Напишіть нам

Всі теми

16 Серпня 2022

Оновили зміст навчальних програм загальної середньої освіти

У МОН повідомили, що оновили зміст навчальних програм загальної середньої освіти.

Зміни такі: 

  • У навчальні програми предметів “Історія України”, “Всесвітня історія” для 6 – 11 класів та інтегрованого курсу “Історія: Україна і світ” (10 клас) внесли зміни з урахуванням нових історіографічних напрацювань.

“Запропоновані доповнення мають на меті увиразнити наскрізні лінії з минулого, які дають змогу пояснити сучасні події. Наприклад, в оновлених програмах пропонується погляд на СРСР як на державу імперського типу. Також програми орієнтують на вивчення не тільки інструментів насильства, якого в ХХ столітті зазнавали українці, а й опору насильству. Частина змін у навчальних програмах спрямована на розширення просторових контекстів української історії, створення додаткових можливостей для аналогій і порівнянь”, – запевняють у МОН.

Зміни насамперед стосуються найновішої історії – подій, пов’язаних зі збройною агресією російської федерації проти України. Передбачили повний (окремим навчальним блоком) розгляд російсько-української війни, що розпочалася у 2014 році. Так, у програмі наголошують на геноцидних діях політичного керівництва і російського війська щодо українців, національному опорі проти агресії російської федерації та міжнародній підтримці України.

До того ж оновили перелік термінів/понять, як-от: “присвоєння суверенітету” (у значенні привласнення, захоплення суверенітету УСРР союзним центром), “русскій мір”, “рашизм”; замість вислову “політика русифікації” застосовано вислів “політика російщення”, який точніше зображає сутність явища і процесу; уточнили контекст застосування поняття “колабораціонізм”.

  • У змісті навчальної програми предмета “Захист України” посилили військово-патріотичну складову. Програму доповнили інформацією про сучасну російсько-українську війну та Героїв цієї війни, досвід ведення бойових дій. Також переглянули та доповнили теми розділів з вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту. 
  • У програмі предмета “Основи здоров’я” розширили зміст першого розділу “Безпека і здоров’я людини”, який вивчається на початку навчального року в кожному класі. Так, додали теми, що пов’язані з ризиками воєнного часу, зокрема: сигнали оповіщення населення, дії під час повітряної тривоги, обстрілу, надійне і ненадійне укриття, протимінний захист та поводження з вибухонебезпечними й незнайомими предметами, надання домедичної допомоги та психологічної самодопомоги тощо.
  • До змісту програми з основ правознавства, громадянської освіти додали теми, пов’язані з правами людини, з російсько-українською війною та доповнили інформацією щодо Міжнародного гуманітарного права.
  • У програмі з географії переглянули обсяг навчального часу на вивчення країн у контексті сучасної російсько-української війни. Також у зміст теми “Країни Азії” додали розширену інформацію про Республіку Корея, її місце у сучасній політичній карті світу, модель економіки, міжнародні зв’язки України з Республікою Корея.
  • Програми предметів “Зарубіжна література”, “Література (молдовська та зарубіжна/румунська та зарубіжна/угорська та зарубіжна)” змінили в частині вивчення творів російських та білоруських письменників. Зокрема, зі змісту програм вилучили твори російських і білоруських авторів. Натомість додали твори світових письменників відповідно до літературного процесу та з урахуванням вікових особливостей учнів.

Відповідно до оновленої програми предмета “Зарубіжна література” замість російських, вивчатиметься творчість таких письменників, як-от Жан де Лафонтен, О. Генрі, Анна Ґавальда, У. Старк, Джон Бойн, Е. Шмітт, Йозеф Рот, А. Гранах тощо.

У програму замість творів російських поетів включені шедеври світової лірики (П’єр Ронсар “До того, як любов у світ прийшла…”, Р. Бернс “Моя любов…”, Й.В. Ґете “До моїх пісень…”, Г. Гейне “Коли настав чудовий май…”, Адам Міцкевич “Непевність”).

У шкільному курсі “Зарубіжна література” вивчатимуться твори письменників, які писали російською мовою, але життя та творчість яких були тісно пов’язані з Україною – М. Гоголя, В. Короленка (за вибором вчителя), твір М. Булгакова “Собаче серце” (твір вивчається за вибором учнів і вчителя).

У списку творів для додаткового читання (для уроків позакласного читання й уроків резервного часу) залишили для вибору вчителем твори Ільфа і Петрова (“12 стільців”) та А. Кузнецова (“Бабин Яр”). Також залишили вивчення творів кримськотатарського письменника Т. Халілова.

  • З переліку рекомендованих для використання в освітньому процесі вилучили програми “Література (російська та зарубіжна)”, “Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою” для 5–9 класів, програми з російської мови для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою/з навчанням російською мовою для 10–11 класів, “Російська мова та література (інтегрований курс) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою” для 10–11 класів.

Оновленням навчальних програм займалася робоча група, до якої увійшли представники закладів вищої освіти, органів державної влади, депутати ВРУ, науковці, директори шкіл, учителі, а також представники громадських та неурядових правозахисних організацій, професійного середовища, засобів масової інформації.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 3 серпня 2022 року затверджено і надано гриф “Рекомендовано Міністерством освіти і науки України” оновленим навчальним програмам для 6–9 та 10–11 класів.

Також Міністерство затвердило типові освітні та навчальні програми для 1–2 та 3–4 класів закладів загальної середньої освіти, у яких оновили зміст у частині питань цивільного захисту, поводження з вибухонебезпечними предметами, у зв’язку з масовим вторгненням збройних сил російської федерації в Україну (наказ МОН від 12.08.2022 № 743-22).

Слава Україні!

Героям слава!

Переможемо!

Фото: МОН


Обговорення