Як спланувати ефективний навчальний процес

Учні легко відволікаються, але регулярні короткі перерви можуть допомогти їм зосередитись, підвищити продуктивність праці та зменшити стрес.

У дослідженні 2016 року психолог Каррі Годвін (Karrie Godwin) та команда науковців дослідили, наскільки уважні учні були в різні періоди уроку. Вони виявили, що діти витратили більше чверті часу, відволікаючись, не в змозі зосередити увагу на вчителеві чи поточному завданні. Проте  краще привертати увагу учнів вдавалося під час коротких уроків. Тож, викладачі виявили, що ефективніше проводити кілька 10-хвилинних уроків замість 30-хвилинних.

Ці дані говорять про те, що під час планування продуктивного уроку варто передбачати зміну діяльністі кожні 10 хвилин: робота в парах, у міні-групах, дискусії, квести, обговорення, проведення експерименту тощо.

Перерви для мозку – це короткий період часу, коли ми змінюємо однотипне надходження інформації через одні й ті ж самі канали. Вчені все більше говорять про те, що наш мозок “полює” за новизною і реагує на кожен новий стимул у навколишньому середовищі.

Фактично, виживання людини як виду залежало саме від цього аспекту розвитку мозку. Якщо вчитель “сконструював” урок, спираючись на основні рекомендацій психологів та нейрофізіологів, програма не є перевантаженою, а навчальна діяльність у класі – однотипною і малорухливою, – то відповідно і перерви бажано роботи короткотривалими, забезпечуючи так звані short brain breaks.

За умови затяжної перерви і залучення до іншого виду активної діяльності (окрім руханок), учням дуже важко сконцентруватися саме на навчальному процесі.

Навчання – це природний процес, який приносить інтелектуальне задоволення. Урок – це час співпраці та взаємодії вчителя та учнів, під час якого вони, як єдина команда, домовляються про правила, які діятимуть під час заняття.

Наприклад, готуючи проект, всі можуть пити чай з печивом чи їсти яблука, але коли проводиться практична робота – усі дотримуються правил техніки безпеки і про їжу не може йтися. Або: якщо потрібно відвідати вбиральню, то учень тихенько виходить, не анонсуючи про це на всю навчальну аудиторію, не чекаючи схвального відгука вчителя або дзвоника (адже це небезпечно для здоров’я).

Дуже важливо організовувати навчальний день так, щоб учні не розділяли його на уроки і перерви, а отримували задоволення від усього, що відбувається в школі. Як цього досягнути? Завдяки якісній співпраці між вчителем та учнями.

Інна Дьоміна, співзасновниця “SOM.Science. Освітній консалтинг” та співавторка одного з проектів інтегрованого курсу “Природничі науки” для старшої школи, співзасновниця та керівниця навчального процесу Загальноосвітньої школи Claris Verbi

Фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення