Цього тижня в проєкті “Вчися вухами” від ГО “Смарт освіта” з’явилися п’ятнадцять нових аудіоуроків – з української мови, літератури та історії.
Стежити за анонсами уроків можна на сторінці “Вчися вухами” в Instagram.
Для 8 класу з української мови – урок “Підмет та способи його вираження”.
Під час уроку слухачі й слухачки матимуть змогу дізнатися:
- хитрик, як не сплутати називний і знахідний відмінки при визначенні підмета;
- історію появи перших джинсів і розвитку бренду Levi’s.
Учні й учениці 8 класу можуть прослухати урок з української літератури про поезії Тараса Шевченка “Думи мої, думи мої…” та “Ой три шляхи широкії”.
У фокусі уваги:
- ознаки інтимної лірики;
- фольклорні елементи в текстах “народного поета” Шевченка;
- зображення трагічної долі українського народу через долі персонажів у вірші “Ой три шляхи широкії”;
- калейдоскопічність усього “Кобзаря” в поезії “Думи мої, думи мої…”;
- значення символів у поезіях “Ой три шляхи широкії” та “Думи мої, думи мої…”.
Слухати можна за посиланням.
Ще один урок з української літератури для 8 класу про творчість Тараса Шевченка присвячений поезіям “Мені однаково, чи буду” та “Минають дні, минають ночі”.
Під час прослуховування учні можуть дізнатися про:
- критику бездіяльності, стану “сну” та “забуття” у творі “Минають дні, минають ночі”;
- “вже не кріпак, але в’язень” – рефлексію Кобзаря на зраду однодумців із Кирило-Мефодіївського братства у вірші “Мені однаково, чи буду”;
- ознаки медитації як жанру ліричної поезії.
З уроку історії для 8 класу “Гетьман “Пірат” Сагайдачний. Походи запорозьких козаків на володіння Кримського ханства та Османської імперії” слухачі й слухачки дізнаються:
- про морські походи козаків;
- які проблеми створювали нереєстрові козаки для Речі Посполитої;
- тактику Петра Конашевича-Сагайдачного в боях проти Османської імперії;
- участь козаків у польсько-московській війні 1617-1618 рр.;
- як козаки допомагали в битві під Хотином у 1621 р.;
- запорозько-кримський договір 1624 р.
Слухати урок – тут.
Для 9 класу з української мови доступний аудіоурок на тему “Види складних речень та особливості пунктуації”.
Учні на прикладах з пісень “Океану Ельзи” можуть дізнатися, як визначити різні види зв’язку в складних реченнях і коли треба ставити коми між частинами складного речення.
З уроку української літератури “Біблія в житті Шевченка. Світле пророцтво поета (“Ісаїя. Глава 35”)” 9-класники дізнаються:
- що таке “подражаніє”;
- які люди й простір у цій поезії Тараса Шевченка;
- про композицію твору, біблійні коди, персонажів.
Посилання – за лінком.
Для 10 класу з української літератури доступний аудіоурок на тему “Провокатор” Володимир Винниченко. Новела “Момент”.
Зокрема, розкрито такі підтеми:
- чим є момент у розумінні автора;
- чому за Винниченком щастя – це “свободна воля”;
- які ознаки в жанру новели;
- у чому Винниченко-літератор випереджав свій час;
- які є паралелі “Моменту” зі збірником казок “1000 і 1 ніч”.
Для 10 класу – особливий урок з української літератури “Мрійливий лицар захмарного князівства”. Микола Вороний “Блакитна Панна”, “Інфанта”.
Під час уроку слухачі й слухачки дізнаються:
- як Вороний став “амбасадором європейської поезії в Україні”;
- про художні засоби в поезії “Блакитна Панна”;
- про “Інфанту” – взірець модерністської інтимної лірики поета;
- “засуджений до вищої міри соціального захисту” – про розстріл митця.
Слухати урок – тут.
З історії України учні й учениці 10 класів можуть прослухати урок на тему “Утворення Західноукраїнської Народної Республіки”.
Слухачам і слухачкам розкажуть про:
- маніфест про перебудову австро-угорської імперії та як він вплинув на створення Української Держави;
- оголошення про утворення Української Держави Євгеном Петрушевичем і подальше невизнання Віднем;
- Листопадовий зрив (або чин) – “чорний лебідь” в історії Української держави;
- ухвалення Українською Національною Радою “Тимчасового закону про державну самостійність українських земель бувшої Австро-Угорської монархії”, що встановив назву – Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР);
- земельне та мовне питання в ЗУНР;
- утворення Української галицької армії (УГА).
Ще один урок для 10 класу з історії на тему “Польсько-українська війна 1918-1919 рр.”.
В епізоді – розмова про те:
- чому поляки вважали Галичину історично польськими територіями;
- як українці боролися за Галичину після Листопадового зриву;
- якими були перші спроби співпраці ЗУНР з керівництвом Наддніпрянщини;
- як об’єдналися УНР та ЗУНР (Акт Злуки);
- якою була роль Паризької мирної конференції в питанні поділу земель Галичини між поляками та українцями;
- яким був блискавичний наступ Української галицької армії – “Чортківська офензива”;
- що відомо про 25-річний дозвіл для Польщі на володіння Галичиною;
- як відбувалося включення Північної та Південної Бессарабії до Румунії та включення Закарпатської України до складу Чехословаччини.
Слухати можна за посиланням.
Школярам і школяркам 10 класу доступний урок з історії України на тему “Позиція українських політичних сил Наддніпрянщини щодо Першої світової війни”.
У ньому можна дізнатися:
- як російська імперія маскувала свої загарбницькі плани щодо України під гаслами захистити “братів-слов’ян” від “німецьких варварів”;
- яких поглядів на участь у Першій світовій війні дотримувалися чотири табори політичної еліти Наддніпрянщини.
З української мови для 11 класу вийшов урок на тему “Як правильно записати пряму мову”.
Школярам і школяркам пропонують на прикладах рецептів борщу, квасу й млинців дізнатися:
- що називають прямою мовою та словами автора;
- коли ставити між ними лапки, коми й двокрапки;
Слухати можна за посиланням.
Для 11 класу доступний урок з української літератури на тему “Вічний єретик” Іван Драч. “Балада про соняшник”.
Зокрема, з уроку можна з’ясувати:
- шлях Івана Драча від реформатора до “капітулянта” поезії – вірші про Леніна, комсомол та відкрита підтримка дисидентів;
- ким був Іван Драч: комуніст, націоналіст, політик, митець, “вічний єретик”, “сонячний фенікс”, кіносценарист, борець за незалежність України;
- художні прийоми та сюрреалістичний сюжет у верлібрі “Балада про соняшник”.
З української літератури для 11 класу вийшов урок на тему “Поетеса, яка знову влізає в танк. Оксана Забужко “Рядок з автобіографії”.
Учні можуть дізнатися:
- чому письменниця завдячує радянській владі, що остання “вчасно поклала край” її “літературній кар’єрі”;
- що означає завершення останньої строфи “Мої предки були народом / Тим народом, якого нема”;
- які елементи вірша роблять його прикладом постмодерної лірики;
Також слухачі почують вірш Забужко у виконанні сестер Тельнюк та гурту “Широкий лан”.
Посилання – за лінком.
З історії України учні й учениці 11 класу можуть прослухати урок “Українська революція. Перший етап: березень 1917 – квітень 1918 рр.”, зокрема, школярам пропонують такі підтеми:
- створення Української Центральної Ради і її роль під час революції;
- причини, чому діячі УЦР вірили, що росію вийде перебудувати на демократичну федеративну республіку, у якій кожна нація матиме свободу;
- тест “Хто ти з політиків: Винниченко чи Скоропадський?”;
- зміни, яких очікували українці: селяни, робітники, підприємці;
- як мобілізація часів Першої світової вплинула на самоорганізацію українських військових частин під час революції в загони “Вільного козацтва” – українську тероборону;
- суть Першого та Другого Універсалів, і чому після проголошення автономії довелося зробити крок назад.
Читайте також: “Вчися вухами”: нові уроки з української мови, літератури та історії для 8–11 класів.
Зображення: ГО “Смарт освіта”
Обговорення