6 124
0
Наразі середній вік українського учителя /учительки – 46,1 року. І, згідно з даними дослідження ДНУ “Інститут освітньої аналітики”, кількість педагогів до 30 років у закладах освіти щорічно зменшується.
Про те, з якими проблемами найчастіше стикаються молоді вчителі йдеться в аналітичній статті “Нової української школи”, створеній на основі діагностичного опитування молодих фахівців.
За результатами опитування, абсолютна більшість учителів не задоволена рівнем своєї заробітної плати. Адже наразі, не маючи надбавки для молодих фахівців, вчитель зі стажем роботи до трьох років (категорія “спеціаліст”),:
наприкінці місяця (у найкращому випадку) отримає приблизно 11 200 гривень, що складає близько 1,5 мінімальної заробітної плати в Україні.
Водночас лише 15 опитаних зазначили, що отримують/отримували надбавку до зарплати як молодий фахівець. Частина вчителів-учасників опитування були щиро здивовані тим, що такий вид доплат узагалі існує.
Майже половина опитаних учителів зазначила, що на початку їхньої роботи в закладі освіти їм не призначали наставника. Ще майже 33% вказали, що така співпраця була суто формальною.
Щоправда, не всі молоді фахівці, яким усе ж призначали педагога-наставника, задоволені підтримкою з його боку. Зокрема, серед найпоширеніших недоліків, на які вказували освітяни, були:
Однак, були й ті педагоги (17%), що надзвичайно задоволені співпрацею зі своїми наставниками.
На питання про перевантаженість ствердно відповіли 75% опитаних педагогів. Варто наголосити, що її наразі відчувають більшість освітян незалежно від віку й стажу роботи в школі.
Молоді фахівці вказували, що серед негативних явищ, які можна виокремити в закладах освіти, де вони працювали, є делегування їм частини роботи більш старших колег. Зокрема, йдеться про:
Учителі також вказували на регулярне зазіхання на їхній особистий час: вечірні дзвінки із “проханнями” виконати термінову роботу чи делегування завдань на вихідні.
Більшість молодих учителів, які взяли участь у опитуванні, вказали, що конфліктні ситуації між ними й батьками учнів лишаються в межах звичайного робочого процесу: у багатьох трапляються проблемні ситуації, але лише з окремими батьками – конфронтації не є систематичним явищем.
Водночас майже 20% опитаних зазначили, що батьки з повагою ставляться до молодих учителів, адже сподіваються на те, що вони ближчі до дітей і “прогресивніші”.
Більшість опитаних молодих фахівців стверджують, що знання, які вони отримали під час навчання у закладі вищої освіти, їм майже не знадобилися. Зокрема, вчителі вказували, що на початку своєї роботи в школі здебільшого навчалися “методом проб і помилок”, адже у виші вони вивчали здебільшого предмети профільної дисципліни й майже не розглядали:
Більшість молодих фахівців, які взяли участь у опитуванні, зазначили, що їхні стосунки з учнями й ученицями склалися нормально, а 40% вказали, що відчувають любов дітей і ціннісну близькість із ними.
Лише 2% опитаних розповіли, що “діти їх не слухають”.
Читайте також: “Неповага до особистого часу, низька зарплата та те, що її тримало: відверта розмова з молодою вчителькою”.
Титульне фото: freepic.com
Обговорення