Теми статті: вчителям, директорам, дистанційна освіта
23 Квітня 2020
Конспект трансляції на фб-сторінці НУШ “Як організувати дистанційне навчання у старшій школі”.
У кінці березня я провела опитування вчителів, вони дали щирі відповіді на те, що відбувалось на початку карантину, що вони відчувають. Хочу поділитись цими результатами і потім відповісти на їхні запитання про організацію дистанційного навчання у старшій школі.
Дистанційне навчання – це процес поєднання технологій, великої підготовчої роботи, переведення всього навчання в цифру, що це не було зроблено. Це вимушено сталося, тому використовували те, що використовували, робили, що могли. Тому це не було дистанційним навчанням.
Самостійне навчання? Можливо. Самостійне навчання з підтримкою? Так. Але, це таке, карантинне навчання, не дистанційне.
Проте переваги в цьому навчанні все ж таки були. Вони дуже великі, тому що у стресовому стані провести заняття, змогти все це поєднати – це велике досягнення.
Якщо був плюс, то звісно, був і мінус. Якщо ми не переглянемо ці проблеми, то не зможемо бути кращими. А це – наше головне завдання.
Що стало досягненням для вас особисто? Що зробило вас сильнішим? Що зробило з вас великого майстра і що ви взяли для себе? Можливо, не кожен так чітко означає, але корисно подумати, яку навичку ви здобули?
Які ресурси використовували? Основні чотири ресурси – зовсім не ті, які призначені для дистанційного навчання. Хіба що YouTube і Google. Електронна пошта – ні. Viber навіть не будемо обговорювати, ми йому подякуємо, що він своє зробив, і будемо намагатися рухатись від нього, а не за ним.
Ліворуч і праворуч – це завдання. Праворуч – ті, які вчитель надсилає учням, а ліворуч – виконане учнем. Два червоних хрестики і сумний кіт говорять: “Не робіть так надалі, не повинен такий вигляд мати Viber вчителя, це було вимушено. Подумаймо, як це зробити простіше. Той шлях був складним”.
Що ви зміните в організації навчання насамперед, коли вийдете з карантину? Змінювати треба і прямо зараз. Дивитись на досвід інших, що вам з нього пасує, а що – ні. Не може вчителю базової школи пасувати досвід старшої – можливо, елементи. Так само і те, що відбувається у початковій школі, не пасує до базової.
Який відсоток учнів виконує завдання (відвідує онлайн-заняття)?
Це – перший момент, який відрізняє звичайне навчання від онлайн. Якщо ви візьмете хороші онлайн-курси, то побачите, що в них умотивованих дорослих учнів, які самостійно їх завершили, – до 10%. Сім відсотків – це нормально. А ми одразу кидаємо учнів, яких ми ж із вами не навчили самостійно вчитися.
Кажемо їм, що всі мають займатись. Ні, так не буде. Адже цей відсоток залежить від багатьох суб’єктивних речей.
Приклад. Зараз у нас є паралельний онлайн-курс із програмування. Ми хотіли його проводити для старшокласників на канікулах – власне, так і провели, майже на канікулах. Туди прийшли вмотивовані 42 людини. Праворуч ви бачите, хто реально вчився. Ми вирішили залишити лише тих, хто буде виконувати домашнє завдання. Зелені клітинки – це домашнє завдання. Як бачите, це точно це не сто відсотків.
Який відсоток виконує завдання? У кожного свій. Ви це можете дізнатись, якщо дасте учням анонімні анкети. Те, що вони в них напишуть, можливо, буде для вас дивним і дасть поштовх для роздумів, що робити.
Що потім робити з тими учнями, які залишились не залученими?
Залежно від того, чи потрібен учням цей предмет надалі. Одинадцятий клас – їм потрібно зараз те, що вони не складають на ЗНО? Тут навіть питань немає. А чи вони будуть займатись тим, що містить ЗНО? Ймовірніше, так.
Це наша чесна відповідь – наскільки наш предмет потрібний для цього віку, наскільки ми цікаві учням.
Що робити з незалученими учнями? Те, що ми завжди робимо, – поважати і дати доступ до рівної якісної освіти.
Який формат ближчий для вас?
Я люблю все, що відбувається онлайн. Я в онлайні з 1993 року, тоді ще інтернет тільки починався, тому для мене це близький формат. Але живе спілкування, усмішки – звісно, їх не вистачає. Я, якщо могла б, організувала свій формат так: дві третини – онлайн, одна третина – зустрічі.
Який настрій мають учні?
– я спитала лише студентів-першокурсників (17 років), які не сильно відрізняються від учнів. Чому? Тому що я точно знаю, що відповість одинадцятий клас: їм узагалі, мабуть, ще з минулого семестру не потрібна та інформатика.
Ви можете анонімно провести подібне опитування своїх учнів.
Скільки часу кожен день ви витрачаєте на дистанційне навчання?
Мінімум дві-три години – це моє власне навчання, я вчусь дуже багато. Мені важко це поміряти, бо це постійний процес.
Скільки часу витрачаю на онлайн-уроки, що колись буде повноцінним дистанційним навчанням? Цю презентацію я робила 7 годин. Але ще 14 годин я витратила на те, щоб подивитись як робити стрім на Facebook. Також я навчилась робити стрім на YouTube, розібрала три програми, переставила програмне забезпечення, підібрала медіаконтент. Тобто 21 година на те, щоб зробити презентацію і записати відео.
Як ви оцінюєте знання учнів?
Я ненавиджу оцінки в будь-якому вигляді, але дуже люблю накопичувати. Це як коштовності, які ми збираємо у шкатулочку, – щось зробили і поклали туди. Є така вправа, щоб записувати те, що у вас класного було за рік. Це робимо і з оцінюванням.
Перший великий блок у таблиці – обов’язковий, у ньому розписані бали. Людина, яка виконала вчасно, отримує певні бали. Протягом семестру вона також їх набирає на різних конкурсах, олімпіадах, волонтерстві, на проєктах, що зроблені самостійно. Навіть якщо в цій табличці немає такої колонки, то скажи, що ти зробив, – і ми її додамо.
Також важливий зворотний зв’язок, остання колонка – питання на кшталт “якщо я візьму цю тему, ви не будете проти?”.
У кінці все переводиться в 12-бальну систему (ділиться на 10), бали накопичуються протягом семестру, кожен може їх бачити, не має жодної таємниці. Людина бачить свій вектор, як вона працює, що їй більше подобається – чи то комп’ютерна графіка, чи то програмування; чи ти волонтер, чи дебатер.
Яке оцінювання під час карантину?
У моєму пості у Facebook є картинка, яка повністю відтворює те, що я відчуваю – не оцінювати.
Ми не можемо оцінювати навчання під час карантину у звичному вигляді, за 12-бальною системою. Це не дистанційне навчання, у нас немає для цього розроблених і прийнятих інструментів, юридичної бази і людської бази, насправді. Адже ми не знаємо, в якому стресі перебувають діти. Ми не знаємо, які в них обставини. Нам треба бути не просто більш толерантними одне до одного, а і більш жаліти одне одного, більше любити.
Під цим постом є один коментар, що найбільше вражає. Мама написала, що її дитина плаче в сусідній кімнаті, бо відправила завдання не на ту адресу, і їй зняли два бали. Такого не має бути. Будь ласка, напишіть дитині, що завдання не прийшло – можливо, і справді вона не туди прислала листа.
З якими проблемами стикаються ваші учні?
Мої учні не говорять про проблеми, але вони є. Ця система складна для сприйняття, оскліьки ти маєш постійно робити вибір. Вибір – ти будеш робити чи ні. Чи хочеш, чи не хочеш. Чи ти зможеш, чи не зможеш. І ніхто тебе змушує, тобі пропонують – ти вибираєш. Це дуже складно, тому що коли ти один, потрібно, щоб система була налаштована.
Другий момент – те, що правила інші, ніж на уроках. Треба мати контакт і коротку дистанцію, щоб тобі повірили. А це робить не кожен. Одне із перших правил – доброчесність. Із часом навіть питань немає про списування, хоч усі звикли, що учні завжди намагаються зробити щось таке.
Третій момент – треба багато вчитись самостійно.
Ваш основний лайфхак цього карантину?
Які ресурси дистанційного навчання використовуєте ви?
Як змусити лінивих та байдужих дітей працювати?
Що значить лінивих та байдужих? Хто так зробив? Це ж дорослі, це ж ми з вами зробили так, що діти прийшли у школу лінивими та байдужими. Карантин – саме час, щоб подумати, як змінити своє ставлення, щоб мати велику повагу до кожного учня.
Я раніше працювала у приватній освіті. Ми завжди дякували, що учні до нас приходять. Класно, що вони в нас є, і хотілося, щоб вони відчували те саме.
Поговорімо про зони відповідальності.
Хто відповідає за навчання, поведінку, доступ до навчання? Ці питання в нас переплутані.
За навчання відповідає, звісно, учень. За його поведінку – батьки. А за що тоді відповідає вчитель? За те, щоб організувати доступ до навчання. Не відповідаємо ми за те, що конкретний хлопчик не хоче вчитись – якщо ми йому дали можливість, поважаємо його, цінуємо його ресурси.
Як мотивувати учнів? Є чотири види мотивації.
Найкраще працює позитивна внутрішня мотивація. Мотиваційні ресурси можуть бути різними. Для мене це система оцінювання, яка дає можливість і бажання набирати бали. Це індивідуальний вектор руху – не можуть усі бути однаковими і навчання не може бути однаковим. І, звісно, це зворотний зв’язок: чати, анкети, опитування.
Які навички виявилися необхідними вчителю для роботи дистанційно?
Що потрібно, щоб зробити повноцінне дистанційне навчання?
Ми повинні мати чіткий план. Прямо зараз ми маємо складати план, що буде після – що я зроблю завтра, і це маленький крок. А потім вони поєднаються у сходи, які приведуть нас до хорошого дистанційного навчання. Але спочатку – аналіз своїх помилок, зворотний зв’язок з учнями, з колегами.
Дивіться презентацію повністю
Як організувати дистанційного навчання у старшій школіЛюдмила Булигіна, вчителька інформатики 10-11 класів, Політехнічний ліцей Національного технічного університету України “КПІ”
Титульне фото: автор – olly18, Depositphotos
Публікація підготовлена за підтримки Представництва “Фонду Фрідріха Науманна за Свободу” в Україні. Фонд Фрідріха Науманна за Свободу – фонд ліберальної політики, що сприяє зміцненню свободи та гідності людини в усіх сферах суспільства. Детальніше за посиланням.
Обговорення