“Я час від часу вчу доньку простих “практик уважності”. Щоб вона вчилася поступово витримувати більше напруження, знімати тривогу, могла впоратись із нудьгою й невизначеністю”, – розповідає дитяча й сімейна психологиня Світлана Ройз.
У новій колонці фахівчиня пояснює, які практики уважності допоможуть дітям і дорослим сконцентруватися на головному й упоратися із тривожністю.
Якось пропоную доньці просту вправу. Бачу, вона почала ворушитися, крутити голівкою, наче щось відганяє. Питаю: “Думки заважають? Гучні?” Вона: “Так. У тебе так було?”
І я їй розповіла історію, як колись ми з першим чоловіком подорожували Індією. Наші мандри привели нас до всесвітнього центру йоги в Ришикеші. Вранці ми ходили на заняття в ашрам. У той момент у мене був невеликий досвід йоги, набагато більший – у цигун і різних медитативних практиках. І я, дурко, зверхньо почувалася “досвідченим практиком”.
У залі було дуже багато людей з різних країн. Усі на своїх килимках повторювали за майстром асани. Була така тиша – я не пам’ятаю, щоб колись ще відчувала таку.
І в ній гучно гриміли мої думки. Вони штовхалися, перебивали одна одну й були такі гучні, що мені здавалось: їх усі чують. Коли раптом помічник майстра встав і попрямував до мене, я подумала: “Капець, мене зараз виженуть, бо я всім заважаю своїми думками”.
Пам’ятаю, як я стислася, коли він насправді до мене підійшов. І … переставив правильніше мою ногу.
Ми з донькою сміялися. Я їй казала, що думки – це нормально. Вони будуть приходити і йти, як хмаринки.
Малій я пропоную практику з перебиранням вервечки, із концентрацією на кожній намистині та слові, яке вона промовляє.
Коли в нас стояли квіти, я пропонувала дивитися на серцевинки квітки, робити вдих – і на видиху “йти увагою” по пелюстці. І так поступово повільно пройтися всіма пелюстками – виростити “квітку своєї уваги”.
Якось я вигадала “практику” для знайомої підлітки: у неї був зависокий рівень тривоги. Я запропонувала дівчині перед сном уявляти, що вона робить собі манікюр і педикюр. Вдих – а на видиху наче фарбує один ніготь, потім вдих – і фарбує лаком наступний, і так всі на ногах і на руках. Це одночасно давало відчуття контакту із тілом, заземлення – і допомагало врегулювати дихання.
Практики уважності досить прості, ось декілька прикладів:
Світлана Ройз, дитяча й сімейна психологиня
Фото: БараБука
Обговорення