Теми статті: батькам, вчителям, директорам, освітній простір, освітнім управлінцям, якість освіти
22 Листопада 2023
Приватно-публічне партнерство до повномасштабного вторгнення росії було розвинене в багатьох секторах економіки України, але мало стосувалося освіти. З 2020 року, коли освіта України зіштовхнулася з найбільшими викликами сучасності – пандемією та повномасштабною війною, – це спричинило значні освітні втрати в українських школярів і школярок. Через руйнацію, пошкодження та релокацію закладів освіти (приміщення й оснащення яких залишилося на тимчасово окупованих територіях) постає потреба, зокрема, в техніці та інших засобах для навчання.
Про те, як реалізувати проєкти на засадах ППП (приватно-публічного партнерства) у закладах освіти у своїй колонці на НУШ розповів голова правління БФ “Фонд освітніх ініціатив“ Антон Дзюба.
ЧОМУ ОСВІТА ПОТРЕБУЄ ПРИВАТНО-ПУБЛІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА
Серед масштабних проєктів, які реалізовували в Україні за підтримки приватних ініціатив до повномасштабної війни були:
Однак, сьогодні про потенціал розвитку ППП в Україні майже забули й навіть на економічних форумах 2022 та 2023 років цю тему не піднімали, хоча саме під час повномасштабної війни почали активно впроваджувати на практиці. Зокрема, це можна помітити на прикладі волонтерства, коли бізнеси допомагають закривати збори чи напряму допомагають військовим. Втім, окрім цього, під час війни фокус має бути також зосереджений на реалізації права людини на освіту та рівному доступі до неї.
Чому російські бомби, шахеди, ракети знищують школи? – Щоб позбавити українських дітей майбутнього, успішного майбутнього.
Згідно з дослідженням Світового банку, чим довше учні перебувають поза школою, тим менше часу вони приділяють навчанню. А це, своєю чергою, призводить до формування взаємозалежності між тривалістю закриття шкіл та освітніми втратами.
Зокрема, автори дослідження доводять, що 20-тижневе закриття призвело до зниження результатів навчання, еквівалентних понад одному року. А це, за даними аналітиків, впливає як на економічне зростання України в майбутньому, так і на добробут кожного окремого українця.
ЯК ПРИВАТНІ ІНІЦІАТИВИ МОЖУТЬ ДОПОМОГТИ ЗАБЕЗПЕЧИТИ РІВНИЙ ДОСТУП ДО ЯКІСНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІЙНИ
Приватний сектор має техніку, яка з різних причин уже є застарілою для виконання завдань у сфері бізнесу:
У більшості випадків це відбулося через те, що частина офісів закрилася під час війни, або в них пройшла модернізація, яка в приватному секторі відбувається кожні 3-5-7 років. Таку техніку підприємствам немає жодного сенсу зберігати, але вона стане в пригоді закладам освіти.
Протягом року ми напрацювали дієвий та прозорий механізм офіційної передачі техніки з балансу будь-якого підприємства чи організації в Україні на баланс благодійної організації “БФ “Фонд освітніх ініціатив”. Тут, коштом донорів, а також технічних і технологічних компаній, ми відновлюємо передані девайси й далі передаємо їх закладам освіти України. Усе відбувається під патронатом Міністерства освіти і науки України.
Це має позитивний вплив і на компанії, адже:
Тому для всіх сторін – це ідеальний вихід.
Міністерство освіти і науки України має спеціальний Дашборд, який містить інформацію про всю передану техніку й кожен донор може подивитися, скільки її надійшло й у якій кількості ще є потреба. Наприклад, станом на 2 листопада 2023 року в Україні була потреба у 81 351 цифровому пристрої для вчителів та 375 795 – для учнів.
Потреба в техніці доволі висока, адже через російську агресію велика кількість закладів освіти була зруйнована або пошкоджена. Також багато з них релокувалися з ТОТ.
За оцінками експертів проєкту KSE Institute “росія заплатить”, сфера освіти є однією з найбільш постраждалих. На початок вересня 2023 року внаслідок війни закладам освіти завдали збитків на $10,1 мільярда. Ця сума зросла на понад $400 мільйонів з червня 2023 року. Загальна кількість пошкоджених та зруйнованих об’єктів освіти вже перевищує 3,5 тисячі, серед них:
До речі, пункти незламності також можуть бути обладнані такою технікою. Зараз на нас знову імовірно чекають блекаути. У пунктах незламності вже є електроенергія, тепло, інтернет, інші умови для перебування, зокрема, й освітян, які приходять туди проводити заняття. Але майже ніколи в таких пунктах незламності немає необхідної для цього техніки.
Водночас на базі освітніх хабів можна побачити, що вони можуть бути саме тими “покращеними” пунктами незламності, оскільки оснащені необхідною комп’ютерною технікою з доступом до інтернету.
ЯК ДОЛУЧИТИСЯ ПРИВАТНОМУ СЕКТОРУ
У держави, як публічного сектора, є потреба в реалізації такої ініціативи. Маємо власний приклад успішного впровадження приватно-публічного партнерства. Залишилося небагато – аби кожен соціально-відповідальний бізнес знав про таку можливість. Також має бути зрозумілим механізм реалізації проєкту:
Наразі все це відбувається коштом донорів проєкту, а також завдяки потужностям та фінансуванню інженерно-технічного персоналу, який відновлює комп’ютерну техніку.
Саме зараз, напередодні зими 2023-2024 навчального року, ми закликаємо всі соціально-відповідальні бізнеси переглянути баланс основних засобів, які вони мають, та визначити, чи є комп’ютерна техніка, яку можна передати на благодійність:
Для передачі такої техніки й участі в проєкті можна звернутися на Всеукраїнську безплатну лінію за номером: 0 800 351 018.
Сподіваємося, що успішні партнерства допоможуть залучити приватний капітал для покращення оснащення закладів освіти. А це в майбутньому сприятиме зростанню якості нашої освіти, навіть у найбільш кризові роки.
Антон Дзюба, голова правління БФ “Фонд освітніх ініціатив”
Титульне фото: ayinfotechgh.com
Обговорення