Теми статті: батькам, вчителям, директорам, профільна школа
8 Січня 2025
Навколо реформи старшої профільної школи, яка має стартувати у вересні 2027-го, чимало стереотипів і природних страхів.
І кожна з груп учасників освітнього процесу боїться чогось свого.
Батьки:
Управлінці:
Учителі:
Учні:
Але, попри ці страхи, реформу профільної школи підтримує 82% освітян (за даними дослідження, проведеного КМІС за підтримки Швейцарсько-українського проєкту DECIDE на запит МОН).
Це ж дослідження показало, що найбільше вчителі потребують якісних методичних матеріалів (64% з 15000+ опитаних).
Новий Державний стандарт старшої профільної школи передбачає чимало змін, серед яких ключова (на мою думку) — можливість учням обирати, що вивчати.
Нарешті.
Але, з огляду на економічну ситуацію в країні (бо що більш гнучка і індивідуалізована система — то більше коштів вона потребує і тут у гру вступає Мінфін) — це вже величезний крок уперед.
10 клас дає можливість “перевідкрити” предмети. Надолужити прогалини за попередні роки і зрозуміти речі, які здавалися складними, спробувати вивчати предмети з іншими викладачами. Бо, будьмо чесними, любов до англійської мови чи фізики не так залежить від природних здібностей, як від учителя і того, які стосунки з ним/нею вибудувалися.
11 клас передбачає 50% вибору предметів. А 12 клас — вже 70%.
З обовʼязкових академічних предметів у 12-му лишаються українська мова/література, англійська, історія, математика. Тобто - 4 предмети плюс фізкультура. А не 15, як було десятиліттями.
Якщо геть коректно, обовʼязковими лишаються не предмети, а чотири галузі:
А предмети в межах цих галузей теж можуть бути різними. Але це вже нюанси.
Держстандарт розподіляє предмети на три так звані кошики:
1️⃣ обовʼязкові предмети;
2️⃣ предмети й курс в межах профілю;
3️⃣ предмети й курси поза профілем.
Всі обовʼязкові предмети в 12 класі — це 12 годин тижневого навантаження учня (мінімально передбачена кількість годин за держстандартом). Пʼять – на мовно-літературну галузь, дві - на історичну, дві – на математичну і три – на фізкультурну. 12 годин із 36 годин граничного тижневого навантаження.
Решта предметів і курсів залежать від обраного профілю. І годин на їх вивчення — 24 (по 12 на “кошики” 2 і 3).
На ці сумарно 24 години на тиждень академічний ліцей кожному учневі має запропонувати певне “меню” з предметів і вибіркових курсів.
Якби, наприклад, я обрала профіль іноземної філології, я б хотіла максимально завантажити свій розклад предметами й курсами, які б допомогли мені сконцентруватися на англійській, літературі, німецькій/іспанській мові (умовно). Це “кошик” 2.
І в межах “кошика” 3 я б обрала ті курси, які мені відгукуються поза профілем, є цікавими для загального розвитку. Це могли би бути, скажімо, графічний дизайн і психологія.
А моя подруга обрала поглиблене вивчення предметів природничого циклу і її розклад завантажений, відповідно, біологією і хімією, які я не вивчаю в принципі в 12 класі, бо “закрила” обовʼязковий цикл вивчення в 11-му.
Я маю щонайменше 12 додаткових годин на вивчення предметів мовно-літературної галузі.
Вона — ті самі 12 годин на вивчення предметів природничої галузі.
І от саме там, де дається вибір, починається найбільший виклик для вчителів.
Бо наша система ніколи не працювала з такими підходами.
У старшій школі (за винятком окремих закладів) були класичні предмети. І крапка.
Логічне питання: де вчителеві взяти час, який і без того оплачується, мʼяко кажучи, невисоко, і ресурс на навчання й креатив, аби ці курси створювати? Тут точно немає легких і простих рішень. А головне — однакових.
Але, на мою субʼєктивну думку, в розрізі старту реформи старшої профільної школи ми маємо суттєві переваги, про які — нижче.
Перша перевага — це час.
Ще два з половиною роки, аби почати приймати, переусвідомлювати і налаштовуватися на зміни.
За цей час можна зробити чимало.
Наприклад, створити готові рішення у вигляді програм курсів і навчально-методичних матеріалів.
Саме цим ми в SavED за підтримки FCA Finn Church Aid займалися весь минулий рік і щонайменше займатимемося весь наступний. У посібнику, який ми підготували, приклади модельних програм і навчально-методичних матеріалів. Ознайомитися з посібником і матеріалами можна за цим посиланням. А ось тут можна подивитися приклади навчально-методичних матеріалів для вчителів.
Усі ці матеріали будуть загальнодоступними.
Друга перевага — пошук своїх…ну, назвімо це, пристрастей. Сильних сторін. Хобі.
Бо, на мою думку, лише на перетині експертності й пристрасті до певного напрямку/теми може народитися справді цікавий продукт.
Ми маємо чимало потенційно класних курсів. Але, наприклад, курс “Рок і література” навряд чи зможе викладати вчитель, який не захоплюється цим музичним стилем, ніколи не слухав і не розуміє текстів Led Zeppelin чи Нобелевського лавреата з літератури Боба Ділана. А захопити інших будь-чим можливо, лише якщо захоплений цим сам.
Тому оце копирсання в собі і пошук своїх passions є таким важливим.
Це той напрямок, який український вчитель міг реалізовувати завжди на рівні підготовки до уроків, а тепер зможе й на рівні окремих авторських курсів.
Де навчитися створювати курси — окреме питання. Бо такого навчання поки що в Україні не існує. І на західному ринку негусто, якщо чесно. Але думки є, і обіцяю з ними повернутися невдовзі. Минулого тижня команда розробників savED почали регіональні візити з презентацією підходів, навчальних планів, модельних програм і методичних матеріалів для вчителів. Сайт “Нова українська школа” вже писав про ці зустрічі.
Майже 200 керівників майбутніх академічних ліцеїв і вчителів Львова, яким ми з командою безмежно вдячні за залученість, зворотний звʼязок і конструктивну критику.
Без учителів реформа старшої профільної школи точно не поїде далеко
Дякую начальнику управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради Андрію Закалюку та депутатці Львівської міської ради, керівниці проєктів і програм у “Школа вільних та небайдужих” Вікторії Христенко, що усвідомлюєте це і створюєте для своїх учителів можливості. Ви — ті, ким я щиро захоплююся ♥️
Наприкінці січня будуть візити в Житомир і Рівне. Незабаром повернемося з деталями.
І відгукніться ті, хто хоче презентації в своїх регіонах, або кому цікава тема старшої профільної.
Будемо гуртуватися, бо лише в гурті сила ☺️
Оленка Северенчук, стратегічна кураторка проєкту з розроблення програм і навчально-методичних матеріалів для старшої профільної школи БФ savED
Обговорення