65% опитаних вчителів підтримують ідеї “Нової української школи”, проте лише 29% педагогів “дуже добре обізнані, розуміють суть і знають деталі реформи”. Крім того, у 2024 році, коли реформа вже повноцінно зайшла в 7 класи всіх шкіл України, 10% директорів закладів освіти стверджують, що “погано обізнані” або “практично нічого не знають” про “НУШ”.
По це під час презентації дослідження “Зміст освіти у старшій профільній школі”, яке провів Київський міжнародний інститут соціології, розповів виконавчий директор КМІС Антон Грушецький.
Так, згідно з даними аналітиків, найбільшими прихильниками “НУШ” є керівники органів управління освіти. Серед них про підтримку реформи розповіли 94% опитаних. Крім того, майже 90% очільників громад, депутатів і директорів шкіл позитивно ставляться до впровадження “НУШ”.
Серед освітян реформу підтримують трохи менше – 75%.
За даними дослідження, обізнаність щодо деталей реформи “НУШ” серед різних груп стейкхолдерів різна:
- найбільше поінформовані депутати та директори, серед них 48% дуже добре розуміють суть реформи;
- 44% керівників ОУО також дуже добре ознайомлені з деталями;
- серед очільників громад лише 38% вказали, що знають подробиці реформи;
- учителі мають дещо нижчий рівень – лише 29% добре розуміють “НУШ”;
- батьки учнів 5–6-х класів показали найнижчий рівень – лише 14% докладно ознайомлені з суттю реформи.
Водночас значна частина респондентів розуміють реформу частково.
Дослідження КМІС також включало оцінку освітянами впровадження реформи “НУШ”. Так:
- 18% керівників ОУО впевнені, що реформа реалізується, а 65% відповіли, що “скоріше так”;
- водночас 10% керівників ЗЗСО також вказали, що реформа точно впроваджується, ще 64% вважають, що “скоріше так”;
- серед учителів 10% впевнені в тому, що реформа успішно втілюється, а 58% відповіли, що “скоріше так”.
Крім того, 10% керівників ОУО, 19% директорів, а також 29% учителів розповіли під час опитування, що “НУШ” не впроваджується достатньою мірою або не реалізується взагалі. На їхню думку, основними причинами такої ситуації є:
- неналежне впровадження реформи у 2023 році;
- виклики, спричинені початком повномасштабного вторгнення росії, та втома від війни;
- недостатнє методичне забезпечення;
- гальмування реформи з боку Міністерства освіти і науки;
- нерозуміння педагогами суті змін й небажання працювати інакше;
- неякісні підручники;
- недостатнє / неякісне підвищення кваліфікації вчителів;
- слабка програма;
- неприйняття реформи батьками.
Щодо батьків, то, згідно з дослідженням, рівень задоволеності якістю освітнього процесу відрізняється залежно від вікової групи їхніх дітей. Серед тих, чиї діти навчаються у старшій школі він вищий:
- 29% респондентів повністю задоволені освітнім процесом;
- 41% – вказали, що “скоріше задоволені”;
- 23% – відповіли “скоріше ні”;
- 7% – не задоволені взагалі.
Водночас серед батьків учнів 5–6-х класів:
- 32% вважають освітній процес задовільним;
- 47% респондентів зазначили, що вони скоріше задоволені;
- 17% – висловили певне незадоволення (“скоріше ні”);
- 4% – категорично не задоволені.
Крім того, більшість батьків бачать певні прогалини В підготовці дітей до вищої освіти й життя за межами школи. Зокрема:
- лише 28% батьків старшокласників вважають, що освітня програма достатньо готує їхніх дітей до вступу й реального життя;
- 37% – опитаних відповіли “скоріше так”;
- 29% батьків не впевнені в якості підготовки (“скоріше ні”);
- 13% – вважають, що знання, отримані в школі, взагалі не забезпечують належної підготовки до вступу й реального життя.
За даними аналітиків, найбільше батьки учнів 5–6-х класів “НУШ” задоволені в навчальному процесі їхніх дітей:
- співпрацею школи з батьками – 52%;
- якістю знань і навичок, які отримують їхні діти – 46%;
- позитивним ставленням дітей до відвідування школи – 45%;
- методами викладання, які застосовують учителі – 45%;
- повагою до дітей з боку педагогів – 43%.
Водночас, на думку батьків, найбільшими проблемами наразі є:
- перевантаження учнів уроками й домашнім завданням – 21%;
- “донушівськими” методами викладання вчителів – 17%;
- теоретичною орієнтованістю навчання – 15%;
- низькою якістю підручників – 15%;
- незрозумілою системою оцінювання – 12%.
Раніше ми публікували 11 міфів про профільну середню освіту та пояснення МОН, що насправді буде зі старшою школою:
Титульне фото – ГО “Смарт освіта”, гімназія №75, зображення в тексті – скриншоти зі звіту за результатами дослідження
Обговорення