Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Курс “Громадянська освіта” для 10-класників. Про розвиток економіки та корупцію

Міністерство освіти і науки України розробило концепцію розвитку громадянської освіти в Україні. А вже з нового навчального року учні 10-х класів вивчатимуть інтегрований курс “Громадянська освіта”. “Нова українська школа” продовжує серію публікацій про цей курс.

У цьому матеріалі ми дамо відповіді на запитання до шостої теми курсу “Взаємодія громадян і держави в досягненні взаємного добробуту”.

Шукайте всі статті цієї серії під темою “громадянська освіта” (натиснувши “Всі теми” в лівому верхньому куті).

– Які існують принципи розвитку економічних відносин?

Універсальними є принципи міжнародних економічних відносин Організації Об’єднаних Націй (ООН):

  • суверенітет;
  • територіальна цілісність і політична незалежність держав;
  • суверенна рівність усіх держав;
  • ненапад і невтручання;
  • взаємна і справедлива вигода;
  • мирне врегулювання суперечок;
  • рівноправ’я і самовизначення народів;
  • усунення несправедливості, що виникла внаслідок застосування сили і позбавляє націю можливостей для її нормального розвитку;
  • доброякісне виконання міжнародних зобов’язань;
  • повага прав людини і основних свобод;
  • відсутність прагнення і гегемонії до сфер впливу;
  • сприяння міжнародній соціальній справедливості;
  • міжнародне співробітництво з метою розвитку;
  • вільний доступ до моря і від нього для неморських країн.

– Які причини корупції?

Серед причин корупції виділяють такі:

  • Високий рівень політичної й економічної монополізації (виключне право виробництва чи торгівлі, що належить одній особі або групі осіб);
  • Цензура. Йдеться як про цензуру над засобами масової інформації (приклад – замовні матеріали), так і про те, що за цензури відбувається замовчування корупції і як наслідок – відсутність засудження і боротьби;
  • Двозначні закони. Просте і зрозуміле законодавство скорочує потреби у великому апараті чиновників і полегшує розуміння законів громадянами;
  • Незнання або нерозуміння законів населенням, що дозволяє посадовим особам довільно перешкоджати здійсненню державних процедур або завищувати належні виплати;
  • Кумівство та політичне заступництво, внаслідок чого формуються особисті стосунки (таємні домовленості) між різними державними органами (зокрема й за участі правоохоронних). Це послаблює механізми контролю та запобігання корупції;
  • Відсутність єдності в системі виконавчої влади, тобто регулювання однієї і тієї ж діяльності різними інстанціями (однією з причин може бути нечітке законодавство);
  • Нерозвинене (слабке) громадянське суспільство, внаслідок чого громадяни не мають достатнього впливу для ефективного контролю за діями законодавчої, виконавчої та судової гілок державної влади.

– Які практичні заняття будуть корисними для учнів під час вивчення цієї теми

1. Можна запропонувати учням вести щоденник доходів та витрат. Треба занотовувати витрати та їхні цілі. За місяць кожен з учнів може поділитись з учителем, на що, на його думку, витрати були марними, на що витрачається найбільше коштів, на що – найменше, які витрати можна скоротити.

Для зручності такий журнал можна завантажити на телефон.

2. Можна провести тематичну дискусію або дебати щодо місцевого бюджету, його основних доходів та видатків. Учні можуть розділитись на 2 команди, обговорити і за деякий час розповісти учителеві, з яких джерел, на їхню думку, поповнюється міський бюджет. Інша команда розкаже про те, куди витрачаються гроші міста. Наприкінці можна запропонувати учням пошукати відповідь і перевірити себе в законодавстві.

3. Учні можуть спробувати проаналізувати попит на ринку праці (які професії є затребуваними, яким спеціальностям віддають перевагу абітурієнти, яка середня зарплатня в тій чи іншій галузі). Дізнатись середню заробітну платню за видами економічної діяльності можна з офіційної інформації Державної служби статистики України. Після цього учні можуть спробувати скласти власне резюме.

3. Спробувати скласти бізнес-план власного підприємства. Учні можуть розділитись на команди за інтересами і уявити, яке підприємство вони хотіли б створити. Після цього вони повинні продумати і записати цільову аудиторію проекту (тобто, для кого воно), де можна взяти фінанси для старту, як їх розподілити, скільки потрібно працівників і яких саме.

Також потрібно подумати про те, яка зарплатня в них має бути, який товар чи послугу команда хоче запропонувати клієнтам, у чому полягає унікальна пропозиція, які недоліки може мати товар чи послуга.

Окрім того, скільки коштів потрібно на виробництво певної кількості товарів чи надання послуг, скільки вони коштуватимуть для клієнтів і як команда просуватиме свій продукт. Важливо, що обсяг витрат не може перевищувати обсяг доходу і в ідеалі – підприємство має приносити прибуток (до того ж, потрібно враховувати податки). Детальніше про те, як скласти бізнес-план можна дізнатись тут.

Якщо у вас є додаткові запитання щодо курсу, пропонуємо писати нам (натиснувши “Напишіть нам” у правому верхньому куті).

Марія Марковська, спеціально для “Нової української школи”

Фото: автор – monkeybusiness, Depositphotos

Обговорення