30 Грудня 2024
9 395
0
Мені мало / мені забагато навантаження. Досить часто в закладах освіти між педагогами та керівниками виникають конфлікти через розподіл навантаження. Мовляв, “мене недовантажують, мої години віддають іншим колегами”. Або ж навпаки – ”третій рік працюю на 1,5 ставки, хочу цього позбутися”. Раніше “Нова українська школа” вже відповідала на питання, пов’язані з розподілом педагогічного навантаження. Як і раніше, це залишається у зоні відповідальності директора закладу освіти.
В останньому у 2024 році юридичному розʼясненні відповідаємо на додаткові питання читачів, повʼязані з обовʼязками та навантаженням учителів. Зокрема, у матеріалі читайте:
Читайте та діліться з колегами, яким це може стати в пригоді!
1. Директор вимагає, щоб я читав на 1.5 ставки, а я хочу лише на ставку. Каже, що не можуть знайти вчителя. І так вже третій рік. Що робити?
Загалом ця ситуація могла б бути розцінена як зміна істотних умов праці, якщо, наприклад, за тарифікацією в цьому навчальному році було 18 годин, а при новій тарифікації тепер пропонують 27. Оскільки до істотних умов праці, зокрема, належать і розміри оплати праці, тобто розмір тарифної ставки або окладу (посадового окладу). Але якщо врахувати, що такий стан справ маємо вже не перший рік, то вочевидь на певному етапі вчитель погодився на роботу за такими умовами.
Відповідно до п. п. 3 та 4 частини першої статті 247 Кодексу законів про працю (КЗпП), первинна профспілкова організація має вирішувати разом із роботодавцем питання оплати праці працівників, форми й систему оплати праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження й розмірів надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних виплат тощо. Профспілка погоджує тарифікаційний список, який подається вищому органу управління – тобто відповідному органу управління освіти.
Стаття 24 Закону України “Про повну загальну середню освіту” визначає, що педагогічне навантаження працівника закладу освіти обсягом менше норми (для вчителя – 18 годин/тиждень) встановлюється за його письмовою згодою, а от для навантаження більше норми такої згоди не передбачено.
Тому, якщо не розглядати варіанти звільнення чи розгляду індивідуального трудового спору у судовому порядку, допомогти у розв’язанні цієї проблеми може або профспілка, або управління освіти на етапі погодження/затвердження відповідного тарифікаційного списку.
2. Я вчителька зарубіжної літератури. Мене довантажили годинами української мови й літератури (пройшла курси, проатестувалася). На роботу взяли нову вчительку на неповну ставку з дипломом українського філолога. Через два роки вона написала заяву, щоб її довантажили до ставки. У мене забрали години й віддали їй, залишивши мені 11,5 годин зарубіжної. Чи правомірно це? Я не маю диплома, але вже набула професійної кваліфікації.
На відміну від попередньої ситуації, у цьому випадку мова якраз про встановлення навантаження педагогу обсягом менше норми, що має бути підтверджено його письмовою згодою. Іншими словами, просто “взяти й віддати”, тобто встановити педагогічне навантаження менше ніж 18 годин, неправомірно.
Варто враховувати, що в такому випадку (відсутності письмової згоди) роботодавець може застосувати “класичні” інструменти трудового законодавства, зокрема, повідомити про зміну істотних умов праці та звільнити працівника за пунктом 6 статті 36 КЗпП – “відмова від продовження роботи у зв’язку зі зміною істотних умов праці”. У випадку судового розгляду за позовом про незаконне звільнення та поновлення на роботі, на жаль, практично неможливо довести, що “змін істотних умов праці” не відбулося, оскільки забезпечити годинами на ставку необхідно всіх наявних вчителів.
3. Чи може педагог викладати за сумісництвом у свій методичний день (6-7 годин роботи)?
Питання сумісництва “Нова українська школа” вже докладно розглядала раніше. У випадку вчительства це робота на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час в тому самому або іншому закладі освіти.
Нормативного визначення “методичного дня” не існує, але на практиці це не вихідний, а, отже, робочий день, під час якого вчитель виконує методичну роботу, займається самоосвітою. Наявність “методичного дня” не звільняє вчителя від запланованої у закладі організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, передбаченої посадовою інструкцією.
У цей день вчитель може працювати за сумісництвом, якщо це не заважає виконанню його обов’язків за основним місцем роботи.
4. Викладаю у двох школах, маю 31 годину навантаження на тиждень (через брак працівників). Нещодавно мені повідомили, що якщо в мене понад 27 годин навантаження, то виникнуть проблеми з КРУ [головне контрольно-ревізійне управління України нині реорганізовано у Державну фінансову інспекцію України – ред.]. Як мені діяти?
Якщо дуже коротко, то проблем не виникне. Уже згадане вище нормативне регулювання питання сумісництва не забороняє мати 31 годину педагогічного навантаження. А ще, питання належного оформлення трудових відносин за основним місцем роботи та за сумісництвом знаходиться поза межами компетенції працівника, тож не є його зоною відповідальності.
5. Скільки часу вчитель початкових класів має перебувати в школі, маючи 18 годин педагогічного навантаження? Чи мають вчителі початкових класів зустрічати й проводжати після уроків дітей до автобуса?
Відповідно до частини першої статті 24 Закону України “Про повну загальну середню освіту”, робочий час педагога включає час для виконання ним навчальної, виховної, методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором та/або посадовою інструкцією.
Конкретний перелік посадових обов’язків визначається посадовою інструкцією, яка затверджується керівником закладу освіти, відповідно до вимог законодавства.
Відповідно до частини другої статті 29 згаданого вище закону, загальні збори трудового колективу, зокрема, затверджують правила внутрішнього трудового розпорядку. А отже, вчителі мають їх дотримуватися, у тому числі й що стосується тривалості перебування в школі. Питання супроводу вчителями після уроків дітей до автобуса має бути урегульоване на рівні їхніх посадових інструкцій.
6. У якому нормативно-правовому документі (якщо такий існує) міститься визначення поняття “вакантні години” у закладі загальної середньої освіти? Чи відносяться до “вакантних годин” години, які вчитель читає понад ставку (18 годин)? Як заклади освіти повинні повідомляти про наявність “вакантних годин”?
У законодавстві України немає чіткого визначення терміна “вакантні години”. На практиці так звані “вакантні години” можуть трактуватися як години, які залишаються після розподілу навантаження між усіма педагогами, але ще не закріплені за конкретним учителем, та години, які утворюються через відсутність працівника (наприклад, через звільнення, відпустку по догляду за дитиною чи хворобу). Години, які вчитель викладає понад ставку, не можуть вважатися “вакантними”, оскільки вони вже закріплені за ним у тарифікації.
Статтею 30 Закону України “Про освіту” урегульовано питання прозорості та інформаційної відкритості закладу освіти. Заклади, які мають ліцензію на провадження освітньої діяльності, зобов’язані оприлюднювати на своїх вебсайтах (а якщо їх немає, то на вебсайтах засновників) інформацію та документи, зокрема, про:
Така інформація та документи розміщуються у відкритому доступі не пізніше ніж через десять робочих днів з дня їх затвердження чи внесення змін до них, якщо інше не визначено законом. Як бачимо, у цьому переліку є “вакантні посади”, але “вакантні години” відсутні, тому можемо прийти до висновку, що інформація про них оприлюднюється за рішенням закладу освіти.
Володимир Божинський, фахівець навчально-наукового інституту “Академія вчительства” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, спеціально для “Нової української школи”
Титульне зображення: автор – Yunus Tuğ, unsplash.com
Цей матеріал був представлений ГО “Смарт освіта” в рамках Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Обговорення