Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

9 Червня 2021

Оновлено. З 1 липня 109 шкіл столиці залишаться без директорів: що відбувається і який вихід

Оновлено. 10 червня відбулося засідання Київської міської ради. На ньому депутати затвердили нове положення про конкурс на посади керівників шкіл, і воно відрізняється від того, що було раніше рекомендовано комісією з питань освіти і науки, сім’ї, молоді та спорту. Склад конкурсних комісій для добору директорів шкіл буде таким: 2 чиновники, 7 депутатів, 6 представників громадськості. Про це пише Альона Парфьонова й оцінює таке рішення як позитивне. 

1 липня в 109 школах столиці в директорів закінчуються контракти, а конкурс на призначення нових директорів досі не оголошений.  

Про це пише співголова ГО “Батьки SOS” Альона Парфьонова у своїй колонці для ZN,UA.

Згідно з законом “Про освіту”, конкурс має бути оголошено за 2 місяці до закінчення трудового договору, проте його досі не оголошено й коли оголосять – невідомо.

Натомість, 19 травня цього року відбулося засідання постійної комісії Київської міської ради з питань освіти і науки, сім’ї, молоді та спорту.  На ньому комісія рекомендувала призупинити проведення конкурсу.

“Навіть якщо ситуація складеться ідеально (припустімо, новий порядок конкурсу ухвалять на найближчій сесії) — чи зможуть нові процедури набрати чинності до 1 липня? Часу обмаль! Коли ж обирати директорів, коли їм ставати до роботи, готувати школи?, — пише Альона Парфьонова.

Пізніше, 2 червня комісія затвердила проєкт нового положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти. У ньому пропонується врегулювати склад комісії для добору директорів:

  • 2 представника від департаменту освіти;
  • 2 представника, призначених самою комісією з освіти;
  • 2 представника від громадськості;
  • Деяка кількість представників від депутатів (не більше одного від фракції, зараз вуКиївській міській раді 7 фракцій, тож очікується склад комісії чисельністю не більше 13 осіб).

“Сподіваюся, тепер усім зрозуміло, хто зволікав із внесенням змін, — виключно депутатський корпус: попередні не встигли, а нові лише в травні згадали, що це треба зробити. Отже, каменем спотикання став… склад конкурсної комісії”, — вважає Парфьонова.

Після публікації Парфьонової голова постійної комісії Київської міської ради з питань освіти і науки, сім’ї, молоді та спорту Вадим Васильчук опублікував на своїй fb-сторінці заклик до Київради терміново затвердити нове положення про конкурс.

Конкурс мав бути оголошений ще місяць тому, тож у будь-якому разі школи можуть цілий місяць провести без директорів.

Альона Парфьонова у своїй колонці зазначає, що через це школи не зможуть укласти нові трудові договори з педагогами пенсійного віку, трудові договори яких закінчуються 1 липня, адже приймати на роботу педпрацівників може тільки директор.

Аби перевірити це, “Нова українська школа” взяля коментар в експерта.

Колишній державний експерт директорату стратегічного планування та європейської інтеграції МОН і нині помічник-консультант народного депутата України Олександр Сич зазначив, що, відповідно до законів “Про освіту” і “Про повну загальну середню освіту”, керівник закладу освіти має працювати виключно на підставі укладеного з ним строкового трудового договору (контракту).

У законі “Про повну загальну середню освіту” сказано, що після закінчення строку, на який укладено строковий трудовий договір, трудові відносини припиняються та не можуть бути продовжені на невизначений строк. Це означає, що з теперішніми директорами шкіл, у яких контракт закінчується 1 липня, не можуть бути продовжені трудові відносини на невизначений строк у позаконкурсному порядку.

“Тобто, однозначно потрібно проводити конкурс. Оголошення про конкурс мало бути оприлюднене не менше, ніж за два місяці до завершення строку дії контракту з чинними директорами шкіл. Я так розумію, що ця вимога Закону ВЖЕ порушена.

Крім того, засновник чи уповноважений ним орган також не має визначеного законодавством повноваження призначати особу на посаду керівника (тимчасово виконувача обов’язки керівника) в позаконкурсний спосіб.

Зрозуміло, що, на жаль, у наших реаліях ще не зовсім правового суспільства інколи засновники таки призначають особу на посаду директора школи (або тимчасово виконувача обов’язки директора), фактично, у незаконний спосіб, перевищуючи наявні в них повноваження та підважуючи легітимність такого призначення й такого керівника.

У таких ситуаціях можуть бути запитання до законності всіх подальших дій такого “керівника”, у тому числі щодо прийняття ним на роботу педагогічних працівників”, пояснив Сич.

Ось, який вихід із ситуації бачить юрист:

“Це спосіб, коли легітимно обраний і призначений директор школи своїм наказом (або це може бути навіть передбачено статутом) визначає серед своїх заступників особу, яка виконує його обов’язки в разі його тимчасової відсутності. Але зазвичай цей механізм застосовується в період строку повноважень директора. А от щодо використання цього механізму не в період “тимчасової відсутності”, а після завершення строку дії контракту також можуть бути питання.

Краще, незважаючи на порушення процедурних строків, зробити все, аби швидше затвердити склад конкурсної комісії і необхідне положення про конкурс, але обрати в законний спосіб відповідних директорів шкіл, які всі наступні шість років будуть легітимними, аніж призначити, перевищуючи визначені законом повноваження, “тво директора” на невизначений строк і потім мати проблеми з потенційно нелегітимними рішеннями такого “тво директора””.

Нагадаємо, головний санітарний лікар видав постанову про протиепідемічні заходи в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку на період карантину. Дивіться їх за посиланням.

Титульне фото: автор – VitalikRadko, Depositphotos


Обговорення