Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

22 Вересня 2023

Розвиток креативного мислення в школах: способи впровадження та основні проблеми – дослідження PISA

Розвиток креативних здібностей учнів закладений у кваліфікації вчителя у менш ніж в 70% країн. А оцінювання учнівської креативності відбувається лише в 44% випадків в початковій школі та в 40% – в середній.

Про це йдеться в новому випуску міжнародного дослідження якості освіти PISA, який присвячений аналізу поширення практики формування в учнів креативного мислення, передає Український центр оцінювання якості освіти.

Ознайомитися з даними дослідження можна нижче або за посиланням.

Креативне мислення допомагає учнівству осмислювати досвід та інформацію. Застосування креативності у викладацькій діяльності також може мотивувати дітей до навчання. Зрештою, креативне мислення необхідне в післяосвіті, адже воно входить до переліку навичок, які роботодавці цінують найвище. Незважаючи на те, що воно спирається на знання й навички, які стосуються конкретної сфери, експерти вважають, що креативності можна навчати в межах усіх шкільних предметів, адже на уроках можливі різні “повсякденні” форми творчої роботи.

Креативне мислення учнів і учениць може виявлятися, коли вони:

  • працюють у групі, досліджуючи проблемні питання;
  • беруть участь у генеруванні креативних способів розв’язання різних типів проблем;
  • проявляють свою уяву, наприклад, у письмі, малюванні чи танці.

У 2022 році в межах дослідження PISA в країн-учасниць запитали, які предмети або галузі в навчальних програмах чи стандартах навчання їхніх систем освіти стосуються різних аспектів креативного мислення чи пов’язаних із ним понять.

Згідно з результатами дослідження у початковій і середній освіті:

  • 60% країн у всіх або майже всіх програмах навчальних предметів апелюють до креативного мислення;
  • 34% країн оперують згаданим терміном у програмах частини предметів (від 25% до 75%);
  • 6% – залучають креативне мислення в незначній частині навчальних предметів або в жодному з них (менше ніж 25% предметів).

У початковій школі формування креативного мислення стосується переважно “творчих” предметів:

  • образотворчого мистецтва – 93%;
  • виконавського мистецтва – 92%;
  • читання, письма та літератури рідною мовою – 86%;
  • технологій - 84%.

У середній школі:

  • образотворчого мистецтва – 90%;
  • сценічного мистецтва – 88%;
  • технологій – 88%;
  • читання, письма та літератури – 86%;

Крім того, учительство відіграє центральну роль у сприянні розвитку креативності учнів, використовуючи різні методи викладання, які заохочуватимуть дітей досліджувати, генерувати ідеї та розмірковувати.

У межах PISA-2022 в країн-учасниць запитали, які проблеми стоять на заваді розвитку креативності дітей. Респонденти переважно зазначали:

  • 53% – перевантаження навчальних програм і недостатня кількість часу;
  • 52% – відсутність акценту на креативності в оцінюванні;
  • 51% – відсутність підготовки вчителів або педагогічних ресурсів.

Саме тому, для розвитку креативного мислення в освіті необхідно використовувати різні стратегії, зокрема:

  • здійснювати підготовку вчителів;
  • забезпечувати подальший професійний розвиток;
  • узгодити підходи до оцінювання та визначення рівнів підготовленості.
PISA20in20focus_122-d183d0bad180_d0b3d0bed182d0bed0b2d0b8d0b9

Раніше ми розповідали, як оцінювання та орієнтованість на якість викладання впливають на успішність 15-річних.

Титульне фото – УЦОЯО; інфографіка в тексті – Pisa.


Обговорення