39 573
0
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов опублікував роз’яснення про те, якими мають бути домашні завдання в школі.
Зокрема, Горбачов розглянув такі теми:
Санітарний регламент для шкіл не дозволяє перевантажувати учнів. Він визначає таку щоденну тривалість виконання завдань для самопідготовки в позанавчальний час:
Клас | Допустима сумарна кількість годин (навчальних занять) тижневого навантаження учнів* | Допустима сумарна кількість годин (навчальних занять – уроків) денного навантаження учнів** | Час для виконання ДЗ (усього години) * | Орієнтовна кількість часу для виконання ДЗ з 1 уроку (хвилини) |
1 | 20,0 | 4 | – | – |
2 | 22,0 | 4,4 | – | – |
3 | 23,0 | 4,6 | 1 година | 13 хв |
4 | 23,0 | 4,6 | 1 година | 13 хв |
5 | 28,0 | 5,6 | 1 година | 10 хв |
6 | 31,0 | 6,2 | 1,5 години | 14,5 хв |
7 | 32,0 | 6,4 | 1,5 години | 14 хв |
8 | 33,0 | 6,6 | 1,5 години | 13,6 хв |
9 | 33,0 | 6,6 | 1,5 години | 13,6 хв |
10 | 33,0 | 6,6 | 2 години | 18 хв |
11 | 33,0 | 6,6 | 2 години | 18 хв |
Кілька навчальних предметів, які вимагають інтенсивної самопідготовки учнів, не повинні збігатися в один день у розкладі занять.
Також у Листі МОН від 28.01.2014 № 1/9-72 зазначено, що вчителі повинні спланувати роботу таких обсягу і змісту, щоб учні не відчували перевантаження.
Для цього необхідно враховувати зайнятість учнів з інших предметів у цей день, темп і ритм роботи, стан їхнього здоров’я. Не можна пропонувати завдання на матеріал, який не пояснювався на уроці, недопустимим є домашнє завдання з написання рефератів.
У 2020 році МОН взагалі заборонило задавати домашні завдання на вихідні, святкові та канікулярні дні для початкових класів. Питання домашніх завдань на вихідні та канікули для 5–11 класів ще відкрите.
Омбудсмен різко негативно ставиться до практики використання готових домашніх завдань.
“Коли дитина постійно списує домашні завдання, вона не закріплює отримані на уроці знання й не здобуває нові. Успішність такої дитини в школі знижується. Також списування негативно впливає на розвиток життєвих навичок та компетентностей дитини, зокрема, вміння навчатися впродовж життя, вчитися самостійно, креативно мислити, на формування допитливості, на вміння самостійно досліджувати та робити висновки, вирішувати складні завдання тощо.
Адже так дитина ошукує насамперед саму себе, а вже потім – однолітків, які виконували завдання самостійно, витрачали свої час та зусилля, вчителів, котрі оцінюють чужу працю на рівні з дітьми, які працювали самостійно. Досвідчені вчителі розуміють, коли дитина використовує ГДЗ удома, адже домашні завдання виконані ідеально, а в школі учень не показує таких результатів. Відповідно, оцінки з предмета постійно знижуються”, – пише Горбачов.
Форми, зміст та спосіб оцінювання обирають педагогічні працівники закладу освіти. В кожній школі мають бути розроблені та оприлюднені на сайті критерії оцінювання учнів. вони мають бути ознайомлені з цими критеріями. Адже, коли учні не розуміють, чому отримали нижчу оцінку, ніж очікували, їхня мотивація до навчання знижується.
Водночас якщо учню не пояснити, чому він отримав високу оцінку, його це також дезорієнтує та не дає змоги зробити висновки на майбутнє. Якщо ж хтось поруч отримує відверто завищену чи занижену оцінку без її обґрунтування, це спричиняє відчуття несправедливості.
Деякі батьки переконані: щоби дитина успішно навчалася, необхідно щодня контролювати своїх дітей та виконувати з ними домашні завдання. Інші батьки міркують навпаки – дитина має виконувати домашні завдання самостійно, без їхньої допомоги, а дехто навіть і взагалі не цікавиться навчанням дитини.
Згідно з дослідженням PISA-2018, яке проводилося серед підлітків, дружня підтримка батьків – періодична допомога з домашніми завданнями, обговорення успіхів і невдач, періодична участь у шкільному житті дитини тощо сприяють підвищенню успішності дитини. Тому важливо, щоби батьки підтримували своїх дітей у навчанні, але це не означає, що вони мають виконувати за дитину домашні завдання та встановлювати надмірний контроль.
У статті 150 Сімейного кодексу України зазначається, що обов’язок батьків – забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти. Якщо батьки або особи, які їх замінюють, ухиляються від виконання передбачених законодавством обов’язків – це тягне за собою попередження або накладення штрафу від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (стаття 184 КУпАП).
Звісно, лише невиконання домашніх завдань дитиною не тягне накладання покарань на батьків. Але якщо це поєднується з іншими чинниками, які перешкоджають здобуттю дитиною загальної середньої освіти, то на батьків може бути покладено відповідальність за невиконання ними батьківських обов’язків.
Успішність дитини та виконання домашніх завдань
Дослідження “Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти” показали цікаві результати:
Раніше освітній омбудсмен роз’яснив про те, як батькам знайти інформацію про заклад освіти.
Фото: автор – racorn, Depositphotos
Обговорення