Теми статті: батькам, вчителям, директорам, педагогіка партнерства
21 Листопада 2019
З 2015 року в Україні створено понад 1000 об’єднаних територіальних громад у межах реформи з децентралізації. Органи місцевого самоврядування отримали автономність і можливість розподіляти фінансування відповідно до потреб громади. Освіта у громадах теж трансформується відповідно до її запитів.
Центр Інноваційної Освіти “Про.Світ” за підтримки “U-LEAD з Європою” створив менторську програму “Школа 3.0. Об’єднані громади” для впровадження змін у громадах. Ми вже розповіли історію успіху Жовтанецької громади Львівської області, тепер ознайомимо вас із перемогами Іллінівської громади Донецької області.
Іллінівська опорна школа має довгу історію перейменувань: із 1974 року назву було змінено 6 разів. 2018 року було сформовано опорну школу з поглибленим вивченням іноземних мов. Учителі та учні – активні учасники англомовних конкурсів та освітніх проєктів: Гринвіч, eTwinning, FLEX, Міжнародний іспит PTE. Опорна школа часто долучається до міжнародних програм і будує партнерські відносини з громадськими організаціями регіону.
“Ми не зупиняємося на досягнутому, впевнено крокуємо вперед, адже наша школа – це заклад майбутнього, в якому зручно та комфортно навчатися дітям, в якому успішно реалізуються всі позитивні та далекоглядні плани”, – зазначила директорка Світлана Бурдун.
Олександро-Калинівська філія Іллінівської школи розширює екологічні та туристичні перспективи регіону. Школа розташована біля мальовничого ландшафтного парку “Клебан-Бик” і музею історії села “Довкілля” – об’єкту зеленого туризму, що збирає артефакти, пов’язані з селом. “Клебан-Бик” став першою партнерською організацією школи.
“Відчувала, що потрібні трансформації, треба будувати імідж закладу, навчатися нового. Першою спробою залучити вчителів до роботи в команді, покращити базу закладу та створити умови для розвитку талановитої молоді стала участь у проєкті “Сходини” від краудфандингової платформи GoFundEd та Центру Інноваційної Освіти “Про.Світ””, – розповіла директорка Олександро-Калинівської філії Олена Денисова.
На початку програми кожна школа визначає свої пріоритетні цілі у зміні освітнього процесу і виокремлює виклики, які потрібно побороти. Найчастіше виникають труднощі у внутрішніх комунікаціях шкільного колективу.
Директорам складно заручитися підтримкою вчителів у творенні змін, пояснити, для чого вони потрібні школі. Учителі не звикли працювати як команда, тому питання трансформації може викликати в них несвідомий опір. За словами Олени Денисової, викликом стало випрацювати спільне бачення, адже першочергово було складно залучити всіх учасників освітнього процесу до обговорень, а потім почути одне одного.
Ще одним викликом стало впровадження тайм-менеджменту в роботу вчительського колективу. Педагогам не вистачає ресурсу, щоб бути залученими всюди. Директорка опорної школи розповіла, що було складно навчитися економити час там, де це можливо. Якщо на частину завдань витрачено більше часу, аніж заплановано, сповільнюється вся робота та, відповідно, знижується ефективність усієї команди.
Освітянський тайм-менеджмент
В Іллінівській опорній школі організували навчання за дистанційним курсом “Додатки Google в освітній діяльності” від Антоніни Букач. Завдяки ньому директорка та вчителі покращили свої компетентності у сфері діджитал та застосували їх у роботі з учнями. Таким чином учителям вдалося налагодити процеси на уроках та між собою.
Ефективне командотворення
Менторка громади Оксана Чабаненко регулярно проводила тренінги з комунікативних навичок для вчительських колективів, аби кожен навчився чути одне одного та ефективно взаємодіяти. Окрім того, пані Оксана допомагала директорам як персональний коуч, завдяки чому вони здобули навички ефективного делегування (більше про нові навички директорів можна прочитати тут).
У результаті, учителі поділилися на робочі групи та визначили пріоритети для кожної. Надалі реалізація ідей стала більш доступною та якісною, адже з’явилися відповідальні групи за кожен напрям. До прикладу, в Олександро-Калинівській філії були сформовані команди з впровадження STEM та інлкюзії в освітній процес школи. Також школи почали проводити змішані, інтегровані уроки і впровадили систему зворотного зв’язку щодо робочих питань в комунікаціях колективу.
Новий формат співпраці з батьками
В обох школах провели Конференцію Партнерів, на якій вчителі, батьки та учні спробували вперше спільно визначити бачення того, якою повинна бути сучасна школа (більше про цей формат можна дізнатися тут). Батьки отримали можливість вплинути на те, що відбувається у школі. Натомість, вчителі створили умови, за яких це можливо.
До прикладу, в Олександро-Калинівській школі домовились організувати “Батьківський тиждень”, протягом якого батьки спробують себе в ролі вчителів, проведуть майстер-класи та презентують учням особливості різних професій. Також змінено формат батьківських зборів: замість односторонньої звітності класного керівника, було організовано квест, щоб ознайомити батьків з особливостями SТEM-освіти, яку здобувають їхні діти.
Реалізація краудфандингових проєктів
Обидві школи сформували концепції та бюджети проєктів, покликаних задовольнити потреби учнів, і опублікували на краудфандинговій платформі GoFundEd. Проєкт опорної школи “Уроки мислення серед природи” має на меті створення альтанки на шкільному подвір’ї, яка стане зручною альтернативою одноманітним класам.
Проєкт філії “Strong Youth” спрямовано на створення еколого-туристичного простору на базі школи. Реалізовуючи проєкти, школи вчаться діяти самозарадно та системно. “Навчання в дії”, – пояснює менторка Іллінівської громади Оксана Чебаненко.
Школа управлінців
У громаді створено новий формат співпраці директорів і відділу освіти – Школа управлінців. На регулярних зустрічах учасники переймають досвід одне одного та обговорюють результати змін у своїх школах. Школа управлінців базується на матеріалах, підготовлених Державною службою якості освіти, – “Абетці для директорів”. До співпраці директорів також залучено відділ освіти, який організовує навчальні семінари для освітян громади.
Створення стратегії школи
Школи вчаться планувати, діяти системно згідно з визначеними цілями та пріоритетами. Формуючи стратегію школи, освітяни враховують потреби учнів і вчителів, а також адаптовують плани до побажань батьків. У майбутньому стратегії анонсують для громадських обговорень.
За відгуками менторки Оксани Чебаненко, найбільші зміни відбулись у внутрішніх комунікаціях шкіл: вчителі навчилися довіряти та чути одне одного, працювати як команда. Завдяки цьому школи перейшли на етап формування власної стратегії, визначивши спільні цінності, візію, місію та цілі. Таким чином школи починають функціонувати як самозарадні освітні організації.
Цей текст підготовлений за підтримки Європейського Союзу та його держав-членів Данії, Естонії, Німеччини, Польщі та Швеції. Зміст цього тексту є виключно відповідальністю його авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає погляди програми “U-LEAD з Європою”, уряду України, Європейського Союзу та його держав-членів Данії, Естонії, Німеччини, Польщі та Швеції.
Поліна Гоч, контент-менеджерка Центру Інноваційної Освіти “Про.Світ”
Фото надані Центром Інноваційної Освіти “Про.Світ”
Обговорення