Теми статті: вчителям, директорам, історія, НУШ
13 Січня 2025
Руслан Шеремета — вчитель історії, основ правознавства й громадянської освіти в одеському ліцеї “Михайлівський”. Заклад відомий тим, що ще в часи застою і ранньої Незалежності 90-х це була одна з двох українських шкіл серед більш ніж 100 шкіл Одеси.
Слово — Руслану Шереметі
Все, що ви прочитаєте нижче, є моїми особистими думками, думками звичайного українського вчителя. Ніхто не побачить у цьому дописі великого пальця вгору або вниз стосовно НУШ. Будуть просто роздуми щодо прожитого за ці роки впровадження Нової Української Школи. Все буде більш-менш розкладено по поличках і, можливо, багатьом не сподобається. Але я не новенький долар, щоб усім подобатися.
Чому так категорично? Ми вчимо учнів, що термін “реформа” означає глибокі, кардинальні, часом навіть революційні зміни в …(пропуск заповнюємо назвою того, що реформуємо — сільське господарство, медичне обслуговування населення, суспільні взаємовідносини, освіту тощо). І якщо розумієш значення “реформа” — то ставиш сам собі запитання — “А що реформаторського в НУШ саме в Україні?” І робиш висновок: “Реформою тут навіть не пахне”. Це певні вдосконалення, оновлення чогось із давно забутого. Чи хтось вважає, що коло ранкових спілкувань — це щось нове? Чи класні керівники вже забули — як до НУШ ваші діти вас зранку обступали, тулилися (навіть у старших класах) і ви обговорювали всі їхні проблеми? Але основа залишилася совєтська — і щодо організації праці вчителя, і щодо організації навчальних закладів — всі три ступені в одному приміщенні без жодної змагальності у переході до наступного ступеню. Звісно, я знаю, що розділення шкільної освіти на три самостійних ступені (ланки) задекларовано в Концепції НУШ — але вирішення цієї проблеми переклали на органи місцевої влади, місцевого самоврядування. Адміністративно-територіальна реформа (децентралізація) тільки додала певної хаотичності — і “маємо що маємо” — декларативність заяв, прийнятих підзаконних актів.
Плюс однозначно. Вчитель міг обрати для створення своєї власної навчальної програми ту модельну програму, яку вважає найкращою для навчання дітей. Багато навчальних програм? Багато… Але є “кафедра” в школі — сіли, попередньо вивчивши, і дійшли консенсусу — яку саме вибираємо. І чуєш від колег по цеху й інших шкільних галузей: “Я цього року НУШ не маю — нехай вибирають ті, хто буде мати…”? Або “А якщо мій улюблений автор підручників не написав — то що районо скаже, те і оберемо…”, “Понаписували тут — а совєтська освіта була лучшою в мірє…”. Мені в цьому питанні було комфортно — ми вирішували спільно, плюс маю свою модельну програму для 5-6 класів.
3. Підручники
І плюс, і мінус. Плюс — з’явилися геть нові, із сучасним баченням освіти учнів згідно вимог Держстандарту. Мінус — залишилися старі під новими обкладинками, де від НУШ кілька нових параграфів і позначка “НУШ” на обкладинці. Дуже моцний і великий мінус — автори підручників постійно у страшенному цейтноті щодо написання. Державні інституції, які мали б сприяти авторам і авторським колективам в їхній праці — завжди із запізненням (за дуже рідкісним винятком) підкладали здоровенну свиню саме із часом прийняття програм, не залишаючи достатньо часу для творчої роботи… Вибір підручників — окрема пісня з тим самим приспівом, що і для вибору модельних програм.
Однозначний мінус на адресу МОН — термін “на вчора”. Як тренер НУШ заявляю з усією відповідальністю за свої слова: “Всі курси НУШ для ІІ ступеня мали проводитися за рік до входження чергового класу в це новаторство і годин мало бути не 30 — а 45 хоча б. Про інклюзію окремо — там має бути окрема курсова перепідготовка на рівні магістратури.
Знову мінус від МОН — провалена. Багато красивих слів — але робота мала проводитися системно і в час “+1 рік”. А не “−1 рік” із розлогими туманними роз’ясненнями. Тобто — аналогічно з курсами це можна було провести за рік до впровадження. Навіть застосувати “наглядну агітацію” — стенди з поясненнями про НУШ у фойє школи — як приклад. Але я таких стендів не бачив.
Система оцінювання навчального поступу учнів в НУШ прописана в Законі України “Про освіту”. Для мене плюс у розведенні критеріїв. Три або чотири колонки для окремих оцінок за окремі компетентності (в журналах “групи результатів”) для мене тільки добре — бо я можу дійсно бачити поступ учнів. Тільки для цього потрібні відповідно складені завдання і так само побудовані уроки. Якщо є достатньо годин — це можна провести. Якщо мало годин — теж є вихід. Наприклад: до НУШ у критеріях оцінювання в моїй історичній галузі всі знання, вміння, розуміння були зведені в одну колонку і мали вигляд вінегрету. Зараз три групи розвели — різні знання, вміння і розуміння. І вчитель, і батьки можуть коригувати процес навчання.
Слова пафосні — але таке життя, воно теж вимагає певного пафосу, а не простоти аж до отупіння. Тому мені просто шкода учнів тих вчителів, які зараз носяться з петицією про відміну оцінювання НУШ. МОН не відмінить — бо потрібно змінювати закон “Про освіту”. А вчителі-підписанти за чотири роки не спромоглися прочитати закон, Держстандарт тощо… Тут просто черговий великий мінус для МОН — бо не провели вчасно роз’яснювальну роботу і не створили відповідних курсів.
Мої НУШенята закінчили перший семестр 7 класу. Звичайні учні свого віку. Хтось входить у період вікових змін, хтось на півдорозі. Просідань у навчанні страшних немає — звичайний відсоток тих, кому раптом не цікаво стає, і така сама кількість — кому раптом стає цікаво. Все по поличках розставить 9 клас — дорослішання, певне розуміння вибору подальшого шляху. Єдине, чим відрізняються учні НУШ від учнів до НУШ — більша розкутість, розуміння свого справжнього “я” і вміння вчитися досліджуючи. Я спокійно зміг оцінити за семестр своїх найкращих семикласників по групах результатів — вбив кілька годин на складання семестрової роботи у кілька варіантів.
Відсутність дійсно реформаторських дій зі сторони МОН, Верховної Ради. Тут потрібно буде написати з часом окремого дописа — які саме кроки має зробити держава для проведення реформи. Наприклад — те саме декларативне “розведення ланок” середньої освіти, яке “на місцях” просто ігнорується. Мабуть, напишу колись…
Обговорення