Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Як школі знайти фінансування на свій проєкт: покрокова інструкція з краудфандингу

  • Як реалізувати ідею, яка здатна покращити життя громади / міста / села?
  • Як освітянам залучити кошти на цікаві соціальні проєкти для школярів, студентів чи навіть самого закладу освіти?
  • З чого почати збір коштів і реалізацію задуму?

Усе це, за словами Наталі Попової, програмної менеджерки платформи “Моє Місто”, завдання краудфандингу – одного з механізмів залучення коштів, який доступний всім українцям.

Про те, як працює краудфандинг і як освітянам використовувати всі можливості інструмента, фахівчиня розповіла у своїй колонці для “НУШ”.

Далі – пряма мова Наталі.

ЩО ТАКЕ КРАУДФАНДИНГ?

Це збір коштів на реалізацію ідеї серед тих людей, яким вона резонує. А ще, це один з інструментів фандрейзингу [залучення ресурсів, – ред.], який дає змогу не лише зібрати гроші, а й залучити спільноту доброчинців, які будуть зацікавлені в проєкті й слідкуватимуть за його прогресом.

Головний складник і водночас гарантія успіху краудфандингу – постійна комунікація. Якщо для подачі гранту варто розповісти про свою ідею лише в заявці, то під час краудфандингу недостатньо зробити опис проєкту на платформі – потрібно підтримувати постійний контакт із людьми, яким цікаво те, що ви хочете зробити.

Приклади такої взаємодії можна подивитися на міжнародних і українських краудфандингових платформах, наприклад:

Перевага краудфандингу в тому, що він систематизує процес збору коштів і прозоро висвітлює усі етапи розвитку проєкту. Для авторів ініціатив це дуже часто “репетиція” реалізації грантів, оскільки краудфандинг вимагає роботи:

  • зі звітністю;
  • з первинною документацією;
  • з чітким плануванням;
  • з управління командою.

ЯКІ ОСНОВНІ ЕТАПИ КРАУДФАНДИНГУ?

Увесь процес краудфандингу – це 9 основних етапів:

  1. формування ідеї;
  2. подання заявки на платформу;
  3. погодження заявки модераторами;
  4. підписання угоди;
  5. планування кампанії;
  6. запуск проєкту;
  7. збір коштів;
  8. реалізація проєкту;
  9. звітування.

Якщо дуже коротко й просто: ви публікуєте свій проєкт на платформі, комунікуєте про нього й залучаєте підтримку від бізнес-партнерів, донорів та індивідуальні донати від вашої аудиторії та аудиторії платформи.

Увесь процес може здатися занадто складним, але не варто зупинятися через страх чи невпевненість. На краудфандингових платформах можна знайти менторів і експертів, які готові допомогти й відповісти на всі питання.

Існує також багато покрокових гайдів і матеріалів, які полегшують занурення в краудфандинг, наприклад:

Команда “Моє Місто”, Дія.Освіта, 9.Department і Антон Тимошенко на зйомках освітнього серіалу “Краудфандинг: як зібрати кошти на свій проєкт”

ЯК ПЕРЕТВОРИТИ ІДЕЮ НА КРАУДФАНДИНГОВИЙ ПРОЄКТ?

На краудфандингових платформах розміщують переважно суспільно корисні проєкти. Це можуть бути ініціативи зі сфери:

  • освіти,
  • відновлення,
  • соціального захисту.

Та всі вони спрямовані на покращення суспільного життя й допомогу всім громадянам або певній групі (наприклад ВПО, дітям та іншим).

Але з чого почати, коли є ідея, але треба розповісти про неї людям так, щоб пройти верифікацію на платформі та викликати бажання вас підтримати?

Одним з універсальних методів є V2MOM:

Зображення – платформа “Моє Місто”

Після того, як ви структурували свою ідею, вибудували певну картину й пройшли верифікацію на платформі, варто докладно спланувати всі етапи безпосереднього збору коштів. Шаблон такого покрокового плану залишаємо за посиланням.

ЯК СФОРМУВАТИ БЮДЖЕТ?

  • Перше, що стоїть між вами й інформацією для грамотного бюджету, – матеріально-технічна база. Це майно, яке вже є у вашого закладу освіти (стіл, стільці, дошка тощо). Якщо ви ще не маєте такої бази, то перед формуванням бюджету проєкту складіть перелік матеріалів, необхідних для реалізації ініціативи.
  • Другий важливий момент – фахівці. Якщо у вашому колективі не вистачає експертизи, то обов’язково подумайте і запишіть людей, які потрібні вам для цього проєкту. Можна розглянути партнерство з іншими закладами чи організаціями. Якщо проєкт потребує великих сум, то подумайте про гранти, залучення партнерів із бізнесу чи державного сектору. Лише після цього можна складати бюджет збору.

На краудфандингових платформах у середньому можна зібрати від 20 000 до 400 000 гривень.

Якщо це ваш перший збір, варто обрати краудфандинг лише для частини проєкту, за яку буде легко відзвітувати доброчинцям. Наприклад, закупівлю матеріалів.

Так, статті бюджету проєкту можуть містити витрати на:

  • заробітну плату – наприклад, консультанта із профорієнтації, запрошених лекторів чи інших експертів, які вам допомагають;
  • заходи й тренінги – організацію кавабрейків, закупівлю канцелярських товарів тощо;
  • оренду – приміщення, апаратури, меблів;
  • інформаційну підтримку – рекламу онлайн і офлайн-заходів;
  • логістичні витрати – доставку товарів чи організацію трансферу для експертів.

Шаблон для складання бюджету й приклади доступні за посиланням.

ЯК ЗНАЙТИ ПАРТНЕРІВ?

Побудова партнерств за принципом “щоб було” – малоефективна тактика. Беріться за налагодження співпраці обмірковано.

Насамперед варто визначити, із чим саме вам потрібна підтримка. Наприклад, під час краудфандингової кампанії основний запит – це поширення інформації про проєкт і збір коштів серед аудиторії. Відповідно, пріоритетними будуть партнерства з:

  • медіа;
  • лідерами думок;
  • громадськими організаціями тощо.

Адже партнерство це стосунки людини з людиною. Кожен стейкхолдер хоче, аби партнерство відповідало саме їхнім інтересам:

  • комунікуючи з бізнесом також врахуйте стиль спілкування – свої запити потрібно висловлювати чітко й по суті. Вивчіть, чим займається те чи те підприємство. У багатьох бізнесів вже є вектор соціальної роботи;
  • персоналізуйте свої пропозиції. Покажіть вашому контакту, що ви ознайомилися з тим, чим саме займається бізнес. Додайте деталі, які продемонструють вашу уважність і зацікавленість у співпраці;
  • знайшли фонд, який потенційно міг би профінансувати ваш проєкт? Напишіть CEO або операційному директору. Для початку запитайте поради або попросіть поділитися ресурсами для навчання, у такий спосіб установивши контакт. Це буде першим кроком до налагодження стосунків і початку співпраці.

Зображення – платформа “Моє Місто”

Співпраця з лідерами думок – гарна можливість розширити вашу цільову авдиторію. Алгоритм дій під час пошуку й налагодження контактів тут схожий на співпрацю з іншими партнерами. Спершу вам варто визначити, до кого звертатися, адже цінності й цільова аудиторія вашої організації та лідера думок так чи так повинні збігатися.

ЯК ЗВІТУВАТИ?

Підтримка контакту й регулярне звітування допомагає побудувати довірливі стосунки з аудиторією й запевнити людей, що їхні донати важливі й мають реальний вплив.

Наприклад, можна використовувати соціальні мережі вашого закладу освіти та особисті сторінки людей із вашої команди, якщо ви ведете їх як робочі. А ще із висвітленням може допомогти краудфандингова платформа на своїх майданчиках.

  • Показуйте учасників і команду, яка працює над проєктом;
  • розкажіть про активних школярів і студентів, ініціативи, які вони реалізують;
  • нехай учні / студенти поділяться своїми очікуваннями про можливості, які відкриє перед ними реалізований проєкт.

Такі історії викликають симпатію й показують людям, чому їхній донат важливий.

Дані проєкту мають бути відкриті та доступні. Людей цікавлять цифри, статистика, чітка інформація. Постійно розповідайте:

  • що саме вам вдалося закупити;
  • у якій кількості;
  • які потреби ви закрили.

Так, є два основні види звітів, які зазвичай хочуть бачити стейкхолдери:

  1. фінансовий звіт;
  2. описовий звіт.

Фінансова звітність, наприклад, включає:

  • скан-копії первинної документації;
  • акти реалізації проєкту;
  • інші документи, що підтверджують витрати по проєкту.

У той час як до наративної (описової) звітності додають:

  • документ зі стислим описом організації та проєкту;
  • досягнення;
  • відгуки від бенефіціарів;
  • коротку інформацію про команду й партнерів;
  • фото- і відеоконтент з реалізації проєкту.

Обов’язково обговоріть результати всередині команди. Зовнішня звітність – це важливо, але лише ви знаєте, які зусилля ховаються за гарними інфографіками.

Похваліть команду проєкту та дайте собі час на відновлення, аби набратися сил на реалізацію нових неймовірних ініціатив.

Якщо ви хочете спробувати краудфандинг на практиці, запрошуємо доєднатися до нової програми від команди краудфандингової платформи “Моє Місто” де, окрім навчання і менторства від експертів, учасники й учасниці також зможуть отримати мінігранти на конкурсній основі. Зареєструватися можна до 16 червня за посиланням.

І пам’ятайте: сміливі мають щастя і на краудфандингових шляхах!

Наталя Попова, програмна менеджерка платформи “Моє Місто”, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: shutterstock.com

Матеріали за темою

Обговорення