Тонкощі пілотування. Усе, що цікавить вчителів про експериментальні початкові класи

У 2017/2018 році 100 шкіл по всій Україні пілотуватимуть новий Державний стандарт початкової загальної освіти. У кожній області та Києві є по чотири пілотних школи, у кожній з яких з 1 вересня працюватимуть по два експерементальних 1-х класи.

Минулого тижня у Новопечерській школі відбувався тренінг START UP #ВЧИТЕЛІВАЖЛИВІ, під час якого вчителі пілотних класів зустрілись із представниками МОН та Інституту модернізації змісту освіти. Журналістки Нової Української Школи послухали, які запитання ставили вчителі, та записали відповіді на найбільш поширені з них.

Отже, на запитання відповідають Алевтина Лотоцька (головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН ), Наталія Пархоменко (Начальник відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту дошкільної та початкової освіти в Новій українській школі) і Оксана Макаренко (радник Міністра освіти і науки).

– Чи буде передбачено новим стандартом поділ на підгрупи для вивчення української мови в 1 класі, і як бути з інтегрованими годинами?

Алевтина Лотоцька: Це передбачається не Державним стандартом, а окремим документом – наказом.

Зараз чинний Наказ від 20 лютого 2002 року № 128 “Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах”.

Якщо ви говорите про навчальний рік 2017/2018 – то це передбачено цим наказом. Сам же стандарт не поділяє класи на групи. Тож для вас нічого не змінюється.

Також ми зараз готуємо зміни до наказу – пропонуємо ділити на групи учнів при вивченні  математики.

– Навчання українській мові складається з письма та читання. Поділу в читанні як такого немає, є поділ лише української мови. Нам дають 3,5 години на вивчення письма і 3,5 – на читання. Чи повинен повністю йти поділ усього курсу, усіх 7 годин чи окремих?

Наталія Пархоменко: У Наказі №128 написано, що поділяються уроки української мови з 1 до 11 класу, за умови, якщо в класі 28 і більше учнів.

Оскільки в 1 класі українська мова є навчанням грамоті (незалежно, чи це експериментальний клас за новим проектом Державного стандарту, чи це клас, що працюватиме за чинним документом) – усі 7 годин повинні ділитися на групи.

Не ділиться тільки з 2 класу читання, оскільки ми маємо два різні предмети – українська мова та літературне читання. Оскільки в наказі №128 немає рядка про літературне читання, тому там ділили тільки 3,5 години.

А в 1 класі повинні ділити 7 годин на тиждень.

Відповідно до експериментального навчального плану, на вивчення української мови як окремого предмету виділено 5 годин на тиждень. Отже, поділ на групи при вивченні української мови здійснюється 5 разів на тиждень, якщо кількість учнів у класі відповідає вимогам наказу.

– Інформатика в нас ділиться на групи, але якщо в нас інтегрований курс, то як відбуватиметься навчання?

Наталія Пархоменко: Ви отримаєте експериментальний навчальний план. До нього є пояснювальна записка.

Там буде написано, що інтегрований курс “Я досліджую світ” плануватиметься таким чином, щоб у розкладі передбачати одну годину, коли клас може ходити в кабінет інформатики. Там буде прописаний інструмент, як це робити.

Вивчення інформатики розпочинається з другого класу.

– Чи може бути в експериментальному класі більше 30 учнів?

Наталія Пархоменко: Відповідно до чинного Закону “Про освіту”, у класах має бути не більше 30 учнів.

– Чи може бути відмовлено в поділі на групи української мови з мотивів браку коштів на заробітну платню?

Наталія Пархоменко: Ми посилаємося на наказ №128, який є чинним, і який необхідно виконувати всім. Проте, як виконують наказ на місцях – це компетенція органів місцевого самоврядування.

– Чи буде доплата вчителям пілотних класів?

Наталія Пархоменко: У Наказі №1021, який надіслано на всі департаменти й висвітлено на сайті МОН, зазначено, що департаментам освіти рекомендовано відзначати вчителів експериментальних шкіл і передбачити для них преміювання.

Отже, це питання вирішуватимуть місцеві органи влади.

– Чи будуть нові журнали в пілотних класах?

Наталія Пархоменко: В експериментальних класах буде використовуватися чинний Класний журнал.

Школи будуть працювати за експериментальним навчальним планом, який відрізняється від чинного лише тим, що зменшено кількість навчальних предметів.

Про що це свідчить? Сторінки журналу будуть розподілені відповідно до кількості навчальних предметів.

“Українська мова” – 5 годин. Множимо на 3 – це 15 розворотів. Три години математики. Знову: 3 множимо на 3 – 9 розворотів. 7 годин інтегрованого курсу – виходить 21 розворот. І, відповідно до свого календарно тематичного планування, записуєте проведені уроки.

Експеримент не вимагає змін до ведення Класного журналу.

– Чи будуть виділені кошти на забезпечення освітнього середовища?

Наталія Пархоменко: Наказом №1021 визначено позиції щодо комплектування освітнього середовища, які мають забезпечити органи місцевого самоврядування. Додатком до цього наказу є орієнтовний перелік навчального забезпечення, яке має бути надано експериментальним школам.

Зараз Міністерство збирає інформацію, наскільки органи управління освітою виконали цю рекомендацію.

– Куратори сказали, що має бути 7 зон (науковий, мистецький куточки, зона усамітнення тощо) у класі. Як їх облаштувати?

Алевтина Лотоцька: Це питання має вирішуватись у школі з огляду на наявні умови і можливості загальноосвітнього навчального закладу.

Вчитель сам обирає, чи створювати 7 зон, чи менше або більше. І координатор може рекомендувати: якщо є у вас така можливість, можете зробити.

Матеріально-технічне забезпечення  навчального закладу – це компетенція органів місцевого самоврядування з відповідного бюджету.

– Зошити з друкованою основою будуть окремі для нашого проекту, чи ми можемо замовляти ті, якими звикли користуватись?

Алевтина Лотоцька: Зараз готуються методичні рекомендації до роботи в пілотних школах. Там це все буде прописано. Навчальні матеріали готуються. Готується модельна програма, відповідно до якої видавництва будуть подавати навчальні матеріали й зошити.

Але ви маєте право користуватися всією літературою, яка є в Переліку навчальної літератури. Можна користуватися матеріалами чинних підручників.

– Координатори сказали, що щотижня нам приходитимуть матеріали для друку. Це великі кошти, який принтер це витримає?

Алевтина Лотоцька: Коли ми оголошували відбір пілотних шкіл, була умова – обов’язкове забезпечення ксерокопіювальною технікою.

Зараз ми збираємо до наради із Прем”єр-міністром інформацію про готовність шкіл до пілотування. Багато областей повідомили про 100% готовність. Ми працюємо з департаментами, і нам надають офіційну інформацію.

Якщо ви, вчителі, володієте іншою інформацією, повідомляйте про це в Міністерство.

– Нам сказали, що ми маємо кожен місяць розміщувати матеріали на електронній платформі. Чи це так?

Наталія Пархоменко: Учитель експериментальної школи має можливість ділитися своїми напрацюваннями на онлайн-платформі НУШ, але це не є його зобов’язанням.

Можливо, серед учительської спільноти зберуться такі творчі вчителі, які через цю онлайн-платформу будуть створювати нове навчально-методичне забезпечення.

Тож вас наодинці з цією проблемою не залишать.

– Коли буде готова електронна платформа?

Оксана Макаренко: Вже готова технічна оболонка.

Зараз ця платформа наповнюється матеріалами і розробляється конструктор уроку. Оці коди в проекті Стандарту, насправді, необхідні аби створити конструктор уроку – на допомогу учителю.

Ми розраховуємо, що новатором, які йдуть в пілот, буде не просто, але цікаво. Новий стандарт дає творчу свободу і право вчителям користатись не тільки вже готовими програмами, матеріалами і підручниками, а і робити свої – авторські. Повністю, або частково.

Сподіваємось, платформа стане зручним інструментом для реалізації цього права вже до початку 2018 навчального року.

Окремі модулі будуть готові раніше і ми вас про це будемо не тільки інформувати, а й пояснювати як з ними працювати.

– Предмети, які не інтегруються, потрібно планувати згідно з чинною програмою чи відповідно до предметних тижнів?

Наталія Пархоменко: Чинні програми в експериментальних класах ми не використовуємо. Ми апробуємо проект нового Державного стандарту. Тому навчальні програми теж нові.

Єдине що, створюючи навчальне забезпечення, не заборонено використовувати матеріали, які грифовані раніше. Але предмети у вас будуть відповідно до експериментального навчального плану.

– Чи будуть курси за вибором?

Наталія Пархоменко: Одна година варіативна в першому класі.

– Нам на курсах казали, що фізкультури буде три години, з яких одна – це 7-хвилинні рухливі перерви між уроками. Це так лишилося?

Наталія Пархоменко: Законом “Про фізичну культуру” визначено, що в початковій школі має бути три години фізичної культури. Лише з трьох годин фізкультури може бути виділено одну-дві години на хореографію або ритміку.

Щодо 7-хвилинних перерв – то були такі пропозиції, але це не закріплено нормативно.

Якщо ви маєте інші запитання, лишайте їх у коментарях або пишіть на novashkola2018.gmail.com

Фото: автор – tan4ikk, Depositphotos

Обговорення