З початком нового навчального року заклади освіти зіштовхнулися з тим, що не всі учні з тих чи інших причин можуть відвідувати школу. Проте, на відміну від весняної ситуації, коли заклади освіти мали надати абсолютно всім учням онлайн-навчання, зараз учителі мають проводити уроки одразу в двох форматах: оффлайн – для учнів у класі та онлайн – для учнів “з того боку монітору”.
Спробувавши на собі цей нелегкий досвід, можу сказати, що найпоширенішою проблемою стало те, що вчитель просто забуває, крім роботи “на клас”, працювати ще й “на камеру”. Через це учні, які здобувають освіту вдома, не отримують належного роз’яснення до теми, відповідей на свої запитання та комунікації з боку вчителя.
Зовсім незрозумілим стало й те, як одночасно проводити перевірочні оцінювання, або навіть найпростіше: опитування домашніх завдань одночасно офлайн та онлайн, адже питання до виконання таких завдань можуть виникнути як у класі, так і лунати з екрану.
Допомогою у вирішенні організаційних питань стала велика кількість онлайн-курсів і матеріалів для вчителів.
ОНЛАЙН-КУРСИ Й МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ
- Безплатний навчальний курс для вчителів на сайті студії онлайн-освіти EdEra з роз’ясненнями, як працювати в подвійному режимі вчителям і застосовувати моделі змішаного навчання.
- Безплатний курс “Змішане навчання математики та особливості його організації в умовах сьогодення” на платформі Gios, який висвітлює специфіку предмету та можливості для подолання труднощів, що виникають саме у вчителів математики.
- Посібник “Організація дистанційного навчання в школі” від ГО “Смарт освіта” з рекомендаціями, як ефективно проводити навчання на дистанції.
- Інформатика – ДистОсвіта – платформа, на якій зібрані навчальні матеріали й рекомендації для вчителів інформатики.
Пропрацювавши деякий час у режимі змішаного навчання, прослухавши курси та навчившись на своїх помилках, можу сказати, що найголовніше в змішаному навчанні – не загубити увагу учнів як офлайн, так і онлайн.
ЛАЙФХАКИ ДЛЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ
- Протягом усього уроку вчитель має комунікувати та ставити запитання як учням у класі, так і учням на дистанційному навчанні.
- Для того, щоб усі учні мали змогу гарно чути та бачити матеріал, який дає вчитель, потрібно, щоби камера комп’ютера була спрямована чітко на дошку й педагога, а не на дітей у класі. Сам учитель має бути біля засобів для трансляції уроку, а не відходити в інший бік класу (так жоден мікрофон комп’ютерів не зможе вловити розповідь педагога).
- Щодо відповідей на запитання учнів, то можна спочатку відповісти на запитання учнів у класі, потім – дати їм невеличкий тест-самостійну, а в цей час дати відповіді на всі запитання учнів на дистанційному навчанні. Тобто, спершу відповідають на запитання, кількість яких може бути меншою, адже офлайн-учні мали змогу й на перерві до того запитати вчителя і їм може бути не цікаво слухати повторення у відповідях для учнів удома. Проте за потреби можна організувати так, що учні в класі слухатимуть і другу частину відповідей.
- Для того, щоби під час проведення перевірочних робіт учителю не доводилося готувати окремі роботи для кожної групи учнів – запропонуйте всім роботи їх у форматі онлайн-тестування.
- З домашніми завдання все виявилося зовсім легко та просто: учні, які ходять до школи, – здають усі роботи в зошитах особисто вчителю, а учні, які навчаються дистанційно, – відправляють роботи за допомогою різноманітних платформ та отримують усі бали та роз’яснення в онлайн-форматі. Для вчителя математики важливо, щоби група офлайн-учнів виконувала роботи в зошитах, оскільки в онлайн-оболонок є специфіка – вони перевіряють результат. Поте для вчителя важливо навчити учнів логічно мислити, він має бачити, де учень помиляється (на якому етапі), щоби мати змогу надати якісний зворотний зв’язок.
Наталія Першина, вчителька математики Гімназії біотехнологій № 177 Києва
Титульне фото: автор – AndrewLozovyi, Depositphotos
Обговорення