Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

16 Вересня 2023

“Вчися вухами”: нові уроки з української мови і літератури для 8–11 класів

Цього тижня в проєкті “Вчися вухами” від ГО “Смарт освіта” з’явилися вісім нових аудіоуроків – з української мови і літератури.

Стежити за анонсами уроків можна на сторінці “Вчися вухами” в Instagram.

З уроку української літератури для 8 класу “Українські історичні пісні. “Зажурилась Україна” слухачі й слухачки дізнаються:

  • які ознаки притаманні українським фольклорним історичним пісням;
  • про які події розповідають історичні пісні;
  • хто міг стати персонажем цих ліро-епічних творів;
  • аналіз твору “Зажурилась Україна”.

Ще один урок для 8 класу з української літератури на тему “Чи не той то Хміль”. Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою”.

В епізоді – розмова про:

  • особливості ліро-епічного жанру історичних пісень;
  • те, які події зображені в пісні “Чи не той то Хміль”;
  • те, які художні засоби використані в пісні “Чи не той то Хміль”.

Слухати можна за посиланням.

Учні й учениці 9 класу можуть прослухати урок з української літератури на тему “Родинно-побутові пісні. “Місяць на небі, зіроньки сяють…”.

Під час уроку слухачі й слухачки дізнаються:

  • що таке фолькльор;
  • які є ознаки народної творчості;
  • чим вирізняються народні ліричні пісні;
  • аналіз пісні “Місяць на небі, зіроньки сяють…”;
  • аналіз пісні “Цвіте терен, цвіте терен…”.

На уроці з української літератури “Українські народні балади. “Ой летіла стріла” 9-класники розглянуть:

  • які є жанрові особливості українських народних балад;
  • типи балад: міфологічні, історичні, соціально-побутові, родинно-побутові;
  • аналіз родинно-побутової балади “Ой летіла стріла”.

Посилання – за лінком.

З української мови учні й учениці 10 класів можуть прослухати урок на тему “Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення”.

Слухачам і слухачкам розкажуть про:

  • те, слова якого походження є питомими в українській мові;
  • співвідношення питомої та запозиченої лексики в мовах;
  • відмінність між “запозиченими словами” та “словами іншомовного походження”;
  • особливості слів-варваризмів написання слів іншомовного погодження.

Для учнів та учениць 11 класу доступний урок з української мови “Морфологічна норма. Відмінкові закінчення”.

Основна увага сфокусована на таких підтемах:

  • морфологічна помилка відмінювання невідмінюваних іменників;
  • морфологічна помилка неправильного утворення ступенів порівняння прикметників;
  • морфологічна помилка хибного утворення числівникових форм;
  • морфологічна помилка неправильного творення форм наказового способу дієслів.

Слухати урок – тут.

Для 11 класу – особливий урок з української літератури: “Дивний мрійник з очима дитини і розумом філософа” Павло Тичина. “Арфами, арфами”, “О панно Інно”.

Під час уроку учні й учениці з’ясують:

  • хто і за що докоряв Тичині;
  • кому ж зізнався в коханні поет;
  • які є ознаки “кларнетизму”;
  • особливості інтимної лірики “О панно Інно”;
  • особливості пейзажної лірики “Арфами, арфами”;
  • з яким твором перегукується “Арфами, арфами”.

Ще один урок з української літератури для 11 класу – про “Блазня при дворі кривавого короля” Павла Тичину та його поезії “Одчиняйте двері” й “Пам’яті тридцяти”.

Зокрема, в уроці розкриті такі підтеми:

  • як і чому змінилися погляди Тичини;
  • як “сонячний кларнетист” перетворився на “придворного блазня”;
  • присвята героям Крут поезії “Пам’яті тридцяти”;
  • аналіз твору “Пам’яті тридцяти”;
  • алегорична картина української революції 1917-1921 років у поезії “Одчиняйте двері”;
  • аналіз твору “Одчиняйте двері”.

Посилання – за лінком.

Читайте також: “Вчися вухами”: нові уроки з української літератури, історії України, всесвітньої історії та громадянської освіти для 10–11 класів.

Зображення: ГО “Смарт освіта”


Обговорення