Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Відповідаємо на ваші запитання. Календарне планування, опорні школи та початок НУШ

Щодня “Нова Українська Школа” отримує близько 10 запитань від читачів — батьків, вчителів, директорів та інших управлінців освіти. Тож щотижня ми відповідатимемо на них. Це перша порція таких відповідей.

Оскільки опрацювання ваших запитань займає деякий час, тут представлені не всі. Якщо в цьому списку ви не знайшли відповіді на ваше запитання, це означає, що вона з’явиться в наступній підбірці.

Як підписувати сторінки інтегрованого курсу “Я досліджую світ”? Вони повинні йти підряд чи можуть бути розподілені по журналу?

Сторінки журналу розподілені відповідно до кількості навчальних предметів.

“Українська мова” – 5 годин. Множимо на 3 – це 15 розворотів. Три години математики. Знову: 3 множимо на 3 – 9 розворотів. 7 годин інтегрованого курсу – виходить 21 розворот. І, відповідно до свого календарно тематичного планування, записуються проведені уроки.

Експеримент не вимагає змін до ведення Класного журналу.

Фактичне виконання навчальної програми фіксується у Класному журналі відповідно до Інструкції щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 08.04.2015 № 412 та з урахуванням методичних рекомендацій щодо заповнення Класного журналу для 1–4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів (лист Міністерства освіти і науки України від 21.09.2015 № 2/2-14-1907-15) та листа МОН від 23.08.2017 № 1/9-450 (Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в 1-х класах експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів).

В останньому документі є такі пункти щодо ведення Класного журналу:

“У Класному журналі  українська мова фіксується і як окремий навчальний предмет, на який окремо виділяються сторінки “Українська мова”, і як частина інтегрованого курсу, на яку також виділяються окремі сторінки “Українська мова” в інтегрованому курсі (мовно-літературна галузь) […] У разі поділу класу на групи при вивченні української мови у Класному журналі на запис уроків української мови як окремого предмета і української мови в інтегрованому курсі відводяться окремі сторінки для кожної групи”.

“Зміст освітніх галузей “Природнича”, “Соціальна і здоров’язбережувальна”, “Громадянська та історична”, “Технологічна” представлений в інтегрованому курсі “Я досліджую світ”. […] У разі проведення нестандартних форм організації навчального процесу (уроків-екскурсій, уроків-імпровізацій, уроків-ігор, уроків-театралізацій тощо) у Класному журналі доцільно вказувати форму проведення уроків”.

Календарне планування на окремі предмети в пілотних класах потрібно складати, спираючись на модельну навчальну програму? Окремо програм з навчання грамоти та ін. як окремих предметів не буде?

Календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких документів є неприпустимим.

Як складати календарне планування, якщо модельної програми ще немає цілої, складати окремо на кожен предмет, а в журналі об’єднувати інтегрований курс, чи для інтегрованого курсу відразу складати одне планування?

Календарне планування складається відповідно до навчальних предметів навчального плану на відповідний період.

У методичних рекомендаціях сказано, що “…протягом семестру, з урахуванням рівня опанування учнями програмовим матеріалом, інших обставин, які організаційно впливають на освітній процес учитель може вносити корективи до календарно-тематичного планування […]

У Модельній навчальній програмі змістовий розподіл програмового матеріалу між основною та інтегрованою частинами уже визначений. За умови самостійного  складання навчальної програми учителем такий  розподіл покладається на нього. Рекомендуємо розподіл тем між окремими й інтегрованими уроками здійснювати з урахуванням дидактичної доцільності форм роботи і видів діяльності, якими вони будуть опрацьовуватись.

Звертаємо увагу на те, що для вивчення тем змістової лінії “Досліджуємо мовлення”, що передбачають опрацювання основних мовних понять, які є підґрунтям мовної грамотності учнів, та тем, що передбачають формування технічних навичок читання і письма, оптимальним є відведення окремих уроків.

Більшість тем змістових ліній “Взаємодіємо усно”, “Читаємо”, “Взаємодіємо письмово”, “Досліджуємо медіа”, “Театралізуємо” органічно включаються в інтегрований курс. Конкретизується зміст окремої та інтегрованої частин навчальної програми з української мови у календарно-тематичному плануванні”.

Де взяти навчальну програму та дидактичні матеріали з навчання грамоти, мистецтва, інтегрованого курсу для пілотування нового Стандарту за другим підходом?

Ці матеріали поступово з’являються. Наприклад, уже є матеріали для навчання грамоти та математики. Слідкуйте за оновленнями за цим посиланням.

У мене 2-й клас, і я хочу потроху вчитися працювати за програмою нової школи.

Ви можете слідкувати за оновленнями на цій сторінці. Там ми періодично публікуємо навчальні матеріали для вчителів пілотних класів.

відповіді

Фото: автор – karenr, Depositphotos

Ми наступного року готуємося йти до школи і дуже б хотіли потрапити в таку, яка працює за програмою Нової української школи. Чи є загальна база, які школи є опорними чи просто працюватимуть за цією програмою?

З наступного навчального року всі перші класи працюватимуть за програмою НУШ. 2018/2019 навчальний рік вважається офіційним початоком НУШ. Усі діти, які підуть до школи в цей рік, уже вчитимуться 12 років.

Опорні заклади теж працюватимуть за концепцією НУШ. Проте їхня специфіка не в цьому. Вони створені для того, щоб діти з сіл мали доступ до якісної освіти. Часто сільські школи погано забезпечені вчителями та навчають малу кількість учнів. Тому в МОН вирішили перевести сільських дітей до опорних шкіл (окрім початкової школи). Там працюють кваліфіковані вчителі, а самі школи краще забезпечені матеріально та технічно.

Для того, щоб добиратися до опорних шкіл якнайзручніше, учні забезпечуються підвезенням за рахунок місцевої влади.

Чи може дитина, згідно з новим законом “Про освіту”, почати навчання в школі не з шести, а з семи років за бажанням батьків?

Під час голосування закону у парламенті, депутати внесли дуже багато правок з голосу. Фінальна версія норми нового Закону “Про освіту” щодо віку, з якого діти починають навчання в школі, звучить так: “Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років. Діти, яким на початок навчального року виповнилося сім років, повинні починати здобуття початкової освіти цього ж навчального року”.

Оце “як правило” дозволяє дитині розпочинати навчання в іншому віці. Окрім того, Закон передбачає, що діти з особливими освітніми потребами можуть розпочинати навчання в іншому віці, а тривалість навчання в початковій та базовій школі може збільшитись.

Надійшла інформація, що предмети “хімія” та “біологія” скасовуються. Чи це правда?

Ні хімія, ні біологія, ні інші предмети природничого спрямування не скасовуються.

Лише в профільній школі (до 2027 року це 10–11 класи) для гуманітарних класів та шкіл пропонується викладати інтегрований курс “Природничі науки”. Проте школи самі обиратимуть, чи викладати природничі предмети окремо, чи взяти інтегрований курс.

Як розказала “Новій Українській Школі” розробниця одного з проектів курсу Інна Дьоміна, для його викладання не потрібно винаймати нового вчителя. Учитель-предметник зможе викладати цей курс, також можливий варіант, що першу тему викладає один вчитель, другу – інший. Формат роботи залежатиме від рішення кожної окрема школа.

Цей курс має на меті розвантажити учнів, які будуть вчити гуманітарні предмети як профільні. Аби не відвідувати окремі уроки з фізики, хімії, біології, географії, їм запропонують мати, наприклад, три години на тиждень інтегрованого курсу відповідно з меншими обсягами домашніх завдань. Таким чином учні зможуть приділити більше часу для підготовки до ЗНО з профільних предметів.

Зараз робоча група зі створення інтегрованого курсу представила 4 проекти із допрацюваннями після публічних обговорень. Передбачається, що у 2018/2019 році школи, які оберуть інтегрований курс, апробовуватимуть ці програми.

Підкажіть, будь-ласка, щодо канікул та триместрів для дітей молодших класів. Чи повинні всі школи дотримуватись їх?

Структуру навчального року школа визначає самостійно із погодженням з місцевим управлінням освіти. Тобто, чи вчитись за триместрами або семестрами, школа вирішує сама. Міністерство освіти регламентує тільки три речі:

  1. Навчальний рік має розпочатись 1 вересня.
  2. Кінець навчального року – не пізніше 30 червня. Це означає, що всі тести, іспити тощо мають закінчитись не пізніше цієї дати.
  3. Осінні, зимові та весняні канікули сумарно мають тривати не менше 30 днів.

З якого року учні 9 класів будуть складати ЗНО?

Учні 9-х класів почнуть складати ЗНО тільки після 2026 року. Вперше таке тестування матимуть учні, що першими розпочали навчання у Новій українській школі (набір 2018/2019) - про це раніше заявляла міністр освіти і науки Лілія Гриневич.

Чи є в планах навчання вчителів по-новому сприймати навчальний процес?

У 2017/2018 навчальному році МОН планує перепідготувати близько 20 тисяч вчителів, які візьмуть перші класи у 2018/2019 навчальному році. Навчання відбуватиметься у тренінговій формі (очна частина) та за допомогою онлайн-курсу (дистанційна частина). Учителів навчатимуть працювати за сучасними методиками, зорієнтованими на компетентнісне навчання, діяльнісний підхід та використання знань.

Через рік перенавчать учителів, які візьмуть наступні перші класи. І так, поки не перепідготують всіх учителів початкових класів.

До того часу, як учні, які почали навчатись у НУШ першими, перейдуть у 5-ті класи, мають перепідготувати вчителів-предметників.

Що нового у Законі “Про освіту” сказано про вихід на пенсію? Чула , що можна виходити на пенсію в 58 років , якщо маєш стаж 35 років. Чи це так?

Пенсійні вікові межі встановлює пенсійне законодавство, а не закон “Про освіту”. Зараз, згідно з чинним законом “Про пенсійне забезпечення”, вчителі можуть виходити на пенсію після 55 років за наявності 26 років стажу роботи. З кожним роком кількість років стажу роботи збільшується на 6 місяців, аж поки у 2024 потрібний стаж роботи не збільшиться до 30 років.

Проте зараз на розгляді у Верховній Раді перебуває так звана пенсійна реформа Гройсмана (законопроект №6614). У разі ухвалення, вчителям нараховуватимуть пенсії за спільними для всіх правилами. Пенсія за віком буде призначатись у 60 років за наявності стажу роботи 25 років. Кожні 12 місяців вимоги до стажу будуть збільшуватись на рік, аж поки у 2028 році він не досягне 35 років.

У 63 роки пенсія призначатиметься у випадку наявності стажу від 15 до 25 років. Кожні 12 місяців вимога до стажу збільшуватиметься на рік, аж поки у 2028 році не досягне 35 років. Особи, які матимуть стаж у 15 років, виходитимуть на пенсію у 65 років.

Проте наголошуємо ще раз: такі норми діятимуть у разі ухвалення законопроекту Верховною Радою.

Чи правда, що передбачено відпуcтку для педагога тривалістю в один рік?

Так, новий закон “Про освіту” передбачає, що раз на 10 років учитель має право брати творчу відпустку строком до 1 року. При цьому за педагогом збережеться робоче місце, а протягом відпустки нараховуватиметься стаж роботи.

Які школи на Київщині пілотують НУШ?

У Київській області новий Стандарт початкової загальної освіти пілотують 4 школи: Боярський навчально-виховний комплекс “Гімназія – загальноосвітня школа I ступеня”, Щасливський навчально-виховний комплекс “Ліцей – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів” Бориспільської районної ради, Ірпінська спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 12 з вивченням іноземних мов (школа лінгвістики) Ірпінської міської ради, Путрівський навчально-виховний комплекс “Гімназія – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад” Васильківського району.

Також 4 школи пілотують Стандарт у самому Києві:Школа I-III ступенів № 5 Печерського району, Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 106 з поглибленим вивченням англійської мови Шевченківського району, Середня загальноосвітня школа № 35 Святошинського району, Школа I-III ступенів № 309 Дарницького району.

Перелічені вісім шкіл стали учасницями всеукраїнського пілотування, що здійснюється у 100 школах по всій Україні.

Окрім того, ще 44 школи Києва ввійшли до програми “Початкова школа: освіта для життя” з пілотування Стандарту, що здійснюється за рахунок міського бюджету. Список цих шкіл можна подивитись за цим посиланням.

Де можна побачити короткий перелік цілей і завдань нової школи?

Цілі та завдання НУШ є у Концепції Нової Української Школи, що розміщена на сайті МОН.

Титульне фото: автор – garagestock, Depositphotos

Обговорення