Міністерство освіти і науки винесло на громадське обговорення проєкт Базового компонента дошкільної освіти.
Документ опублікували на сайті МОН.
У ньому описані:
- цінності та принципи дошкільної освіти;
- вимоги до організації освітнього процесу;
- компетентності, якими оволодіє дитина до початку навчання у школі.
Проєкт базового компонента забезпечує наступність між дошкільною та початковою освітою завдяки узгодженості, спільним для дошкільної та початкової освіти принципам, підходам й цінностям.
Компонент визначає цінності, на яких має ґрунтуватись освітній процес в дитячих садках, зокрема:
- визнання самоцінності дошкільного дитинства, його потенціалу та особливої ролі в розвитку особистості;
- щасливе проживання дитиною дошкільного дитинства як передумова її повноцінного розвитку та подальшої самореалізації у житті;
- повага до дитини, особливостей її розвитку та індивідуального досвіду;
- зміцнення фізичного, психічного та соціального здоров’я дитини;
- цінування життя і благополуччя як вміння цінувати, дорожити, плекати, підтримувати та створювати безпечні умови для себе та інших, створення умов безпечного середовища у природному, предметному та соціальному оточенні;
- розвиток творчих задатків, здібностей, талантів дітей;
- збереження традицій національного досвіду сімейного та суспільного виховання для збагачення культурного потенціалу взаємодії між поколіннями.
У документі також сформульовано роль вихователя як фасилітатора – фахівця, який передусім стимулює процес розвитку людини, створює для цього атмосферу психологічної підтримки, середовище інтелектуального й емоційного благополуччя. Відповідно до цієї ідеї і має відбуватись професійне навчання педагогів.
Відповідно до проєкту, дошкільна освіта має сприяти формуванню у дітей компетентностей, необхідних для життя та подальшого навчання. Серед них:
- ігрова;
- рухова;
- здоров’язбережувальна;
- предметно-практична;
- технологічна;
- сенсорно-пізнавальна;
- логіко-математична;
- дослідницька;
- природничо-екологічна з життєвими навичками сталого розвитку;
- особистісна;
- соціально-громадянська;
- комунікативно-мовленнєва;
- літературно-художня;
- мистецька (художньо-продуктивна, музична, театралізована) компетентності.
Компетентності – це результат дошкільної освіти, який формується під час специфічно дитячих видів діяльності в дитсадку. Згідно з проєктом, навчальна, ігрова та інші види діяльності відбуваються за такими обов’язковими освітніми лініями:
- Особистість дитини;
- Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі;
- Дитина в природному довкіллі;
- Гра дитини;
- Дитина в соціумі;
- Мовлення дитини;
- Дитина у світі мистецтва;
- Особистість дитини.
Усі зазначені освітні лінії пов’язані з освітніми галузями, затвердженими Державним стандартом початкової освіти.
Ознайомитись із проєктом можна у документі нижче:
proekt-bazovyy-komponent-doshkilnoyi-osvity_1
Завантажити документ
Зауваження та пропозиції можна надсилати до 26 листопада поштою або на e-mail:
- Міністерство освіти і науки України, директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти, пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135, тел. (044) 481-32-00, e-mail: [email protected] (Нерянова Світлана Іванівна, начальниця відділу дошкільної освіти головного управління дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти директорату дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти).
Фото: автор – amelaxa, Depositphotos
Обговорення