Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

17 Січня 2020

Як вивчатимуть українську в школах – три моделі для національних меншин і корінних народів

Новий закон про середню освіту передбачає три моделі вивчення української в школах, в яких навчаються представники національних меншин і корінних народів.

Про це повідомили в МОН.

Перша модель передбачена для корінних народів України, що не проживають у мовному середовищі своєї мови та не мають держави, яка цю мову захищала б та розвивала. Насамперед йдеться про кримських татар.

У цьому випадку навчання з 1 по 11(12) класи відбуватиметься мовою корінного народу разом із ґрунтовним вивченням української мови.

Друга модель – для шкіл з навчанням мовою національних меншин, мови яких належать до мов ЄС. Залежно від мовної групи та мовного середовища проживання, використання цієї моделі може бути різне, але основи такі:

  • поряд з вивченням державної у початковій школі навчання відбуватиметься материнською мовою;
  • у 5 класі не менше 20% навчання українською з поступовим збільшенням (у 9 класі не менше 40% предметів мають вивчатись українською);
  • зі старшої школи не менше 60% навчання має бути державною мовою.

Третя модель працюватиме для решти національних громад України. Вона стосується нацменшин, мови яких належить до однієї з українською мовної сім’ї, а також що проживають переважно в середовищі власної мови (наприклад, російської). У цьому випадку початкова школа також буде мовою меншини разом із вивченням української, а з 5 класу не менше 80% навчального часу викладатимуть державною мовою.

Як зазначають у міністерстві, відповідну статтю закону “Про повну загальну середню освіту” написали “за результатами численних консультацій з представниками національних меншин та за результатами рекомендацій Венеціанської комісії”.

Детальніше про зміни, які несе новий закон про середню освіту, читайте тут

Нагадаємо, 11 грудня 2017 року Венеціанська комісія ухвалила рішення щодо статті 7 закону “Про освіту”. Ми опублікували повний текст висновків “Венеціанки” англійською мовою та переклад її заключної частини.

Згодом МОН показало три моделі впровадження мовної статті, які зараз закладені в новий закон про середню освіту.

Фото: автор – michaeljung, Depositphotos

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber


Обговорення