Теми статті: батькам, вчителям, директорам
23 Вересня 2019
Уявіть малоприємну ситуацію: дитині у класі стає зле, вона втрачає свідомість. Ви – учитель і маєте швидко реагувати. Що робити насамперед? Ми вирішили шукати відповіді в самих вчителів.
Проєкт Pro.Школу провів опитування 550 педагогів – і третина з них відповіли “надати першу медичну допомогу”. Але що найцікавіше і найдивніше водночас – 79,9% опитуваних зазначили, що хотіли би пройти курси такої допомоги.
Що ж виходить: насправді професійно та безпечно надати першу допомогу може далеко не кожен учитель. Але він і не мусить. Це не проблема педагогів, що вони не володіють майстерністю реабілітологів чи медичної бригади. Та що ж робити, якщо в учня на уроці болить голова або йому стає млосно?
Звісно, учитель відповідає за життя та стан здоров’я учнів у школі. Про це говорить Закон “Про освіту”. Там чітко вказано, що і на уроках, і на екскурсіях, і на перервах педагоги, як і адміністрація школи, відповідають за дітей та повинні пильнувати за ними. Здається, усе логічно – чому ж тоді вчитель не може надати першу допомогу дитині? Або, скажімо, дати пігулку чи відпустити додому, якщо той себе зле почуває?
Серед опитаних учителів 14% дали би дітям ліки проти головного болю, а 25% відповіли, що це “з огляду на ситуацію”. Ніби невеликий відсоток, але уявіть, що це – майже кожен другий учитель.
Звісно, з людської емпатії, чутливості та дбайливості допомогти і полегшити стан дитини – бажання цілком природне.
Але вчитель у жодному разі не може давати пігулки учням. Хоча б тому, що не знає, чи є в дітей алергія, патологічні захворювання. До тог ж, учитель не може ставити діагнози та виявити причини болю.
Якщо на цьому місці ви подумки сказали: “Це ж і так ясно!”. Поверніться кількома рядками вище і погляньте на статистику – майже кожен другий учитель дав би дитині ліки.
Навіть якщо батьки дозволили вам дати дитині пігулку, юристи радять відвести дитину до медкабінету. Якщо ж в школі немає медсестри, то вчителю варто повідомити адміністрації про стан здоров’я дитини. Усна згода батьків не може захистити вас від наслідків. Тому тут ви ризикуєте з юридичного погляду, але можете брати таку відповідальність, якщо готові.
І знову не все так просто. Закон, на жаль, а можливо й на щастя, не дозволяє і не забороняє учителям відпускати дітей з уроків. Але не забуваймо, що школа відповідає за стан здоров’я дітей. Що як учню стане зле, щойно він вийде за межі школи?
Звісно, ви можете відпускати дітей на власний ризик. Але варто пересвідчитися та влаштувати все так, щоб дитина могла якомога швидше потрапити додому.
У законодавстві можна знайти єдині рядки, які дозволяють відпускати дітей додому та й ті – про групи подовженого дня: “на підставі заяви батьків, інших законних представників учнів дозволяється відпускати учнів групи подовженого дня у зручний для батьків час” (наказ МОН від 25.06.2018 №677).
Як у коміксах та фільмах про супергероїв – кликати рятівників. У нашому випадку це медсестра чи медпрацівник школи. “А як же, – скажете ви. – Далеко не всі школи мають свого медичного працівника”. І це сувора правда. Але закон “Про загальну середню освіту” твердить таке:
“Учні (вихованці) закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності забезпечуються медичним обслуговуванням, що здійснюється медичними працівниками, які входять до штату цих закладів або відповідних закладів охорони здоров’я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України”.
Тому вкрай необхідно, щоб у кожній школі була особа, яка відповідає за медичні маніпуляції. Хоч це буде сам учитель, який має відповідну підготовку, хоч хтось з адміністрації. Адже поки що, на жаль, це лише ідеальна картинка, і медичних працівників може дозволити далеко не кожна школа.
Однак, сам учитель не має і не мусить виконувати цю роль примусово. Тим паче, що за будь-яку, навіть ненавмисну і з благих намірів, шкоду здоров’ю дитини педагог несе кримінальну відповідальність.
Як же діяти, коли допомога дитині дійсно необхідна? Запам’ятайте те, про що не скажуть інструкції:
“Це справжнє випробування для вчителя та вибір: адже коли дитина дійсно почуває себе погано – ти бачиш, що її нудить, або вона зблідла, або навіть соплі просто течуть рікою – ти розумієш, що їй необхідна допомога або тепле ліжко вдома і просто зараз. Я в такому випадку відправляю дітей додому та дзвоню одразу батькам, або ж кличу медсестру”, – розповіла учителька з 20-річним стажем. Але бувають і дуже непрості випадки.
“У нашій школі дитина поскаржилася на головний біль. Скажу чесно, навіть думала дати їй пігулку. Але дивом якось цього не сталося. Це щастя, бо за пів години дитині стало зовсім зле, і ми викликали швидку. Як виявилося, в учениці був легкий струс мозку. Фантастична і сумна ситуація, бо дівчинка нікому не сказала, що серйозно впала дорогою до школи”, – про цей малоприємний випадок розповіла класна керівниця в одній з районних шкіл.
Ситуації можуть бути дуже різні, й завдання вчителя – діяти безпечно для дітей, з увагою до їхнього стану та здоров’я і в чітких межах закону. Не нашкодь, як то кажуть.
Якщо у вас виникають подібні запитання – як діяти в тій чи іншій ситуації, що робити вчителю – ви можете отримати безкоштовну юридичну онлайн-консультацію для вчителів від Pro.Школу.
Юлія Пилипко, засновниця проєкту безкоштовної онлайн консультації вчителів Pro.Школу
Титульне фото: автор – Milkos, Depositphotos
Дивіться також онлайн-курс з домедичної допомоги
Обговорення