміти, через що дитина проводить багато часу в мережі. Адже перегляд відео може тривати годину, а проходження одного рівня гри – кілька годин.
  • Цікавість. Що саме зацікавлює дитину в цьому різновиді контенту? Чому саме такий тип контенту вона обирає? Що корисного бере з нього?
  • Час. Чи помічає дитина час, який проводить в інтернеті? Що, на її думку, впливає на збільшення часу онлайн? Як дитина може контролювати свій час онлайн? Наприклад, використовувати будильник чи таймер.
  • Альтернатива. Поцікавтеся, чи щось у реальному житті дитині подобається, окрім цифрового середовища. Можливо, вона давно хотіла спробувати гру на музичному інструменті чи зібрати найбільший пазл. Треба зрозуміти, як дорослі можуть підтримати дитину й реалізувати її бажання.

Правила для дитини, як контролювати час онлайн:

  • Встанови режим “не турбувати”, коли виконуєш важливу роботу – наприклад, домашнє завдання.
  • Обмеж використання додатків. Наприклад, лише година в Інстаграмі на день – це допомагає виконувати все заплановане.
  • Важливо віднайти баланс між онлайн та офлайн. Слідкуй, скільки часу без перерв “сидиш” в інтернеті, та роби паузи для фізичної розминки.
  • Налаштовуй приватність для власної безпеки в мережі. Пам’ятай, що краще не розголошувати приватні дані (зокрема, своє розміщення).
  • Доповнюй активний час в інтернеті, коли граєш в ігри чи виконуєш якісь завдання, пасивним. Наприклад, перегляд відео на YouTube.
  • Не забувай про спілкування наживо з тими, з ким проживаєш чи з ким можеш зустрітися з дотриманням правил безпеки під час війни.
  • Пам’ятай: проблеми зі сном, роздратування, коли немає поблизу гаджета, небажання бачитися з друзями – ознаки розвитку надмірного часу онлайн.

Нагадаємо, команда ГО “Смарт освіта”  запрошує учнів на пізнавальні онлайн-зустрічі з учителями. Якщо ви бажаєте, щоби ваша дитина брала участь у таких зустрічах, долучайтесь до телеграм-каналу. В ньому регулярно з’являються анонси нових зустрічей. Зустрічі безплатні.

Слава Україні!

Героям слава!

Переможемо!

Фото: автор – artush, Depositphotos


Обговорення