Освітній омбудсмен Сергій Горбачов запропонував ідеї для розв’язання проблем із фінансуванням освіти.
Вони описані на сайті омбудсмена.
Горбачов виділив такі проблеми та їхні причини:
- Нерівномірний та суб’єктивний розподіл коштів через неузгодженість даних про витрати на одного учня.
- Відсутність чіткого алгоритму отримання школами коштів на підвищення кваліфікації педагогів. Тому вони часто змушені підвищувати кваліфікацію власним коштом.
- Зменшення надбавок і доплат через неправильний розрахунок освітньої субвенції органами управління освітою.
- Скорочення мереж закладів ЗСО через формулу освітньої субвенції, яка стимулює владу економити кошти.
- Скорочення засновником витрат на освіту в поточному році, щоби використати кошти наступного року для покращення матеріально-технічного стану шкіл.
- Відсутність порядку розподілу коштів освітньої субвенції всередині громад.
- Побори з педагогів та батьків на утримання шкіл.
Для боротьби з перерахованими проблемами омбудсмен запропонував низку ідей:
- Створити відкриту інформаційну систему для отримання, оброблення та зберігання інформації від суб’єктів у сфері освіти. Система буде консолідувати та аналізувати інформацію, формувати звіти щодо кожного з процесів.
- Створити узгоджені та верифіковані реєстри здобувачів освіти, реєстр освітніх працівників.
- Розробити прозору процедуру розрахунку та розподілу освітніх субвенцій від МОН.
- Розробити орієнтовні нормативи витрат на одного здобувача освіти.
- Сприяти отриманню освітньої субвенції приватними закладами освіти.
- Зменшити залучення коштів батьків учнів на утримання шкіл та садочків, сприяти їх легалізації для виведення з тіні.
- Надати якомога більшу фінансову автономію закладами освіти.
- Провести навчання працівників органів управління освітою та керівників закладів освіти щодо розрахунку освітньої субвенції.
- Запровадити дієвий механізм фінансування порядку підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
- Внести зміни до законодавства, якими зобов’язати директорів звертатися до засновника із запитами щодо забезпечення потреб закладів освіти, а засновника — зобов’язати надавати аргументовані відповіді на ці запити із вказанням можливості їх виконання та орієнтовних термінів.
Читайте також: “Як розподіляють і використовують субвенцію НУШ. Інфографіка”.
Раніше ми писали про поради експерта МОН про те, що робити місцевій владі, коли не вистачає грошей на зарплатню вчителям.
Ілюстрацію взято з fb-сторінки освітнього омбудсмена
Обговорення