Теми статті: підручники
10 Квітня 2025
Днями відбулася дуже важлива для мене зустріч – Експертне коло природничої освітньої галузі (Проєкт “Освіта для життя” від Міністерство освіти і науки України, Мала академія наук України, перезавантаження та поглиблення реформи Нова українська школа).
Такі відкриті галузеві зустрічі з освітянами та експертами проводяться з 22 лютого: першими обговорювали проблеми та перспективи мовно-літературної галузі (українська мова). А ось нещодавно відбулася зустріч природничників.
Так, це найближча мені галузь, яку я знаю завдяки багаторічному практичному досвіду викладання біології, хімії, інтегрованих занять та курсів з природничих наук та дослідженням освітньої галузі в цілому, то ж тут буде рефлексія з окремими деталями, які не лише про бачення, а про кроки.
Попри весь скепсис деяких моїх колег серед освітян та науковців, для мене видається позитивним проведення таких суспільних діалогів.
“Це ж було вже”, “нічого не зміниться”… – таке доводиться чути доволі часто. Можливо, і цього разу так буде, адже проблем величезна маса, а від “нічого не робити” вони лише поглиблюються. На моє особисте переконання, природнича, математична та технологічна галузі будуть визначальними для України у найближчому майбутньому. Тому важливо продовжувати.
Як я писала раніше, вірю у першу чергу у потужну освітянську спільноту, зокрема природничої галузі. Вона у нас дуже різноманітна, ми можемо мати різні погляди на те, як розвивати галузь, але я вчора не побачила жодної байдужої людини. Ба більше, багато принципових речей є співзвучними, а це вкрай важливо – мати спільний візійний фундамент.
Я абсолютно переконана, що має бути вибудувана єдина система – від дошкільної до середньої профільної школи, адже це працює лише в системі, сама природнича галузь – велика система.
Також наголошу ще раз, що у сучасному світі важливо, щоб учні розуміли, що наукові знання дозволяють нам розробляти нові технології, вирішувати практичні проблеми та приймати обґрунтовані рішення у повсякденному житті – як індивідуально, так і колективно. Нові наукові знання обумовлюють нові застосування. Якщо чесно, мені складно уявити сучасну освічену людину, яка не орієнтується хоча б у базових питаннях повсякденного життя через призму природничих наук, тому що це як мінімум про критичне мислення і медіаграмотність, не кажучи про збереження власного здоровʼя та навколишнього середовища.
Вчора у нашому освітньому природничому колі ми обговорювали найбільш необхідні кроки для покращення природничої галузі у межах НУШ найближчим часом, баланс між інтеграцією та окремими предметами та формували запити до математичної освітньої галузі.
Мені цікаво було послухати колег із різних регіонів України, адже попри спільні держстандарти, модельні програми тощо ситуація дуже різна. Для мене було дуже цінним те, що у нашій робочій групі були і фізики, і хіміки, і біологи, і географи. Тож нижче деякі висновки, якими я б хотіла поділитися:
І важливий результат цієї зустрічі: ми створили певні запити від хіміків, фізиків, біологів та географів до математиків. Цікаво, що діти спокійно розвʼязують у 6 класі задачі на розчини, але чомусь панікують з такими самими задачами на хімії у 7 чи 8 класах. Звичайно, мова не про всіх дітей, але це часто зустрічається. Математика, звісно, цариця наук, а для нас, природничників – це вкрай важливий інструмент, це ще одна “мова”, без неї нам ніяк. Всі природничі мають рухатися через дослідження, а не сухий опис параграфів.
Важливо, щоб ці напрацювання не залишилися лише на папері.
Інна Дьоміна, засновниця та директорка приватного закладу освіти “Домініон”, розробниця та методистка уроків та курсів з природничих наук, вчителька вищої категорії біології, хімії, інтегрованих курсів з природничих наук.
Матеріали, які розміщуються у рубриці “Погляд”, відображають особисту позицію автора. Думки і оцінки, які висловлені автором у цій рубриці, не обов’язково поділяються редакцією медіа “Нова українська школа”. У випадку, якщо в авторській публікації згадуються конкретні установи чи особи, медіа “Нова українська школа” готове надати їм можливість висловити свою позицію.
Обговорення