Тенденції освіти в Сінгапурі: у фокусі – компетентнісний підхід

Освіта в Україні, як і в усьому світі, трансформується. Дедалі більше ми ставимо запитання, як готувати учнів, щоб вони змогли адаптуватися до швидких змін та стали конкурентоспроможними на глобальному рівні? Як впливає цифрова трансформація на освіту та економіку?

Я мала змогу шукати відповіді на ці запитання разом з вчителями зі всього світу під час конференції Education Exchange 2018 від Microsoft у Сінгапурі. На ній своїм досвідом обмінювались 310 вчителів, експерти з 91 країни, 77 лідерів освіти. Компанія Microsoft відзначила мене як вчителя-новатора в конкурсі Global Teacher Prize Ukraine і надала можливість приєднатись до учасників конференції.

Ми слухали доповіді ТОП-менеджерів Microsoft, технологічних експертів, науковців. Потім – у групах з учителям з інших країн брали участь у змаганні інноваціних проектів уроків. Головною темою заходу став компетентнісний підхід – новий зміст сучасної освіти, спрямований на формування не лише знань, але й практичних навичок для життя.

Фото надане Оксаною Окуловою

Сінгапурська освіта – одна з найуспішніших у світі. У минулорічному World Top 20 Education Poll країна ввійшла до ТОП-10 рейтингу найкращих освітніх систем, а за якістю початкової освіти Сінгапур – беззаперечний лідер. Основний принцип сінгапурського підходу до освіти вдало висловив Елвін Тоффлер, американський соціолог та футуролог. Він вважав, що у ХХІ столітті неграмотні не ті, хто не вміє читати і писати, а ті, хто не вміє вчитися, а ще – забувати те, чого навчилися, й перевчатися.

Ще у 2016 році на Світовомоу економічному форумі у Давосі було визначено ключові навички, які потрібно розвивати у ХХІ столітті. На них зараз спираються освітні системи у багатьох країнах, але всюди ці критерії адаптовані до національних потреб та умов. У Сінгапурі відзначають потребу в розвиткові:

  • особистої та соціальної відповідальності;
  • комунікативних навичок;
  • навичок міжособистісної та групової взаємодії;
  • творчості та допитливості;
  • критичного та системного мислення;
  • виявлення проблем, їх формулювання та вирішення;
  • інформаційних навичок та медіаграмотності.

Базові компетентності сучасної людини змінюються, і це впливає на вимоги до педагогів. Учень стає не споживачем, а здобувачем знань. Завдання ж вчителя – стати фасилітатором, розвивати інтерес дитини до навчання. Розвиток технологій та зміна ролі педагога, на думку сінгапурців, – це нові можливості, нові знання та новий досвід для школярів. Вчитель у цьому випадку має пояснити, як використовувати потенціал кожної технології та її переваги для власної користі й користі суспільства.

Майбутнє – за поєднанням IT зі шкільними дисциплінами

Сінгапур – високотехнологічна країна, тож технології стають невід’ємною складовою навчання школярів, студентів і дорослих. У школах діють цифрові навчальні програми, які допомагають учням співпрацювати, створювати проекти та вирішувати реальні проблеми. Для реалізації цього було придбано 100 000 micro:bit, міні-комп’ютерів з програмуванням від Microsoft. Ці маленькі пристрої здатні навчити 11-річну дитину програмувати самостійно, а також зацікавити її наукою на все життя.

Оксана Окулова зі 100 000 micro:bit. Фото надане авторкою

Під час конференції нам показали приклад роботи школярів з комп’ютером micro:bit. Наприклад, пристрій навчає дітей програмувати ситуацію на перехресті, розуміти, коли і чому вмикається червоне або зелене світло, як забезпечити на дорозі безпеку пішоходів та водіїв.

У Сінгапурі також фокусуються на STEM-проектах – комплексних завданнях, які на практиці пояснюють дитині складні природні явища. Ці проекти виконують іншу цікаву місію. У формі інтерактивного завдання дівчатам пропонують стати змінотворцями (change makers), аби привернути їхню увагу до програмування та технічних спеціальностей.

У школах також використовують окуляри віртуальної реальності Microsoft HoloLens – голографічний комп’ютер, який дозволяє взаємодіяти з голограмами навколо вас. Природні явища, хімічні реакції, анатомію людини, зміни клімату важко пояснити дітям на словах, ілюстрації та відео вирішують цю проблему лише частково. Натомість віртуальна реальність може стати захопливим способом побачити, наприклад, людське серце або морське дно, не виходячи з класу.

Саме інформатизація освіти в Україні має стати одним з наших пріоритетних завдань. Майбутнє – за поєднанням IT зі шкільними дисциплінами, зокрема й з хімією, яку я викладаю. На уроках ми з учнями використовуємо програму для презентацій Sway, створюємо картки, які допомагають запам’ятовувати хімічні символи та терміни, використовуємо освітню версію гри Minecraft, аби детально розбиратись у хімічних сполуках, шукаємо в інтернеті та проводимо різні експерименти, а результати дослідів та наш досвід описуємо в блозі.

Навчання впродовж життя – такого принципу дотримуються сінгапурці.

Під час уроку вчитель має не тільки вивчати з дітьми правила та формули, але й навчити школярів вчитися, викликати інтерес до освіти. Тоді навчання продовжуватиметься й поза школою. Вчитись упродовж усього життя та перекваліфіковуватись – основа успішної самореалізації в Сінгапурі. З 2012 року 100 000 працівників у країні змінили кваліфікацію.

Під час конференції Ентоні Кук, головний юрисконсульт Microsoft в Азії, навів приклад регіону, в якому працює. За його даними, до 2020 року трансформуються 85% робочих місць. 65% дітей, які сьогодні відвідують початкову школу, зрештою опанують абсолютно нові професії.

Сінгапур не має природних ресурсів, тож сінгапурці вважають своїм єдиним ресурсом людей. У них і вкладають найбільше. Кожен у країні може поглибити та розширити свої навички завдяки програмі Skills Future. Вона передбачає тренінги, інформаційні програми, надання коштів для навчання.

Мета програми – відкрити потенціал сінгапурців і навчити з дитинства брати на себе відповідальність за свій розвиток. Для школярів та студентів працюють онлайн-портали та підтримка менторів у школах. Для професіоналів, старших за 25 років, передбачено щомісячні стипендії для навчання новому фаху. Фінансову підтримку надають протягом всього періоду перекваліфікації.

Завдяки такому підходові Сінгапур перебуває серед світових лідерів за рівнем розвитку людського потенціалу. Цей приклад вражає та надихає. Нова українська школа мені нагадує сінгапурську освіту, адже вона теж має на меті дати змогу школярам зростати відповідальними громадянами, здатними реалізувати свій потенціал у сучасному світі. Нам не вистачає вміння вчитися впродовж життя, перекваліфіковуватись та швидко реагувати на зміни в інформаційному просторі.

Проте українська освіта змінюється, нехай не так швидко, як хотілося б. Насамперед, труднощі пов’язані з обмеженістю в технологіях та інноваціях, недостатньо високим рівнем знання англійської мови, необхідністю додаткового навчання вчителів та налагодження роботи з батьками учнів.

В Україні процес переорієнтації на компетентністний підхід лише почався. Однак у всьому, що стосується зміни мислення, усвідомлення ролі вчителя та учня як безпосередніх учасників освітнього процесу, методик та технологій навчання – ми говоримо зі світом однією мовою.

Оксана Окулова, вчителька хімії з смт. Івано-Франкове Яворівського району Львівської області, фіналістка конкурсу Global Teacher Prize Ukraine 2018

Титульне фото: автор – fazon1, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення