Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

19 Вересня 2024

Субвенція для підтримки дітей з ООП: як відбувається розподіл коштів на проведення занять і чому в деяких громадах цьогоріч виник дефіцит фінансування

У 2024 році субвенція для підтримки дітей з особливими освітніми потребами надійшла до громад запізно. Кабінет Міністрів України ухвалив відповідну постанову 9 квітня 2024 року, через що області отримали кошти в кінці квітня. Водночас до частини ОТГ вони надійшли наприкінці весни – влітку. Через це, як протягом року повідомляли батьки дітей з ООП, відбувалися скасування та відсутність корекційно-розвиткових занять. А фахівці, які проводять ці заняття, скаржилися на відсутність оплати праці.

У Службі освітнього омбудсмена пояснили:

  • яка нині ситуація в областях із освітньою субвенцією для підтримки дітей з ООП;
  • як відбувається розподіл і надходження коштів;
  • чому деякі громади можуть не отримати нові надходження державної субвенції.

Ознайомитися з повним текстом роз’яснення можна за посиланням.

За даними Служби, кошти на оплату праці фахівців, які проводять заняття з дітьми з ООП, є частиною державної субвенції на відповідні потреби. У квітні 2024 року Уряд виділив на це 203 мільйони гривень (на 8 місяців), а друга частина – 101,5 мільйона гривень – надійде в жовтні до тих областей, які не матимуть залишків субвенції (у достатній кількості для оплати занять).

У Службі освітнього омбудсмена також розповіли, що надходження й розподіл коштів відбувається в 4 етапи. Якщо на якомусь із них є перешкода, то фінансування затримується.

  • 1. Ухвалення відповідної постанови КМУ, вчасне щомісячне виділення коштів з державного бюджету до обласних бюджетів. Відповідальні: Мінфін та МОН + наявність коштів у держбюджеті.

У 2024 році на цьому етапі відбулася затримка. Очікуючи субвенцію для підтримки дітей з ООП, частина областей, які мали залишки коштів за попередні роки, могли розподілити їх між тими громадами, що цього потребували, та звернулися до обласних адміністрацій з відповідним запитом.

  • 2. Прийняття обласною адміністрацією документа про Порядок та умови розподілу субвенції для підтримки дітей з ООП між обласним бюджетом і бюджетами територіальних громад у відповідній області (відповідальні – ОДА). Щомісячне перерахування коштів з обласного бюджету до бюджетів ОТГ (відповідальні – ОДА).

У 2024 році більшість областей вчасно затвердила необхідні документи й передала кошти громадам. Але частина з них розподілила кошти шляхом внесення змін і доповнень до обласного бюджету на 2024 рік (Запорізька, Львівська, Рівненська, Тернопільська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька області).

Затримка коштів на рівні області без подальшого їх розподілу на громади спричиняла відсутність оплати роботи фахівців, які працюють з дітьми з ООП.

Крім того, декілька областей (Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Харківська, Херсонська) не отримали кошти субвенції через наявність значних залишків з минулого року. Це області, частина територій яких тимчасово окупована, або області, які знаходяться в зоні бойових дій (більшість із них перерозподілила кошти залишків між громадами.).

  • 3. Перерозподіл ОДА коштів залишків субвенції за минулі роки між громадами області.

У частині областей залишки коштів субвенції для підтримки дітей з ООП на кінець 2023 року зберігалися на рахунках відповідних місцевих бюджетів, і громади мали змогу використовувати їх у 2024 році. А в частині областей залишки коштів, які утворилися в ОТГ на кінець 2023 року перераховували до обласного бюджету (наразі згідно з пунктом 11 постанови КМУ № 88 усі громади наприкінці року мають перераховувати залишки субвенції до обласного бюджету).

Водночас є й області, які взагалі не розподіляли кошти залишків субвенції (Волинська, Тернопільська, Дніпропетровська, Чернігівська області), а частина областей зробила це доволі пізно – влітку, коли заняття вже не проводять.

  • 4. Ухвалення документа про врахування в бюджеті територіальної громади субвенції для підтримки дітей з ООП та внесення змін до відповідного бюджету громади у 2024 році (назва такого документа може бути різною). Відповідальні – територіальні громади, які мають затвердити це рішення на відповідній раді та перераховувати ці кошти до закладів освіти.

Оскільки через затримку коштів субвенції на рівнях держави та областей у частині громад не було коштів для підтримки дітей з ООП або не вистачило перерозподілених залишків, ОТГ ухвалювали різні рішення:

  • частково дофінансовували оплату занять із місцевого бюджету;
  • не скасовували заняття з дітьми з ООП, але оплату занять не здійснювали, тобто утворювався певний борг перед фахівцями, які їх проводили. Коли кошти субвенції або розподіл залишків коштів за попередній період надійшли, з фахівцями розрахувалися відповідно до актів виконаних робіт. У разі відсутності коштів оплату праці планували здійснити коштом місцевого бюджету;
  • скасовували заняття з дітьми з ООП, адже не мали змоги фінансувати їх з місцевого бюджету.

Як розповіли у Службі освітнього омбудсмена, області та громади у відповідь на запити також вказували, що в деяких громадах діти з ООП є, але корекційно-розвиткові заняття з ними не проводять. Це зумовлено різними причинами:

  • виїздом фахівців з відповідної громади;
  • дистанційним навчанням;
  • недостатньою заробітною платою та її затримкою, через що фахівці переходили працювати у приватні заклади освіти.

“У частині західних областей цієї субвенції не вистачає, адже у них постійно збільшується кількість дітей з ООП, зокрема, через значне число внутрішньо переміщених осіб. Водночас прифронтові області та області з тимчасово окупованими територіями мають великі залишки цієї субвенції”, – додали в Службі.

Наступний транш субвенції – 100 мільйонів гривень – держава має розподілити між областями, які не мають залишків в достатній кількості для оплати занять. Деякі області розв’язують цю проблему в такий спосіб: якщо ОТГ має залишки, то область не надає їй кошти в наступні місяці, акумулюючи їх у себе, і розпорядженням ОДА перерозподіляє кошти серед тих громад, які потребують цих коштів.

Службу освітнього омбудсмена також турбує певна “колективна відповідальність” усіх громад в області, незалежно від того, як діє конкретна ОТГ. Адже якщо в області є значні залишки коштів субвенції, то наступний транш їй не надійде.

Читайте також: “Бути в садочку повний день і навчатися в інклюзивному класі: у чому заклади освіти не можуть відмовити дітям з ООП”.

Титульне фото: “Шпальта”


Обговорення

Розділ створено за підтримки Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.