Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

29 Жовтня 2023

Навчальний час учнів поза розкладом: що пропонують заклади освіти – дослідження PISA-2018

У відкритому доступі з’явився завершальний 30 випуск дослідження “PISA-2018. Україна в центрі уваги“, у якому йдеться про види позакласної діяльності, які пропонують 15-річним підліткам у закладах освіти України.

Про це повідомив Український центр оцінювання якості освіти.

З основними підсумками аналітичного матеріалу можна ознайомитися нижче, а повний випуск доступний за покликанням.

За даними PISA-2018, в Україні заклади освіти надають такі види допомоги в навчанні:

  • окремі кімнати, де можна виконувати домашні завдання (в таких закладах навчається 49 % п’ятнадцятирічних підлітків);
  • допомога консультантів із домашніми завданнями (55 % підлітків);
  • взаємонавчання серед однолітків (91 % п’ятнадцятирічних).

Водночас, як йдеться в дослідженні, в Україні допомога учням у вигляді надання кімнат для виконання домашніх завдань і консультування більш поширена в закладах із низьким соціально-економічним статусом. Для всіх же закладів освіти характерне взаємонавчання серед однолітків.

У коледжах / технікумах / професійно-технічних навчальних закладах (ПТНЗ) частка учнів, які мають доступ до всіх видів допомоги, вища, ніж в інших закладах освіти. Лише кожен третій учень середньої школи / навчального комплексу та у великих містах має в закладі освіти доступ до кімнати, де можна виконати домашні завдання.

Також у дослідженні йдеться про те, що трохи нижчі результати із читання українські підлітки мають у тих закладах, які пропонують вищевказані види допомоги в навчанні, а особливо якщо в закладах практикують взаємонавчання.

Щодо додаткового вивчення української мови та літератури, то в Україні 79 % учнів навчаються в закладах, де пропонують вивчення цих дисциплін поза навчальним планом. Мета таких занять – поглиблення і надолуження знань. Крім цього, понад третина підлітків навчається в закладах, де такі додаткові заняття проводять незалежно від попереднього рівня навчальних досягнень.

Також в Україні поширені всі види позаавдиторної діяльності:

  • понад 90 % учнів навчаються в закладах освіти (незалежно від їхнього типу та місцевості), де пропонують членство в спортивних командах, участь у спортивних заходах, волонтерській роботі, співпрацю з місцевими бібліотеками;
  • найменш поширеним є членство учнів у книжковому клубі: лише від 30 до 50 % учнів навчаються в закладах, які таке пропонують.

Однак лише кілька видів позакласної діяльності одночасно пов’язані з вищими результатами із читання. Наприклад, в Україні учні, які є учасниками дебатного клубу або відвідують лекції запрошених лекторів (письменників, журналістів тощо) у закладах освіти, мають суттєво вищі результати із читання на 26 та 35 балів відповідно. За висновками дослідження, участь у творчій позакласній діяльності мало пов’язана з результатами.

Нагадаємо, що вже 5 грудня 2023 року оприлюднять дані чергового циклу дослідження якості освіти PISA, проведеного у 2022 році.

Читайте також: “Наскільки українські підлітки обізнані з прийомами роботи з текстом: дослідження PISA-2018”

Фото: УЦОЯО


Обговорення