Відповідаємо на запитання. Папка самоосвіти вчителя та хто може бути керівником відділу освіти

“Нова українська школа” продовжує накопичувати запитання від читачів та відповідати на них.

У цій добірці йдеться про:

– чи можна гарантувати повернення старого директора школи, якщо він мусить полишити посаду на короткий строк;

– чи треба вчителю вести папку самоосвіти;

– як правильно назвати освітню програму школи, що працює на кількох рівнях освіти;

– як реорганізувати дві школи в одну;

– чи може методист чи представник органу місцевого самоврядування вести облік відвідування гуртка;

– чи можна піти з уроку, якщо вчителя нема більше 15 хвилин;

– що робити, якщо кілька дітей стабільно зривають уроки;

– чи може людина з середньою спеціальною освітою бути начальником відділу освіти ОТГ;

– чи може чоловік начальника відділу освіти обіймати посаду директора будинку культури;

– чи треба районній раді голосувати за звільнення директорів шкіл, яких звільнило управління освіти до набрання чинності нового закону “Про освіту”;

– що робити з учнем, який виїхав за кордон і не повідомив про це адміністрації школи;

– чи може школа організувати курси підготовки до 1 класу;

– чи треба директору школи зробити помітки в трудових книжках учителів, яких призначало на посади управління освіти;

– чи входить в обов’язки вчителя готувати та розвішувати оголошення;

– чи може директор школи, якого звільнила районна рада, продовжувати вчителювати в цій школі.

– У нас створено ОТГ. Директорку школи депутатку селищної ради  обрано секретарем ради. На конкурсі обрано нового директора школи. Контракт необхідно укласти на 6 років, оскільки вона не вперше призначається на цю посаду. Повноваження секретаря закінчуються через рік. Чи потрібно робити якісь застереження в контракті про гарантії повернення колишнього директора на займану посаду?

Колишня директорка школи пішла за власним бажанням на посаду секретаря ради і гарантій її повернення не може бути. Якщо новий директор захоче всі 6 років лишатися на посаді, то має на це право (за умови дотримання законодавства і непорушення свого контракту та, відповідно, звільнення через це).

Якщо старий директор захоче повернутись на посаду, то зможе це зробити лише у випадку звільнення місця і лише через проведення конкурсу (тобто змагаючись з іншими кандидатами). Адже в законі “Про загальну середню освіту” чітко зазначено, що керівник школи призначається за результатами конкурсу.

– Чи може адміністрація школи вимагати в учителів ведення та здачу на перевірку папки самоосвіти?

Законодавство та нормативні документи цього не передбачають. Керівник може перевіряти, чи вчителі підвищують свою кваліфікацію та результати такого навчання, оскільки саме він відповідає за освітню складову та внутрішню систему забезпечення якості освіти школи.

Але це стосується підвищення кваліфікації, на яке виділяють бюджетні кошти. Самоосвіта ж – це особиста справа вчителя.

– Як правильно назвати освітню програму закладу? У нас на титулці написано “Освітня програма…” і далі назва закладу”. Під час моніторингу обласне управління зробило зауваження, що на титулці маємо написати “Наскрізна освітня програма…”, оскільки в нас школа І-ІІІ ступенів.

Під час написання закону “Про освіту” передбачалося, що на кожен рівень освіти буде своя програма. Якщо освітня програма поглинає кілька рівнів освіти  вона наскрізна.

У назві можна зазначати як “освітня програма”, так і “наскрізна освітня програма”. Адже в будь-якому разі головне, що ця програма наскрізна за суттю.

– Є поряд школа І-ІІІ ступенів та гімназія. Як, згідно з новим законом “Про освіту”, реорганізувати і утворити ліцей?

Провести реорганізацію через злиття двох юридичних осіб в одну з припиненням існування школи І-ІІІ ступеня та гімназії і утворення нового закладу освіти з назвою “ліцей”.

– Чи мають право представники органу місцевого самоврядування або методисти відділу освіти вести облік відвідування вихованцями гуртка? Гурток відноситься до закладу позашкільної освіти.

В органу місцевого самоврядування є чіткі межі повноважень в порядку та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Одна справа, якщо це перевірка, у межах якої вони перевіряють відвідуваність (тобто наповнюваність гуртка). Така перевірка може бути, адже орган місцевого самоврядування є засновником закладу позашкільної освіти.

Чи мають право це робити саме методисти відділу освіти  залежить від їхніх посадових обов’язків.

Просто вести облік (тобто чи не кожного дня перевіряти, як хто відвідує гурток)  відділ освіти не може. Є журнал відвідування гуртка, в якому фіксуються ці дані.

– Якщо вчителя немає на уроці більше 15 хвилин, чи маю я право піти з урока?

Ні. Під час освітнього процесу школа відповідає за здоров’я і життя учнів. Якщо дитина хоче піти з уроку, то її мають забрати батьки. Якщо ніхто з дорослих не знатиме, де перебуває учень під час уроку, – то це вважатиметься надзвичайною ситуацією.

– У класі є три хлопця, які щодня зривають уроки майже в усіх учителів. Класний керівник та психолог їм пояснюють, розмовляють та намагаються співпрацювати, але це не діє. Бешкетники пояснюють таку поведінку тим, що їм краще, коли вчителі сварять клас, ніж коли треба вчитися. Батьки знають про погану поведінку, але не можуть або не хочуть вплинути на своїх дітей. Весь клас вимушений слухати нотації вчителів майже на кожному уроці замість навчання. Вони не встигають пройти матеріал урока. Усе це погано впливає на самопочуття та самооцінку моєї дитини та інших учнів, а також на навчальний процес загалом. Чи може адміністрація школи не допускати до навчального процесу на деякий час дітей, які щодня його порушують? Як можна вирішити цю тупикову ситуацію?

Ні, не допускати цих дітей до навчання адміністрація не може, адже це буде порушенням їхніх прав на освіту.

Законодавство не дає рецепту, як впоратись із такою ситуацією. Шлях вирішення – розмовляти і, наприклад, запрошувати психолога зовні.

Окрім того, вчителі, психолог та шкільна адміністрація можуть поспостерігати за цими учнями. Можливо, в них (або в деяких) є особливі освітні потреби (зазначимо, що це не те саме, що й інвалідність; особливі освітні потреби можуть проявлятись по-різному і бути тимчасовими).

У такому разі школі потрібно спонукати батьків відвести дітей в інклюзивно-ресурсний центр для комплексної оцінки. У разі, якщо фахівці ІРЦ виявлять особливі освітні потреби, для цих дітей адаптують освітню програму і спланують додаткові заняття (наприклад, з психологом для корекції поведінки).

Окрім того, якщо поведінка цих дітей має ознаки булінгу (цькування) інших дітей та / або вчителя, то починає діяти так званий антибулінговий закон і потрібно звертатись до директора школи із заявою про це.

У разі доведення булінгу кривдник муситиме сплатити штраф від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (у 2019 році це від 850 до 1700 грн) або виконувати громадські роботи протягом 20-40 годин.

Якщо ж булінг вчиняється групою осіб або повторно протягом року, то кривдник/-и сплачуватимуть від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1700 до 3400 грн) або виконуватиме/-уть громадські роботи протягом 40-60 годин.

Якщо булінг вчиняє неповнолітня (до 18 років) або малолітня (до 14 років) особа, то за неї платитимуть штраф і виконуватимуть громадські роботи батьки або особи, які їх замінюють. Уже є випадки, коли батькам кривдників довелося сплатити штраф.

– Чи може людина, яка має середню спеціальну освіту (педучилище), бути на посаді в. о. начальника відділу освіти в ОТГ (жодного конкурсу не оголошувалось)? Чи може одночасно з цим без конкурсу її чоловік обійняти її попередню посаду керівника сільського будинку культури?

1. Чи може чоловік в. о. начальника відділу освіти бути керівником будинку культури, залежить від того, кому підпорядкована ця установа: відділу освіти чи, наприклад, відділу культури. Якщо він підпорядковується відділу освіти, то очільництво чоловіка в. о. начальнику відділу – це конфлікт інтересів (згідно з законом “Про запобігання корупції”).

2. Керівник закладу позашкільної освіти (чим є будинок культури) призначається засновником. У законі “Про позашкільну освіту” немає вимог щодо проведення конкурсу на посаду керівника.

3. Людина, маючи спеціальну освіту, може бути на посаді в. о. начальника відділу освіти і для цього не потрібно проведення конкурсу. В. о. – це тимчасовий статус, отже призначення на таку посаду не потребує проведення конкурсу.

Окрім того, спеціальну освіту було прирівняно до неповної вищої (Лист-роз’яснення Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 16.03.2011 № 4.7-17/674 щодо прирівняння середньої спеціальної освіти, здобутої за часів існування Радянського Союзу в технікумах та училищах,до неповної вищої освіти), а згодом неповна вища освіта прирівняна до молодшого бакалавру (закон “Про вищу освіту”).

Молодший бакалавр – це вища освіта і саме цей ступінь є мінімальним для займання посади начальника відділу освіти (закон “Про державну службу”, стаття 19).

– Відділ освіти 2 роки тому звільнив директорів шкіл у зв’язку з закінченням терміну дії контрактів. Два роки потому відділ освіти подає до районної ради (Засновник) клопотання про погодження звільнення цих директорів. Як діяти в такому випадку Засновнику?

Очевидно, що звільнення було до ухвалення закону “Про освіту”, в якому зазначено, що керівників шкіл звільняє засновник. Тоді відділи освіти мали право звільняти директорів. Отже, клопотання відділу освіти два роки потому безсенсовне, адже він діяв у межах чинного тоді законодавства.

– До 1 класу зарахували учня, який з батьками виїхав до Чехії (про це сказала мама іншого учня). Зв’язатись з ними неможливо, з місця проживання виписались і продали. Чи можливо його відрахувати через неявку?

Механізму відрахування не існує. У такій ситуації учні мають переводитись в інший заклад освіти (зокрема й за кордон). Але це можливо, лише якщо батьки повідомили про від’їзд школі (Постанова Кабміну від 13 вересня 2017 р. №684).

Тому в цій ситуації, коли батьки поїхали, не попередивши шкільну адміністрацію, діє лише норма, що учень за відсутності річного оцінювання не переводиться в наступний клас (п. 8 Порядку переведення учнів (вихованців) загальноосвітнього навчального закладу до наступного класу, наказ МОН від 14.07.2015 № 762):

“Учні (вихованці), які не мають результатів річного оцінювання та державної підсумкової атестації (для випускників початкової та основної шкіл) у зв’язку із невідвідуванням загальноосвітнього навчального закладу (не менше шести останніх місяців навчального року підряд) та за відсутності будь-яких відомостей щодо місця їх проживання чи перебування, їхніх батьків, або законних представників, визнаються такими, що вибули із загальноосвітнього навчального закладу, та до наступного класу не переводяться згідно з рішенням педагогічної ради загальноосвітнього навчального закладу, що оформлюється відповідним наказом керівника загальноосвітнього навчального закладу”.

– Чи можна проводити у школі підготовку до школи майбутніх першокласників за НУШ? Якими документами можна це підтвердити чи спростувати?

Програма НУШ не вимагає такої підготовки. Окрім того, відвідування таких курсів не може бути умовою для вступу в школу, адже всі вступні конкурси відмінено і діє норма, що насамперед до школи зараховують учнів, які живуть на її території обслуговування (наказ МОН від 14.07.2015 № 762).

Водночас, учителям не заборонено надавати такі послуги на базі школи, якщо це оформлено належним чином (зареєстровано ФОП і відбувається сплата податків, а також оформлено орендні відносини зі школою).

Також школа й сама може надавати такі послуги, якими батьки можуть користуватися на власний розсуд (перелік платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності, Постанова Кабміну від 27 серпня 2010 р. №796). Наприклад, може бути достатньо пунктів 13-15.

– Чи потрібно щось написати в трудовій книжці педагогічним працівникам, яких до набрання чинності нового закону “Про освіту” приймали наказом відділу освіти? Хто тепер звільняє цих працівників – відділ освіти чи директор закладу?

Трудові книжки просто передаються з відділу освіти в школу. Запис у них робить директор школи, звільняючи. До цього часу жодних записів не потрібно.

– Чи входить в обов’язки вчителя розносити шкільні оголошення та готувати шаблони заяв? Чи, можливо, це обов’язки секретаря школи?

Юридично це не обов’язки вчителя. Але, водночас, є неформальне спілкування в колективі, коли колеги просять одне одного про допомогу. Та, звісно, йдеться про відсутність зловживань.

Отже, це не обов’язки вчителя, але питання людського спілкування.

– Якщо директора школи звільнила районна ради, чи вона має право викладати години, які в неї були?

Рада звільнила людину з посади директора. Якщо вона мала години, то продовжуватиме їх викладати, адже не звільнена з посади вчителя. З посади вчителя її може звільнити тільки новий керівник – це не повноваження ради (згідно з законом “Про загальну середню освіту”, стаття 26).

“Нова українська школа”

Редакція “Нової Української Школи” дякує державному експерту директорату стратегічного планування та європейської інтеграції МОН Олександру Сичу

Титульне фото: автор – Maridav, Depositphotos

Обговорення