6 121
0
Державна служба якості освіти розробила рекомендації, щоби допомогти директорам шкіл організувати безпечне освітнє середовище в очному, дистанційному та змішаному форматах навчання, а також більш ефективно змінювати формати залежно від безпекової ситуації.
БЕЗПЕЧНИЙ ФІЗИЧНИЙ ПРОСТІР ДЛЯ ПЕРЕБУВАННЯ УЧНІВ І ПРАЦІВНИКІВ
Особливо це актуально для закладів, які будуть працювати в очному або змішаному форматі. Навчальні кабінети варто максимально вивільнити від відкритих полиць, стендів тощо.
Варто пам’ятати: ніщо не має перешкоджати руху під час евакуації учнів. Тож шафи, полички, мобільні полички та органайзери, безкаркасні меблі варто розташувати/згрупувати у приміщенні так, аби вони не перешкоджали руху дітей між рядами. Заздалегідь необхідно згорнути та прибрати килимки, щоб уникнути спотикання, падіння під час евакуації.
Варто додатково оглянути коридори на предмет розташування там кімнатних рослин та інших об’єктів, що можуть стати перешкодою при евакуації. Треба максимально звільнити коридори та просторові осередки (рекреації) від речей, що можуть заважати екстреній евакуації та бути джерелом травмування.
На сходових клітинах треба нанести маркування на першій та останній сходинці, а також на перилах. А проходи до всіх запасних виходів мають бути вільними та доступними. Варто це додатково оглянути та перевірити.
БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ
Розробіть та запровадьте у школі чіткі процедури реагування та поведінки у надзвичайних ситуаціях.
Першочергово це мають бути:
2. Протоколи безпеки для учнів різного віку щодо правил поводження під час повітряних тривог, евакуації, перебування у сховищі / укритті.
Протокол безпеки – це певний набір правил, процедур, якими мають керуватися педагоги та учні у закладі освіти щодо певної ситуації. З огляду на ризики безпеки, таких протоколів у закладі має бути декілька, зокрема щодо дій під час повітряних тривог та проведення евакуації, перебування в укритті, поводження під час уроків онлайн.
Кілька порад щодо розробки протоколів безпеки:
Приклади:
Проводьте щоденне інформування/інструктажі щодо протоколів безпеки з дітьми
Як і з будь-якими правилами, з протоколами безпеки діють дві умови:
В умовах воєнного стану і проведення освітнього процесу в очному або змішаному форматі важливо щоденно повторювати з учнями правила евакуації. Регулярності також потребують тренувальні евакуації. Навіть якщо при цьому втрачається навчальний час, в умовах реальної загрози безпеці учнів та педагогів роль таких тренувань не можна недооцінювати.
Для наймолодших учнів тренувальні евакуації важливо проводити з мінімальним стресом, залучаючи елементи гри, аби не провокувати/посилювати тривожність. Наприклад, допомогти улюбленому персонажу знайти дорогу до сховища. Це також допоможе дітям звикнути до правил евакуації. Такі тренування можна проводити як настільну гру – так діти добре запам’ятовують алгоритм дій.
Для учнів базової школи важливо мати відповіді на всі їхні запитання щодо безпеки та детально з ними розібрати протокол/план евакуації. Учням базової та старшої школи потрібно звернути увагу на те, що колективна безпека залежить від кожного, тому так важливо, щоб усі учні дотримувалися визначених правил.
Тренування також покажуть слабкі місця в плані евакуації, які можна виправити до настання можливих критичних ситуацій.
Інформуйте учнів про правила мінної безпеки, проводьте заходи, залучаючи ДСНС
У тих регіонах, де велися бойові дії та які були звільнені з-під окупації, увага до питань мінної безпеки є особливо важливою. Водночас усім дітям, незалежно від того, в якому регіоні країни вони перебувають, важливо знати про правила поводження з вибухонебезпечними предметами.
Кілька матеріалів про те, яких правил потрібно дотримуватися:
Важливо також включати актуальний матеріал щодо мінної безпеки у курс “Захист України” у старшій школі.
Забезпечте проходження працівниками школи навчань з надання першої домедичної допомоги
Володіння навичками першої домедичної допомоги дуже актуальне, особливо для працівників закладів освіти. Наприклад, тренінги з першої допомоги дітям проводить Ukrainian Paramedic Group.
Підтримуйте проходження педагогічними працівниками психологічних тренінгів
Особиста стійкість учителів та вміння надати необхідну підтримку учням під час надзвичайних ситуацій воєнного характеру надважливі в умовах воєнного стану. Емоційний стан педагогів важливий також для якості викладання і якості результатів навчання учнів.
Що варто тримати на контролі керівнику закладу:
Директору важливо знати, як почуваються вчителі, яким є рівень тривожності кожного вчителя про свою безпеку, безпеку родини. Поцікавтесь, які найбільші для себе виклики вбачають педагоги на початку навчального року, де потребують підтримки, та що, на їхню думку, керівник міг би зробити, щоби підтримати колектив школи.
Щоби зібрати цю інформацію, можна провести онлайн-опитування анонімно або через особисті інтерв’ю, якщо колектив школи невеликий. Такі опитування дадуть директору школи розуміння, яку допомогу потрібно шукати ззовні, а що можна зробити самостійно для культивування максимального комфортного середовища.
Як показують дослідження добробуту (well being) вчителів у зонах конфліктів та бойових дій, – найвищий рівень стресу, професійне вигорання переживають найменш досвідчені вчителі. І це відразу відображається на якості роботи з учнями. Тому керівнику, маючи результати опитувань щодо добробуту і самопочуття педагогів своєї школи, варто звернути увагу, чи не проявляються у закладі такі тенденції та запропонувати превентивну роботу/допомогу таким педагогам.
Важливо пам’ятати, що частина учнів можуть мати статус внутрішньо переміщених осіб. Тобто, окрім того, що вчителі забезпечують освітній процес, вони також мають створювати безпечне освітнє середовище, забезпечувати емоційні потреби учнів. Навчаючи внутрішньо переміщених дітей, вчителі самі можуть мати статус ВПО, а отже, переживати ті ж труднощі, що й учні. Тому керівнику школи важливо забезпечувати педагогам постійну психологічну підтримку, різноманітні тренінги від психологів: техніки управління стресом, саморегуляції, арттерапії тощо.
Пошук можливостей для психологічної підтримки свого колективу – важливе завдання директора в умовах війни. Може допомогти збільшення часу на спілкування між колегами – формування спільноти педагогів. Корисно, коли не лише професійні питання є предметом обговорень з колегами, а й почуття, переживання, страхи.
Налагодьте та підтримуйте партнерство з батьками
Якщо у школі ухвалюється рішення про проведення навчання очно чи у змішаному форматі, важливо оперативно та максимально повно донести цю інформацію до батьків. Вони мають отримати від керівника школи інформацію про наявність та стан укриття у школі або ж про шляхи евакуації, якщо укриття розташоване за межами школи.
Протоколи безпеки для випадків повітряної тривоги, евакуації до укриття в школі чи за її межами – також інформація, яку необхідно прокомунікувати із батьками. Це важливо з кількох причин:
Важливо спільно з батьками також домовитися про додатковий вміст шкільного наплічника, окрім навчальних матеріалів. Наприклад, вода, перекус, необхідні ліки з інструкцією щодо того, як і коли їх потрібно приймати, запискою з прізвищем дитини, батьків, контактними телефонами, адресою. Вчитель має володіти максимально повною інформацією про особливі потреби дитини – можливі реакції на стрес, особливі ліки, які треба вживати, алергічні реакції.
Перегляньте антибулінгові політики
Це особливо актуально для закладів, у яких навчаються діти з числа внутрішньо переміщених осіб. Прості кроки, які можна зробити для цього:
АДАПТАЦІЙНІ ЗАХОДИ ДЛЯ УЧНІВ
Перегляньте або розробіть адаптаційні заходи для учнів на початку навчального року (стосується усіх закладів, однак особливо тих, що приймають дітей ВПО).
Про що треба пам’ятати, коли йдеться про дітей з числа ВПО:
Як допомогти дітям ВПО з адаптацією до нового закладу:
ОНОВІТЬ ГОТОВНІСТЬ ЗАКЛАДУ ЗМІНЮВАТИ СПОСІБ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Кожен заклад освіти має бути готовим для швидкого переходу до дистанційного або змішаного навчання. Складові, які має така готовність:
Розклад для дистанційного навчання має відрізнятися меншою кількістю навчальних годин в режимі синхронного навчання. Це можна зробити із застосуванням різних стратегій: розподілу часу уроків на синхронне та асинхронне навчання, зменшення кількості часу уроків, включення індивідуальних консультацій до розкладу з урахуванням перерозподіленого часу тощо.
Змішане навчання може застосовуватися у різний спосіб. У разі, коли передбачається часткове відвідування закладу освіти (кілька днів на тиждень або окремих уроків тощо), розклад також має бути адаптований відповідно до нових умов навчання.
Можливий також варіант розроблення єдиного розкладу з відповідними примітками (кольоровими, символічними тощо), які будуть працювати у змінених умовах навчання.
2. Комп’ютери та інтернет. Технічне забезпечення дистанційного навчання залишається однією з важливих умов його якості. Водночас саме цю умову найскладніше забезпечити в закладі освіти.
Що не завадить зробити керівнику школи:
3. Інструкції/протоколи/алгоритми для вчителів, заступників директорів, інформація для батьків щодо онлайн-навчання. Наявність розроблених чітких правил та алгоритмів для всіх учасників освітнього процесу полегшує перехід з однієї форми навчання на іншу та робить організацію освітнього процесу гнучкою.
Правила для учнів можуть стосуватися:
Для педагогічних працівників також варто розробити інструкції щодо:
Варто розробити кілька можливих моделей перерозподілу навчального часу для різних навчальних предметів. Особливу увагу треба приділити також адаптації педагогами календарно-тематичних планів. Вони можуть використовувати одну чи кілька стратегій, як-от узагальнення та укрупнення тем, інтеграція змісту, скорочення опційних тем і тем, передбачених для повторення матеріалу, розподіл тем на синхронне та асинхронне вивчення тощо.
Відсутність розробленої чіткої структури та методики дистанційного онлайн-уроку призводить до необхідності розроблення відповідних алгоритмів та методичних рекомендацій для вчителів на рівні школи. Вони мають бути рамковими, але окреслювати основні вимоги до проведення уроків у синхронному режимі.
4. Електронні журнали, платформа з навчальними матеріалами. В умовах переходу з однієї форми навчання на іншу оптимальною формою для фіксації результатів навчання учнів та надання їм зворотного зв’язку є електронний журнал. Бажано, щоби заклад освіти перейшов на ведення електронної документації та обрав найбільш зручний для нього ресурс для ведення електронного журналу.
Також необхідно обрати єдину платформу для навчання учнів, яка б містила розроблені та систематизовані матеріали з усіх навчальних предметів для всіх класів. Йдеться не про випадковий добір матеріалів чи розробок вчителів на короткі періоди, а саме про цілісні електронні курси, які враховують повний цикл навчання та містять:
Наявність таких курсів дасть змогу максимально гнучко використовувати різні форми навчання, а в умовах очного навчання такий ресурс можна успішно застосовувати у межах технології “Перевернутий клас”.
5. Добір навчальних матеріалів та стратегій роботи з учнями під час уроків. Процес навчання, використання наочності, текстів до навчання потребує ретельного відбору та перегляду вчителями. Зокрема, варто:
З огляду на це педагогам варто:
До того ж варто вживати певні методи та прийоми, які допоможуть “включити” учнів в урок та стимулюватимуть їх більш ефективно розумово працювати. Наприклад, педагоги можуть:
Читайте також, як розв’язати проблеми учасників освітнього процесу під час війни.
Слава Україні!
Героям слава!
Переможемо!
Титульне фото: ДСЯО
Обговорення