12 212
0
Eкспертка аналітичного центру CEDOS Ірина Когут в ефірі Громадського нагадала про зміни, що запроваджує нещодавно ухвалений закон “Про освіту”. Подаємо текст повністю.
“5 вересня після численних баталій народні депутати ухвалили новий рамковий закон “Про освіту”, який дає старт шкільній реформі в Україні.
Зміни для вчителів, які несе собою закон “Про освіту” будуть, переважно, позитивними. Зарплата зросте у два рази.
Наступна зміна для вчителя – це свобода в професійному розвитку. Учителі можуть учитися там, де вони забажають. Держава виділяє їм на це гроші з бюджету. За кожним учителем ходить певна закріплена сума, він несе її у той навчальний заклад, в який вважає за потрібне, але робити він це має кожного року, а не один раз на п’ять років, як це було раніше.
Наступна зміна – це свобода. 20% кожної навчальної програми залишаються на розсуд учителя абсолютно повністю, і він може в залежності від того, як рухається клас або кожна окрема дитина, приділяти темі більше чи менше часу.
Для директора, який керує школою, закон теж приніс багато нового. По-перше, директора тепер обиратиме конкурсна комісія, в яку входитимуть і представники батьків, і представники учнів і його колеги-директори з інших шкіл, і представники місцевого сумоуправління освіти та навіть громадські організації. При чому, обиратимуть директора на термін шість років, і займати посаду він зможе не більше двох каденцій підряд.
По-друге, директор зможе керувати школою більш самостійно, тому що його не будуть перевіряти з управління освіти. Управління освіти на місцях встрачають свої контрольні функції. Вони будуть забезпечувати діяльність школи, тобто підтримувати її матеріальний стан.
По-третє, директор буде більш самостійним кадрово. Він зможе сам наймати вчителів, формувати кадрову політику та разом з Педагогічною радою закладу писати для школи свою освітню програму.
Для дітей шкільне життя зміниться ледь не найбільше. Їх навчатимуть не просто правил, формул, дат та законів. Вони вчитимуться виконувати основні дії, які їм будуть потрібні в житті – тобто набувати компетентностей. Говорити, писати, рахувати, розуміти світ, пізнавати його і творити.
Особливо іншим буде життя дітей у старшій школі. Коли вони довчаться до 10 класу, вони підуть у профільну старшу школу, яка триватиме три роки. І діти зможуть самі обирати навчальні предмети.
Дітей попросять більше не списувати – цей закон вводить поняття академічної доброчесності, зокрема, і в середній освіті, встановлює певні санкції за її порушення. Звичайно, дитину не виключать з навчального закладу, але буде увага до того, щоб навчальний процес відбувався з користю для дітей, а не був імітацією.
Реформа передбачає, насамперед, дуже великий акцент на повазі до дитини, на навчанні критичному мисленню, на спонуканні висловлювати власну думку, помилятися, пробувати. Але навчання водночас має бути таким, що приваблює – особливо, у початковій школі. Велика частина навчального процесу буде відбуватися у формі гри.
Закон про освіту дає старт Новій українській школі, і у 2018-му діти підуть у її перший клас. Проте реформа зараз лише починається, вона триватиме десятиліття. Власне, дорослішатиме та розвиватиметься разом з дітьми, які вчитимуться по-новому. І ми повинні чекати наступних законів, підзаконних актів, наступних дій уряду, батьків, учителів, керівництва шкіл для того, щоб наша освіта стала якісно іншою не лише на папері, але й у дійсності”.
Фото: автор – Syda_Productions, Depositphotos
Обговорення