Теми статті: вчителям, директорам
4 Червня 2020
Упровадити профільну школу до 2027 року — завдання МОН, яке маємо виконати що швидше, то ліпше. Щоб від швидкості не постраждала якість, маємо усвідомити суть профільної освіти. То що мають зробити і засновник, і керівник закладу, щоб запровадити її не “для галочки”? Олег Фасоля, директор Департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації, кандидат педагогічних наук, на сторінках журналу “Практика управління закладом освіти” поділився своїм баченням, як реалізувати завдання.
Запитайте себе: хто та що впливають на вибір випускника майбутньої професії? Відповідь, імовірно, буде такою: учень, батьки, учителі, директор, інформаційна політика на рівні закладу, міста, області, держави.
Профільна освіта — явище в освіті не нове, проте не всеохопне. Часто стикаємося і з проблемою формальної профілізації старшої школи, в основі якої — інтереси вчителя, а не учня. Тож і виходить, що навчання в так званих профільних класах не дає учням ґрунтовних знань та практичних навичок. А далі що? Далі вони шукають репетиторів, які заповнюють прогалини в знаннях.
Організувати ефективну профільну школу — одне з пріоритетних завдань української освітньої спільноти.
Профільна середня освіта — один із рівнів освіти (ч. 2 ст. 10 Закону “Про освіту” від 05.06.2017 № 2145-VIII). Це відповідає третьому рівню Національної рамки кваліфікацій. Цей рівень триває три роки, і його можуть здобувати в окремих закладах освіти або в структурних підрозділах одного закладу освіти (п. 3 ст. 12 Закону “Про освіту”).
Заклади освіти можуть мати освітні програми профільної середньої освіти за академічним та/або професійним спрямуванням (п. 7 ст. 12 Закону “Про освіту”).
Академічне спрямування — профільне навчання на основі поєднання змісту освіти, визначеного стандартом профільної середньої освіти, і поглибленого вивчення окремих предметів з урахуванням здібностей та освітніх потреб здобувачів освіти з орієнтацією на продовження навчання на вищих рівнях освіти.
Професійне спрямування — орієнтоване на ринок праці профільне навчання на основі поєднання змісту освіти, визначеного стандартом профільної середньої освіти, та професійно орієнтованого підходу до навчання з урахуванням здібностей і потреб учнів.
Часто профільне навчання ототожнюють із професійним, але це різні поняття:
Звідси, профіль навчання — спосіб організації диференційованого навчання, який передбачає поглиблене і професійно зорієнтоване вивчення циклу споріднених предметів. Профілі навчання в закладі освіти зумовлені:
Для організації профільного навчання потрібно створити його модель. Процес моделювання складається з трьох етапів, під час яких:
Спочатку з’ясуємо, хто за що відповідає в контексті профільної освіти згідно зі статтею 66 Закону “Про освіту”:
Щоби забезпечити територіальну доступність повної загальної середньої освіти, органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій (ч. 1 ст. 13 Закону “Про освіту”).
Профільне навчання має регіональний характер, тобто охоплює освітніми послугами територію більшу як одна адміністративно-територіальна одиниця нижчого рівня. Тож завдання організації якісного профільного навчання слід розглядати як невід’ємну частину Стратегії розвитку освіти громади і як елемент Обласної (регіональної) Стратегії розвитку освіти. Очевидно, що ініціювати й координувати цей процес повинна регіональна влада — департаменти/управління освіти і науки обласних державних адміністрацій.
Один зі способів запровадити профільне навчання — створити освітній округ. Так можна буде забезпечити раціональне та ефективне використання наявних ресурсів і матеріально-технічної бази закладів освіти. Положення про освітній округ і опорний заклад освіти затверджене постановою КМУ від 19.06.2019 №532.
Освітній округ — це сукупність закладів освіти (їхніх філій), зокрема закладів позашкільної освіти, закладів культури, фізичної культури і спорту, що забезпечують доступність освіти для осіб, які проживають на відповідній території.
Щоб ухвалити рішення про утворення опорного закладу освіти та його філій, засновник:
– на зміцнення матеріально-технічної бази опорних закладів освіти та їхніх філій;
– створення в закладах нового освітнього простору;
– придбання шкільних автобусів, щоб організувати підвезення здобувачів освіти й педагогів до місця навчання, роботи та до місця проживання;
– ведення за потреби додаткових посад педагогічних працівників;
– створення безбар’єрного середовища для осіб з особливими освітніми потребами;
Засновник визначає опорні заклади освіти серед закладів загальної середньої освіти, що належать до сфери його управління, на конкурсній основі відповідно до затверджених ним умов.
Опорний заклад освіти — це заклад загальної середньої освіти, що має зручне розташування для підвезення дітей з інших населених пунктів, забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу та спроможний забезпечувати на належному рівні здобуття профільної освіти.
Під час проведення конкурсу обов’язково враховують:
Зазначені в Законі “Про освіту” плани щодо створення мережі академічних ліцеїв до 2027 року треба вважати чітким сигналом для профільних підрозділів регіональної влади, щоби запустити процес, не чекаючи окремих наказів і типових документів.
Модернізувати мережу старших шкіл громади, заручитися політичною підтримкою вдасться, якщо:
Щоби профільне навчання було ефективним, потрібно організувати якісну допрофільну підготовку в базовій школі. Проблема в тому, що після закінчення неефективної базової школи учні потрапляють у конкурентне середовище своїх однокласників з інших закладів освіти. Вони змушені докладати значно більше зусиль, щоби не виділятися в показниках успішності від учнів, які здобули якіснішу базову освіту, мали ефективно організовану систему допрофільної освіти та свідомо обрали певний профіль навчання.
Допрофільна підготовка має сприяти профільному самовизначенню здобувачів освіти, тому доцільно організовувати курси за вибором, проводити профорієнтаційні заходи, інформувати учнів. Адже індивідуальна освітня траєкторія передбачає створення освітнього середовища, зорієнтованого на особисті здібності здобувачів освіти та їхній розвиток через різні види діяльності, передусім практичної.
Завдання закладу освіти — створити організаційно-педагогічні умови, щоби реалізувати індивідуальні освітні траєкторії, забезпечити педагогічний супровід для побудови індивідуального освітнього маршруту.
Індивідуальний освітній маршрут прокладають за напрямами профілізації. Ними можуть бути суспільно-гуманітарний, технологічний, художньо-естетичний, природничо-математичний, спортивний.
Для вчителів доцільно організовувати:
Через індивідуальну освітню траєкторію реалізується принцип варіативності навчання, тобто учні можуть вибирати профіль, предметні курси за вибором, курси загальнокультурного розвитку, гуртки, платні послуги, індивідуальні консультації, послуги додаткових освітніх ресурсів, які надають заклади освіти міста, творчі, дослідницькі роботи, проєкти, засоби оцінювання освітньої діяльності, строк їхньої реалізації, громадську діяльність у закладі освіти та поза його межами.
Старша профільна школа стане обов’язковою для тих, хто здобуватиме повну загальну середню освіту за академічним спрямуванням. Воно орієнтоване на те, що здобувачі освіти продовжуватимуть навчання на вищих рівнях освіти.
Модернізація мережі старших шкіл громади має бути під контролем керівництва місцевої влади, ґрунтуватися на глибокому і об’єктивному аналізі, і головне — з широким та прозорим залученням усіх зацікавлених сторін.
Організація профільного навчання через модернізацію мереж старших шкіл відбуватиметься, як правило, у двох напрямах:
Другий напрям складніший. Неможливо створити такі заклади в усіх адміністративно-територіальних одиницях, враховуючи наявність контингенту здобувачів освіти. Це означає, що громади, які вже сформувалися як ОТГ і межують між собою, мають змоделювати нову спільну мережу старших шкіл. Ця модель може мати назву “міжмуніципальний освітній округ”.
Отже, щоби виконати завдання МОН, маємо думати про учня, його успішне майбутнє.
Profosvita_bukletОлег Фасоля, директор Департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації, канд. пед. наук
Титульне фото: автор – BatkovaElena, Depositphotos
Обговорення