Теми статті: вчителям, інтегроване навчання
17 Січня 2019
Як метод кейсів, так і проблемно-орієнтоване навчання (PBL) занурюють учнів у реальні проблеми, які виникають у суспільстві. Вони мають відкриті відповіді та багато варіантів вирішення, серед яких учні обирають найоптимальніші.
Однак проблеми з PBL, як правило, є глибшими і потребують детального дослідження. Матеріал самого навчального курсу не може забезпечити учнів достатньою кількістю знань та навичок, тому учні активно шукають та застосовують додаткові джерела інформації і ця діяльність перетворюється на проект із власним механізмом (Nilson, 2010).
Основні характеристики проблемно-орієнтованого навчання:
Як відбувається процес за проблемно-орієнтованого навчання:
І етап – Формування навчальних груп
На цьому етапі вчителям доведеться зіштовхнутися з урегулюванням мікроклімату в групах, допомогти встановити правила та розподілити ролі між учнями.
ІІ етап – Презентація проблеми
Працюючи в групах, учні ідентифікують проблему та накопичують питання, які супроводжують завдання.
ІІІ етап – Генерування ідей
Навчальні групи використовують різні методи “мозкового штурму”, аби згрупувати та накопичити ідеї та знання щодо вирішення поставленої проблеми.
ІV етап – Вивчення проблеми та самостійне вивчення
Учні розділяються за ролями, і відбувається самостійний пошук джерел інформації, накопичення необхідних знань та розширення проблемних запитань. Учні узагальнюють та аналізують потрібну інформацію.
V етап – Синтез та застосування нових знань
Учні обмінюються накопиченою інформацією та систематизують її у контексті поставленої проблеми на початку проекту. Відбувається відсіювання хибних та недоречних вирішень. Цей процес може бути тривалим.
VІ етап – Рефлексія та зворотний зв’язок
Учні аналізують спільну роботу, етапи, оцінюють внесок кожного члена групи та визначають особисту ефективність.
Важливо підкреслити особливу роль вчителя у PBL. У проблемно-орієнтованому навчанні вчитель – це експерт, навчальний гід та тьютор для учнів. Він ставить уточнювальні запитання, скеровує думки групи у правильний напрям, підсилює зацікавленість темою, яка досліджується, а учні планують свою навчальну діяльність, відпрацьовуючи навички тайм-менеджменту.
Навчання у групах у процесі вирішення реальних проблем – це спосіб навчити учнів долати перешкоди та показати взаємозв’язок між різними галузями знань, підкреслюючи застосування теоретичних знань на практиці.
Інна Дьоміна, співзасновниця “SOM.Science. Освітній консалтинг” та співавторка одного з проектів інтегрованого курсу “Природничі науки” для старшої школи, співзасновниця та керівниця навчального процесу Загальноосвітньої школи Claris Verbis
Титульне фото: автор – IgorVetushko, Depositphotos
Читайте також:
Як і коли застосовувати проблемне навчання (Problem-Based Learning)
Обговорення