Підвищення кваліфікації: про який учительській біль свідчать соціологічні заміри

Як саме шкільні педагоги підвищують кваліфікацію? Чи влаштовує їх ця роками відпрацьована система?

Чи, можливо, вони прагнуть її змінити і давно готові до інновацій? Хочуть витрачати більше часу? Ба більше – грошей?

Про це і не тільки можна дізнатися з фінального звіту за результатами спільного соціологічного дослідження ГО “Едкемп Україна” і Міністерства освіти і науки України’Навчати й навчатися: як і куди зростати українському вчительству”, що здійснювалося онлайн на початку літа 2018 року.

8 427 педагогів, які представляють усі області України, а також навчальні заклади всіх можливих типів та форм власності, взяли в ньому участь.

Радимо ознайомитися з результатами – зі щирим учительським сумом і надіями, роздумами про теперішнє та майбутнє… Деякі отримані дані стали справжніми несподіванками і навіть відкриттями, а отже є опора, щоб обрати правильний напрям реформ. Скористаймося?

У чому, власне, проблема

Чи можна здобути високу кваліфікацію, маючи лише те, що є: навчаючись переважно “на території школи” (зазначили 70,5% опитаних), обмінюючись навчальними матеріалами з колегами (61,2%)? А виходячи за “шкільний поріг”, задовольнятися читанням професійної літератури і відвідуванням до болі знайомих кваліфікаційних програм, бо просто не вистачає грошей, щоб дозволити собі ефективніші можливості зростання (як 43,3%)?

Питання, звісно, риторичні, але саме це є вчительським повсякденням, і то ще навіть не найгірший варіант…

87,7% опитаних українських педагогів ніколи не “зростали” професійно за кордоном. Причина банальна – недостатній рівень володіння англійською: виявляється, близько двох третин (!) осіб, які взяли участь у дослідженні, або взагалі нею не володіють, або володіють на початковому рівні чи рівні, нижчому за середній. Отже, вікно у глобальний світ з його безмежними можливостями фактично для таких вчительок/-ів зачинене!

Додайте до цього іноді і відсутність гідного зворотного зв’язку, і насамперед, як не дивно, від тих, для кого власне і працює вчительство – від дітей (на це вказали 33,6% опитаних).

Зміни потрібні. Але от чи реальні?

Реформувати чинну систему підвищення кваліфікації хочуть 78,7% респондентів/-ок! Але бажання – це одне, а готовність – геть інше. Чи “визріла” необхідна “критична маса”?

Ризикнемо припустити, що так! І хоча лише 29% опитаних повністю погоджуються, що більшість педагогів в їхньому закладі освіти відкриті до змін, але, наприклад, підтримка обов’язковості майбутньої сертифікації учительок/-ів перебуває на обнадійливому рівні: про повну підтримку заявили 62% опитаних, вірять у її прозорість та ефективність 72,2%.

Відверто радує те, що педагоги чудово розуміють: висока кваліфікація передбачає значні часові витрати, і 47,4% респонденток/-ів готові інвестувати ще більше часу в свій професійний розвиток. До речі, передусім вони готові рухатися в бік оволодіння іноземною мовою (44,9%), профілактики професійного вигоряння (42,6%) і оволодіння компетентностями зі створення нового освітнього простору (38,8%).

А от вкладати власні кошти вчительство не готове. За підрахунками опитаних у межах дослідження осіб, у середньому, на підвищення кваліфікації витрачається приблизно 2295 гривень на рік (ідеться саме про власні гроші), і лише 18,5% педагогів готові збільшити такі інвестиції, а, наприклад, 66,2% уважають, що підвищення кваліфікації повинна повністю фінансувати держава.

Що далі?

Першим практичним кроком після етапу дослідження став проект “Декларації щодо ефективного підвищення кваліфікації”, в якій, зокрема, окреслені вектори зростання шкільного вчительства, сформульовані критерії оцінювання діяльності надавачів послуг підвищення кваліфікації, виписані індикатори їхньої ефективної роботи.

ГО “ЕДКЕМП УКРАЇНА” ЗАПРОШУЄ ПІДПИСАТИ ЦЮ ПЕТИЦІЮ:

– якщо Ви / Ваша організація згодні з викладеними в Декларації положеннями та засвідчуєте готовність пропонувати українським педагогам програми / послуги з підвищення кваліфікації, що відповідатимуть окресленим критеріям;

– щоб ця Декларація була покладена в основу державної політики щодо підвищення кваліфікації українських педагогів.

Пропозиції з удосконалення цього документу прийматимемо на електронну пошту [email protected].

Повний звіт за результатами дослідження “Навчати і навчатися: як і куди зростати українському вчительству” дивіться за цим посиланням.

Декларація щодо ефективного підвищення кваліфікації розміщена тут.

Підписати петицію можна за цим посиланням.

Також заходьте на онлайн-сторінку ініціативи.

Олександр Елькін, натхненник EdСampUkraine

Олег Марущенко, директор та експерт Гендерного інформаційно-аналітичного центру “Крона”

… і команда EdCamp Ukraine

Титульне фото: автор  DGLimages, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення