Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

25 Червня 2024

За останніх 6 років кількість учителів у містах зменшилася на 11%, а в селах – на 23%: результати дослідження

В Україні щороку зменшується кількість учителів і вчительок. Так, за останні 6 років загальна кількість освітян скоротилася на 16,2%. У той час, як зменшення загальної кількості населення країни за цей же період склало 2,48%.

Про це йдеться в дослідженні ГС “Освіторія”, перші результати якого презентували на освітньому фестивалі “Вчителі майбутнього” у Львові.

Так, за даними аналітиків, із 2018 до 2023 року кількість учителів у містах зменшилася на 10,9%, тоді як у селах цей показник є вищим у понад 2 рази – 22,8%.

Середній вік усіх вчителів в Україні на сьогодні – 49 років. У 2023 році відповідні дані надавав Інститут освітньої аналітики, тоді середній вік українського педагога /педагогині становив 46,1 року. Зокрема, таке зростання пов’язане з тим, що в Україні щорічно зменшується кількість молодих вчителів (до 30 років). У 2018 році їх було, зокрема, 14%, а у 2023 році – 10%.

Крім того, частка вчителів-жінок у школах залишалася стабільно високою – 85-86%. Відсоток вчителів-чоловіків відповідно – 14-15%.

За результатами дослідження:

  • 27% вчительського складу в школах – це вчителі мовно-літературної галузі;
  • 24% – вчителі молодших класів;
  • 13% – вчителі природничої галузі;
  • 8% – вчителів математики;
  • 7% – вчителі громадянської та історичної галузей;
  • 7% – вчителі фізичної культури;
  • 4% – вчителі інформатики;
  • 4% – вчителі мистецтва;
  • 3% – вчителі технологічної галузі;
  • 3% – вчителі соціальної й здоров’язбережувальної галузей.

“Якщо говорити про вчителів початкових класів, то тут складний розрахунок (згідно зі встановленими нормами максимальної кількості учнів у класі). За старою нормою – 30 учнів – брак вчителів буде меншим, ніж при врахуванні реального навантаження класів. При цьому для норми наповнення класів – 24 дитини – нестача вчителів початкової освіти в місті й селі буде приблизно співмірна”, – розповіли аналітики.

Крім того, у закладах освіти, за даними дослідників, є значна нестача вчителів природничої та математичної галузей.

У дослідженні також йдеться про те, що 47% опитаних педагогів і педагогинь задоволені своєю роботою. Найбільше освітянам подобаються:

  • стосунками з учнями – 81%;
  • стосунками в робочому колективі – 79%;
  • стосунки з адміністрацією школи – 74%.

А от найбільшими демотиваторами вчителів є:

  • бюрократичне навантаження;
  • низький рівень заробітної плати;
  • брак можливостей професійного розвитку та підвищення кваліфікації.

Зокрема, найбільше педагоги потребують навчання з:

  • англійської мови – 73%;
  • першої домедичної допомоги – 58%;
  • користування просунутими цифровими інструментами – 57%;
  • правил поведінки в надзвичайних ситуаціях – 53%.

Крім того, за даними дослідження, торік у закладах вищої освіти на педагогічних спеціальностях навчалися приблизно 94 тисячі студентів. Із них більша частина бачить себе у професії вчителя.

“Внаслідок війни та мобілізації у нас збільшується кількість студентів-чоловіків на педагогічні спеціальності. Хотілося б мати іншу причину для цієї динаміки, але це є і про це треба говорити”, – розповів заступник голови Комітету Верховної Ради з питань освіти науки та інновації Сергій Колебошин.

Раніше ми опублікували результати дослідження ““Нова українська школа” в 5–6-х класах: виклики впровадження”, яке ГО “Смарт освіта” провела спільно з партнерами. Ознайомитися з повним текстом дослідження та брифом усі охочі можуть за посиланням.

Титульне фото – “Вісник Розділля”; інфографіка в тексті – фото з презентації результатів


Обговорення