Теми статті: батькам, вчителям, директорам, фінансування освіти
11 Червня 2024
Усе це, за словами Наталі Попової, програмної менеджерки платформи “Моє Місто”, завдання краудфандингу – одного з механізмів залучення коштів, який доступний всім українцям.
Про те, як працює краудфандинг і як освітянам використовувати всі можливості інструмента, фахівчиня розповіла у своїй колонці для “НУШ”.
Далі – пряма мова Наталі.
Це збір коштів на реалізацію ідеї серед тих людей, яким вона резонує. А ще, це один з інструментів фандрейзингу [залучення ресурсів, – ред.], який дає змогу не лише зібрати гроші, а й залучити спільноту доброчинців, які будуть зацікавлені в проєкті й слідкуватимуть за його прогресом.
Головний складник і водночас гарантія успіху краудфандингу – постійна комунікація. Якщо для подачі гранту варто розповісти про свою ідею лише в заявці, то під час краудфандингу недостатньо зробити опис проєкту на платформі – потрібно підтримувати постійний контакт із людьми, яким цікаво те, що ви хочете зробити.
Приклади такої взаємодії можна подивитися на міжнародних і українських краудфандингових платформах, наприклад:
Перевага краудфандингу в тому, що він систематизує процес збору коштів і прозоро висвітлює усі етапи розвитку проєкту. Для авторів ініціатив це дуже часто “репетиція” реалізації грантів, оскільки краудфандинг вимагає роботи:
Увесь процес краудфандингу – це 9 основних етапів:
Якщо дуже коротко й просто: ви публікуєте свій проєкт на платформі, комунікуєте про нього й залучаєте підтримку від бізнес-партнерів, донорів та індивідуальні донати від вашої аудиторії та аудиторії платформи.
Увесь процес може здатися занадто складним, але не варто зупинятися через страх чи невпевненість. На краудфандингових платформах можна знайти менторів і експертів, які готові допомогти й відповісти на всі питання.
Існує також багато покрокових гайдів і матеріалів, які полегшують занурення в краудфандинг, наприклад:
На краудфандингових платформах розміщують переважно суспільно корисні проєкти. Це можуть бути ініціативи зі сфери:
Та всі вони спрямовані на покращення суспільного життя й допомогу всім громадянам або певній групі (наприклад ВПО, дітям та іншим).
Але з чого почати, коли є ідея, але треба розповісти про неї людям так, щоб пройти верифікацію на платформі та викликати бажання вас підтримати?
Одним з універсальних методів є V2MOM:
Після того, як ви структурували свою ідею, вибудували певну картину й пройшли верифікацію на платформі, варто докладно спланувати всі етапи безпосереднього збору коштів. Шаблон такого покрокового плану залишаємо за посиланням.
На краудфандингових платформах у середньому можна зібрати від 20 000 до 400 000 гривень.
Якщо це ваш перший збір, варто обрати краудфандинг лише для частини проєкту, за яку буде легко відзвітувати доброчинцям. Наприклад, закупівлю матеріалів.
Так, статті бюджету проєкту можуть містити витрати на:
Шаблон для складання бюджету й приклади доступні за посиланням.
Побудова партнерств за принципом “щоб було” – малоефективна тактика. Беріться за налагодження співпраці обмірковано.
Насамперед варто визначити, із чим саме вам потрібна підтримка. Наприклад, під час краудфандингової кампанії основний запит – це поширення інформації про проєкт і збір коштів серед аудиторії. Відповідно, пріоритетними будуть партнерства з:
Адже партнерство – це стосунки людини з людиною. Кожен стейкхолдер хоче, аби партнерство відповідало саме їхнім інтересам:
Співпраця з лідерами думок – гарна можливість розширити вашу цільову авдиторію. Алгоритм дій під час пошуку й налагодження контактів тут схожий на співпрацю з іншими партнерами. Спершу вам варто визначити, до кого звертатися, адже цінності й цільова аудиторія вашої організації та лідера думок так чи так повинні збігатися.
Підтримка контакту й регулярне звітування допомагає побудувати довірливі стосунки з аудиторією й запевнити людей, що їхні донати важливі й мають реальний вплив.
Наприклад, можна використовувати соціальні мережі вашого закладу освіти та особисті сторінки людей із вашої команди, якщо ви ведете їх як робочі. А ще із висвітленням може допомогти краудфандингова платформа на своїх майданчиках.
Такі історії викликають симпатію й показують людям, чому їхній донат важливий.
Дані проєкту мають бути відкриті та доступні. Людей цікавлять цифри, статистика, чітка інформація. Постійно розповідайте:
Так, є два основні види звітів, які зазвичай хочуть бачити стейкхолдери:
Фінансова звітність, наприклад, включає:
У той час як до наративної (описової) звітності додають:
Обов’язково обговоріть результати всередині команди. Зовнішня звітність – це важливо, але лише ви знаєте, які зусилля ховаються за гарними інфографіками.
Похваліть команду проєкту та дайте собі час на відновлення, аби набратися сил на реалізацію нових неймовірних ініціатив.
Якщо ви хочете спробувати краудфандинг на практиці, запрошуємо доєднатися до нової програми від команди краудфандингової платформи “Моє Місто” де, окрім навчання і менторства від експертів, учасники й учасниці також зможуть отримати мінігранти на конкурсній основі. Зареєструватися можна до 16 червня за посиланням.
І пам’ятайте: сміливі мають щастя і на краудфандингових шляхах!
Наталя Попова, програмна менеджерка платформи “Моє Місто”, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: shutterstock.com
Обговорення