Теми статті: батькам, вчителям, директорам, закон про освіту, освітнім управлінцям
5 Липня 2023
11 355
0
До 2027 року всі заклади середньої освіти мають завершити процес трансформації й визначити свій статус: початкова школа, гімназія або ліцей.
Колишня чернівецька школа № 1 торік стала ліцеєм імені Антона Кохановського. Статус ліцею означає, що учні після 9 року навчання зможуть продовжити здобувати освіту в профільних старших класах. Реформований заклад обрав собі три профілі: філологічний, історико-філологічний та технологічний.
Втім, спершу школу № 1 хотіли трансформувати в гімназію та батьки учнів були проти й наполягли на створенні ліцею.
Чернівецьке медіа “Шпальта” спільно з “Новою українською школою” поспілкувалися з директоркою, вчителями та батьками учнів ліцею і дізналися про таке:
Рішення про зміну Чернівецької загальноосвітньої школи № 1 на Чернівецький ліцей № 22 імені Антона Кохановського ухвалили в червні минулого року, а в січні 2023 року ліцей отримав статут та рішення про перейменування.
Втім, спершу цей заклад освіти мав стати гімназією. Відповідно, учні тут могли б навчатися лише до 9 класу.
Нинішня директорка ліцею № 22 Леся Бабій, розповіла, що коли йшла на конкурс директорів, то погоджувалася з рішенням про присвоєння школі статусу гімназії. Однак, коли вивчила потенціал закладу, змінила думку.
“Ця школа має життєвий історичний шлях завдовжки у 214 років. Вона була цісарсько-королівським ліцеєм, і ми не маємо відступати від традицій. Я очолила цю школу, аби зберегти та примножити її традиції”, – каже Леся Бабій.
Учителька української мови та літератури ліцею№ 22 Валентина Лазар додає, що педагоги ліцею підтримали директорку в тому, аби отримати статус ліцею.
“Віддавати наших учнів, яких ми навчали, які гарно працюють, до інших шкіл, не хотілося. Ми вболіваємо за кожного учня, аби після школи вони добре склали іспити й могли обрати улюблену професію”, – каже Валентина.
Вчителька додає, що вчителі ліцею щороку мають підвищувати свій фаховий рівень, вдосконалюватися для роботи в профільних класах.
“Звичайно, ліцей – це більше відповідальності. Потрібно підтримувати рівень школи й працювати над тим, аби учні показували гарні результати. Це справа престижу нашого закладу”, – додає вчителька.
Крім того, проти перетворення школи на гімназію були й батьки. “У нас родинна школа, тут навчаються цілі покоління. Батьки учнів навчалися тут і хочуть, аби діти продовжили навчання саме в цій школі”, – каже директорка.
Так, батьки та команда закладу вирішили звернулися до міської ради. Вони створили петицію, яка набрала необхідну кількість голосів, а депутати ухвалили рішення про присвоєння школі статусу ліцею.
Мама десятикласниці Юлія Зіброва, яка підготувала петицію, розповіла: “У школі сильний педагогічний колектив і перевести дітей в іншу школу, було б неправильним”.
Із січня 2023 року в закладі почали процес профілювання. Ліцей обрав собі три профілі для старшої школи:
За словами директорки ліцею, профілі обирали, з огляду на побажання батьків.
“Ми обрали мовно-історичний профіль, бо це актуально. Крім того, у нас дійсно хороша підготовка із цього напряму як у середній, початковій, так і в старшій школі. Наші учні добре складають національний мультипредметний тест без репетиторів.”, – коментує Леся Бабій.
Також у ліцеї № 22 буде технологічний профіль. Він передбачає уроки з дизайну інтер’єрів та екстер’єрів, макетування, елементи креслення та вивчення ПДР. Також викладатимуть домедичну допомогу.
За словами директорки ліцею, у школі є фахівці та база для викладання обраних профілів, окрім фахівця для технологічного профілю.
“У школі є історики, філологи. Наразі запросили на роботу вчителя з дизайну інтер’єрів та екстер’єрів. Він працюватиме за сумісництвом, бо також викладає в художньому училищі. Це творчий, креативний вчитель, який вміє працювати з молоддю”, – зауважує Леся Бабій.
В управлінні освіти Чернівецької міської ради розповіли, що для того, щоб заклад середньої освіти став ліцеєм, він повинен мати не менше двох класів на паралелі в старшій школі та три профілі навчання.
“На той момент 9 клас завершили тільки 38 учнів. Планувати, що всі діти підуть в 10 клас, ми не могли, бо загалом у громаді приблизно 60 % дітей йдуть у 10 класи.
Аналіз попередніх років у цьому закладі показував, що відсоток тих, хто йшов у 10 класи, був ще нижчим. Школа не могла забезпечити два класи на паралелі й три профілі, при мінімумі 28 дітей у класі”, – коментує перше рішення про перетворення школи на гімназію керівниця управління освіти Чернівецької міської ради Ірина Ткачук.
Також в управлінні орієнтувалися на те, що при формуванні мережі важливим є територіальний розподіл ліцеїв містом і він має бути рівномірним. “Якщо говорити про центр Чернівців, то тут велика кількість ліцеїв. Зокрема, №№ 1, 5, 9, 11, 12″, – додає Ірина.
Втім, за словами керівниці управління, зважаючи на те, що батьківська громадськість і адміністрація закладу наполягали на створенні ліцею та з огляду на те, що нова керівниця “дуже активна, на яку можна покластися”, в управлінні вирішили дати школі шанс створити ліцей.
Станом на 15 червня в Чернівецькій громаді створили 24 ліцеї із 45 закладів загальної середньої освіти. В управлінні освіти припускають, що це забагато для громади. Водночас зауважують, що статус ліцею – не назавжди.
“Ми будемо аналізувати профілі, які пропонують заклади, аби забезпечити максимальну розмаїтість. Та, зрештою, усі заклади середньої освіти, які перейшли чи переходять у статус ліцеїв, поінформовані, що це не вічно, і може змінитися, якщо вони не будуть дотримуватися вимог”, – зазначила Ірина Ткачук.
В управлінні освіти кажуть, що під час формування мережі найскладніше завдання – донести інформацію до батьківської громади та педагогічного колективу. Адже батьки тих дітей, які планують продовжити навчання в 10 класі, здебільшого хочуть залишитися у своєму закладі. Тому, звісно, їм доводиться докладно пояснювати, які переваги для дітей дає профілізація освіти.
“Батькам потрібно розуміти, для чого глобально існує реформа і профілізація. Очевидно, що в 5–9 класах діти здобувають базову освіту, а з 10 до 12 їх готують до навчання в закладах вищої освіти. Тож, обирати ліцей варто без прив’язки до закладу чи території проживання, а відповідно до того, з якими дисциплінами ваша дитина хоче пов’язати своє життя в майбутньому”, – додала Ірина Ткачук.
Ольга Максимюк, спеціально для “Нової української школи”
Довідково:
Цей матеріал був представлений ГО “Смарт освіта” в рамках Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Фото: “Шпальта”, автор – Ігор Константинюк
Обговорення