Теми статті: батькам, вчителям, директорам, інклюзія, НУШ
28 Травня 2021
МОН у своєму пресрелізі написало, що міністр освіти і науки Сергій Шкарлет дотримується такої позиції:
Перший пункт грубо суперечить чинним законодавству й нормативним актам.
Зокрема, у статті 20 закону “Про освіту” написано:
“У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків заклад освіти утворює інклюзивний клас та/або групу в обов’язковому порядку”.
Тобто, якщо батьки сліпих, глухих, а також дітей з інтелектуальниим чи складними порушенням (як і будь-яких інших дітей, у яких виявлено особливі освітні потреби) забажають, аби їхня дитина навчалася в інклюзивному класі, вони мають на це право й, ба більше, у закладі освіти обов’язково мають виконати це побажання.
Тепер розкриваємо Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах. У ньому чітко визначено, що діти із зазначеними порушеннями мають право навчатися в інклюзивному класі (пункт 8).
“Для забезпечення ефективності навчально-виховного процесу у класі з інклюзивним навчанням кількість учнів з особливими освітніми потребами становить:
[…]
не більш як двоє дітей із числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, у тому числі з дислексією, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку) або тих, що пересуваються на візках”.
Що можуть означати слова міністра
За суттю, Сергій Шкарлет пропонує обмежити право всіх дітей здобувати середню освіти в будь-якому закладі освіти. Наразі ми не бачимо з боку міністерства пропозицій змінити законодавство чи нормативку (окрім відтермінування реорганізації спецшкіл ще на рік), проте слова його керівника насторожують.
Адже вони не лише закликають порушувати українське законодавство, а й суперечать розумінню інклюзивного навчання, прийнятого в міжнародній практиці. А саме – як створення комфортного й ефективного навчального середовища, зручного фізичного простору для всіх дітей та прийняття кожного й кожної.
Замість того, щоби створювати таке середовище у звичайних школах, Шкарлет пропонує просто “очистити” їх (чи то пак не дати доступу) від дітей, яким почасти потрібна більша підтримка, більше корекційної роботи і краще обладання. Тобто: у нас немає проблем із середовищем для дітей зі складними порушеннями розвитку або сенсорними порушенням – просто такі діти не навчаються в загальноосвітніх школах.
Позиція Шкарлета – про закривання дітей у закладах із дітьми з такими же порушеннями, як у них, і позбавлення їх ширшої можливості вчитися жити в різноманітному суспільстві.
Чимало спеціальних шкіл – це часто справді фахові середовища. Такі заклади є і в європейських країнах, аби надавати підтримку дітям у дуже складних випадках, за можливості готувати їх до інклюзивного навчання, а також навчати педагогів звичайних шкіл. Але в жодній країні Євросоюзу не визначено нозології, з якими дітей обов’язково відправляють в спеціальні школи й не дають навчитися з усіма іншими дітьми.
Ба більше, у деяких країнах (наприклад, у Норвегії) у школах створюють спеціальні класи навіть для дітей з украй складними порушеннями. Вони мають можливість брати участь у спільних перервах, відвідувати деякі уроки у звичайних класах, а в разі прогресу – навіть повністю переходити на навчання там.
Кожен випадок – індивідуальний.
Тож слова міністра – це або популізм, аби заслугувати довіру працівників спеціальних шкіл, або цілеспрямоване зазіхання на реформування освіти й запровадження індивідуалізованого підходу у визначенні, як і де навчатися дитині.
Вікторія Топол, головна редакторка сайту “Нова українська школа”
Обговорення