Теми статті: вчителям, директорам, закордонний досвід, інклюзія, ПрямуємоРазом
16 Вересня 2018
Знайшла блокнот з червневої поїздки в Німеччину – і стало шкода не поділитися ще однією цікавою історією про особливості німецької освітньої системи.
У тій поїздці німецькими освітніми закладами нашій міжнародній групі показували не лише досягнення, а й чесно говорили про проблеми, про виклики і про те, як їх долають. Це дуже відрізняється від українських традицій прикрашання дійсності і критики за правду: не говориш правду – не критикують, говориш – не отримуєш підтримки за те, що визнав проблему і готовий вирішувати, а чуєш звинувачення без спроби розібратися в причинах і масштабах.
Це не лише українська проблема – окремі члени нашої міжнародної групи були здивовані, коли нашу групу привели в школу Хемінгуея в Берліні – тип закладу середньої освіти нижче гімназії. Ця школа не виглядала так респектабельно, як відвідані до цього гімназії. На головному вході найкраще було видно оголошення “Прохання вимкнути мобільні телефони”, а в фойє впадав в око плакат “Наша школа співпрацює з відділом поліції 31”.
Після розмови з керівництвом школи і презентації стало зрозуміло, що завдання колективу школи – значно ширші за лише освоєння учнями програми.
Школа імені Хемінгуея в самому центрі Берліна – інтегрована середня школа, де навчаються діти з 5 до 10 класу (повна середня освіта в Берліні триває 12 років). Раніше діти в Німеччині після спільної початковоі школи могли йти лише в ту школу, в яку їм дала рекомендацію початкова. Зараз це змінюють і з’являється все більше інтегрованих шкіл, де навчаються разом діти, які отримали рекомендацію до основної (Hauptschule), реальної (Realschule) та Гімназії (Gymnasium)
У цій школі 418 учнів і учениць, з них 64 – діти з особливими освітніми потребами. Учнівство школи – представники 26 націй і культур. 77% з них належать до “соціально слабких” сімей. У школі 46 педагогів, 2 шкільні соціальні працівника та 5 соціальних педагогів.
З цього портрету школи можете уявити виклики для її працівників: коли більшість дітей - з соціально неблагополучних сімей, на вчителя лягає велике навантаження. Через дуже нерівномірні знання учнів часто робота в класі ведеться за 4 рівнями складності.
Більшість учнів не мають великого бажання вчитися, водночас вони недостатньо самостійні, не здатні довго сконцентровано працювати, ще й більшість батьків практично не цікавляться шкільним життям дітей.
Тому в школі працюють такі правила уроку:
Для подолання викликів у школі роблять таке:
Щоб спрямувати підліткову енергію в позитивне русло, у школі багато спортивних активностей, можливостей брати участь у змаганнях. Також є підлітковий клуб. Щороку обирають групу спікерів школи, які представляють її на різних заходах (наприклад, на зустрічі з нашою групою була Хабіба з 9 класу, яка давала учнівський погляд на життя в школі. Вона лише 4 роки живе в Німеччині, але вже дуже непогано володіє німецькою і після 10 класу планує продовжити навчання).
Кожні 2-3 місяці відбуваються поїздки на кілька днів в інші міста і участь в спільних проектах (на сайті школи можна побачити свіжий фотозвіт і повідомлення про поїздку учнів до Гамбурга і участь в проекті з розвитку демократії).
Профорієнтації і вибору майбутнього шляху в 10 класі вчителі і керівництво школи особливу увагу – ця робота ведеться індивідуально. Протягом усього рік з учнями проводять бесіди і заняття, щоб виявити їхні схильності і мотивувати продовжувати освіту – частіше професійну. У Берліні для цього є чимало можливостей – інтегровані старші школи, державні центри старшої освіти з різними напрямами, де можна підготуватися до Абітури (дає право на вступ до вишів), або ж обрати професійний освітній центр, який може бути державним чи приватним.
У цій галузі в Німеччині дуже розвинене державно-приватне партнерство, і чимало великих концернів чи компаній навчають старшокласників за різними спеціальностями. Водночас, випускник 10 класу може влаштуватися на роботу і паралельно отримувати повну середню освіту.
Завуч, відповідальний в школі за профорієнтацію 10-класників, розповідає, що значну увагу великі потенційні працедавці приділяють залученню дівчат до традиційно нежіночих професій. Наприклад, концерн Мерседес виділяє 20% навчальних місць саме для дівчат.
Та й в школі учениць намагаються зацікавити STEM, бо визнають – роль патріархального виховання серед вихідців з сімей з мігрантським минулим дуже значна. І школа бачить своїм завданням показати дівчатам: світ значно ширший, ніж старомодні німецькі три К (Kinder, Küche, Kirche – діти, кухня, церква).
Як неважко зрозуміти, робота вчителів у такій школі – не цукор. Керівництво школи визнає, що працівників знайти непросто. І це при тому, що серед європейських німецькі вчителі вважаються добре оплачуваними, а берлінські вчителі – одні з найкраще оплачуваних у Німеччині (зарплатню педагогам платить земельний уряд). Попри це в столиці є дефіцит вчителів і немало вакансій.
Водночас, оплата роботи вчителів як в такій школі, так і в гімназії – куди діти прийшли з більш благополучного середовища – однакова. Тому так, знайти вчителів непросто, підкреслює директор школи Хемінгуея пан Форнел, але якщо вони вже приходять сюди – то це люди, які свідомо вибрали стати педагогами дітей з непростими долями.
Іванна Коберник, співзасновниця ГО “Смарт освіта”, радниця міністра освіти і науки
Фото: автор – Wavebreakmedia, Depositphotos
Обговорення