Центр економічного відновлення зробив дослідження IT-освіти в Україні та ринку вакансій у цій сфері.
Результати опубліковані на сайті Міністерства цифрової трансформації.
Дослідники опитали понад 150 представників ІТ-індустрії, 100 профільних експертів та 33 бізнес-асоціації, IT-кластери та компанії.
Дослідження показало значний розрив між часткою зайнятих в ІТ-сфері в Україні та в розвинутих країнах. Це, пишуть дослідники, може бути хорошим потенціалом для зростання. Усього ж в Україні кількість таких спеціалістів зростає приблизно на 25 тисяч осіб щорічно.
Ілюстрація: скріншот з досліджння
Експерти називають шкільну освіту базовою для здобуття кваліфікації у сфері ІТ-технологій. Вони визначили перелік проблем, котрі заважають зростанню:
- Триразове відставання від країн ОЕСР показників найуспішніших школярів у науках і математиці, що обумовлено низькою якістю STEM-програм у школах.
- Низька пріоритетність математичної освіти для школярів. Лише третина абітурієнтів здає ЗНО з математики.
- Лише чверть випускників, які складають ЗНО з математики, отримують достатній для продовження навчання на ІТ-спеціальностях результат.
- Значний розрив у результатах ЗНО з математики в містах і селах обумовлений низькою якістю освіти в сільській місцевості та малою кількістю опорних шкіл.
- Гендерні стереотипи щодо математично-технічної освіти у 2–3 рази зменшують кількість потенційних ІТ-фахівців серед дівчат.
Розв’язання цих проблем має підвищити якість математичної освіти та підняти щорічне зростання кількості ІТ-фахівців в 2,5 разів до 70 тисяч щорічно.
Серед жерел перелічених проблем дослідники назвали такі:
- Недостатня якість викладання STEM-дисциплін продукує подальші проблеми на інших ланках освіти.
- Недостатня кількість учителів, які використовують сучасні підходи й методи викладання STEM-дисциплін.
- Майже немає рольових моделей для молоді, щоби поглиблено вивчати STEM і обирати професію ІТ-фахівця.
- На профорієнтацію студентів на 80% впливає позиція батьків, а не свідомий вибір самих абітурієнтів чи результати профорієнтації.
- Рівень комп’ютеризації, доступу до високошвидкісного інтернету недостатній у сільській місцевості та стримує застосування онлайн-навчання.
Окрім того, для обговорення пропонуються кілька ідей, реалізація яких допоможе підняти рівень STEM-освіти в Україні:
- Проведення ДПА у формі ЗНО після 9 класу й подальша профілізація учнів за рівнями вивчення математики.
- Збільшення кількості та якості підготовки майбутніх абітурієнтів у математиці та інших STEM-дисциплінах.
- Підвищення якості викладання STEM-дисциплін у селах і малих містах.
- Збільшення зацікавлення молоді STEM-професіями, зокрема, серед дівчат.
Читайте також: ЗНО з математики: чому такі низькі результати та що з цим робити.
Раніше ми писали, що радіус від діаметра на ЗНО змогли відрізнити лише половина учасників.
Окрім того, 1,4 тис. шкіл та 1,2 тис. дитсадків до кінця 2022 року забезпечать швидкісним інтернетом.
Фото: автор – racorn, Depositphotos
Обговорення