Теми статті: історія України, матеріали для уроків, методичні матеріали, середня школа
15 Квітня 2025
1 557
0
18 квітня – День пам’яток історії та культури – нагадування всім нам про нашу силу, єдність. Нагадування про довгий шлях української історії, де кожне покоління – одна із ланок безкінечного ланцюга живої історії.
Як ми можемо відзначити цей день?
Цей день – чудова нагода вкотре нагадати собі та дітям, що культура та історія – це те, що робить нас сильнішими, допомагає зберегти нашу ідентичність і надихає на майбутнє.
Для того, щоб зробити процес навчання ще більш захоплюючим та ефективним, пропонуємо використати розробки тематичних днів, адаптовані для різних вікових груп та різних освітніх галузей.
Медіа “НУШ” пропонує вчителям мови та літератури, математики, інформатики, історії, природничих наук, мистецтва, фізичної культури підбірку цікавих завдань з різних предметів.
Ці розробки дозволять занурити учнів у світ історії та культури, використовуючи інтегрований підхід. Кожен тематичний день містить різноманітні завдання, ігри та творчі проекти, що відповідають віковим особливостям дітей, сприяючи розвитку їхніх пізнавальних, творчих та комунікативних навичок.
Це – своєрідний методичний конструктор для різних предметів, використовуючи елементи якого ми можемо урізноманітнити заняття з дітьми, зробити їх такими, що краще запам’ятовуються привертають увагу до нашої багатовікової спадщини.
Ці розробки спеціально для медіа “НУШ” підготувала вчитель-методист, заступник директора з навчально-виховної роботи Комунального закладу загальної середньої освіти Балабинського ліцею “Престиж” Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області Юлія Штанько.
Раніше ми оприлюднили розробки тематичних днів для 1-2 класів та 3-4 класів.
Сьогодні – підбірка вправ та завдань для 5-6 та 7-9 класів.
Мета: Поглибити знання учнів про історичну та культурну спадщину українських міст, розкрити їхні унікальні особливості та “таємниці”.
Сприяти шанобливому ставленні до пам’яток історії та культури.
Активізувати творчі здібності учнів через різноманітні форми навчальної діяльності.
Формувати почуття патріотизму та національної ідентичності через усвідомлення багатства культурної спадщини України.
Формат: Інтерактивний тематичний день, що включає різноманітні види діяльності – дослідницькі проєкти, творчі майстерні, віртуальні екскурсії, квести, інтелектуальні ігри, презентації, літературні читання тощо. Можливе поєднання індивідуальної, парної та групової роботи.
Тривалість: 1 навчальний день
Завдання: Дослідити наявність діалектизмів або особливостей місцевої говірки, характерних для певного українського міста чи регіону. Можна використовувати записи розмов старших людей, літературні твори місцевих авторів.
Результат: Створення словничка діалектизмів або невеликої інсценівки з використанням місцевої говірки.
Завдання: Зібрати фразеологізми та приказки, які можуть бути пов’язані з історією, особливостями характеру мешканців або відомими подіями певного міста.
Результат: Створення ілюстрованого збірника фразеологізмів та приказок.
Завдання: Дослідити, як утворювалися назви мешканців різних міст (наприклад, киянин, львів’янин, полтавець). Проаналізувати суфікси та префікси, що використовуються.
Завдання, спрямовані на дослідження літератури
Завдання: Обрати українське місто та знайти літературні твори, події яких відбуваються в цьому місті або які пов’язані з життям письменників, що жили чи працювали там.
Результат: Створення фізичної або інтерактивної літературної мапи з цитатами з творів.
Завдання: Проаналізувати, як образ певного українського міста відображено у віршах різних поетів. Звернути увагу на художні засоби, емоційне забарвлення.
Результат: Створення поетичної збірки або презентації “Образ міста моїми очима”.
Завдання: Дослідити, як міські легенди та міфи знаходять відображення в художній літературі (оповіданнях, повістях, романах).
Результат: Створення збірки переказів легенд або інсценізація однієї з них.
Завдання: Уявити себе журналістом, який бере інтерв’ю у літературного героя, пов’язаного з певним українським містом (наприклад, Кайдашиха з Кайдашевої сім’ї (Стеблів), Маруся Чурай (Полтава)).
Результат: Інсценізація інтерв’ю або письмовий варіант.
Що таке фанфіки?
Фанфік (від англ. fan fiction – фанатська творчість) – це літературний твір, що заснований на якомусь оригінальному творі та використовує його ідеї, сюжет або персонажів.
Завдання: Обрати літературний твір, дія якого відбувається в українському місті, та написати фанфік (власне продовження історії) або перенести героїв у сучасні реалії цього ж міста.
Результат: Зачитування та обговорення створених творів.
Завдання: Обрати цікаву історію походження назви вулиці або місцини та створити комікс, що ілюструє цю історію, використовуючи як малюнки, так і текст.
Результат: Презентація коміксів
Завдання: Написати есе, в якому учні діляться своїми особистими асоціаціями, враженнями та думками про одне з українських міст, використовуючи образні мовні засоби.
Результат: Зачитування та обговорення створених творів.
Завдання: Обрати українське місто та розробити для нього оригінальний та влучний рекламний слоган, що відображає його особливості, історію чи культурну спадщину.
Результат: Публікації на сторінках соціальних мереж закладів освіти.
Дослідницькі проєкти
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Мета: Дослідити геометричні форми, симетрію, пропорції та математичні закономірності в архітектурі визначних пам’яток українських міст (замків, соборів, ратуш тощо).
Завдання:
Мета: Застосувати знання про масштаб, відстань та час для планування та аналізу історичних маршрутів між визначними пам’ятками українських міст.
Завдання:
Мета: Застосувати математичні навички для розрахунку орієнтовного бюджету подорожі до обраного історичного міста України.
Завдання:
Мета: Застосувати статистичні методи для аналізу даних про відвідуваність історичних пам’яток українських міст.
Завдання:
Мета: Поєднати знання про масштаб карти з часовими рамками історичних подій, що відбувалися в українських містах.
Завдання:
Завдання: Обрати одну цікаву пам’ятку історії або культури у своєму місті чи регіоні. Дізнатися її історію, легенди, пов’язані з нею. Пояснити, чому ця пам’ятка є важливою для людей.
Результат: Малюнок, плакат або коротка розповідь (письмова чи усна) про обрану пам’ятку та її значення. Можливе створення невеличкої моделі пам’ятки з підручних матеріалів.
Завдання: Знайти цікаву міську легенду або переказ, пов’язаний з історією свого або іншого українського міста. Переказати цю легенду своїми словами, зробити до неї ілюстрації.
Результат: Ілюстрована книжечка-саморобка або комікс, що розповідає міську легенду. Можливе театралізоване представлення легенди.
Завдання: Уявити, що ви допомагаєте зробити історичні місця зручнішими для всіх людей (наприклад, для тих, хто погано бачить, або кому важко ходити). Запропонувати прості ідеї, як це можна зробити.
Результат: Малюнки або схеми з позначеннями, як можна покращити доступність обраної пам’ятки. Коротка розповідь про важливість доступності культурних об’єктів.
Завдання: Створити кілька простих правил для відвідувачів історичних місць, які допоможуть зберегти їх для майбутніх поколінь (наприклад, не смітити, не малювати на стінах).
Результат: Плакат або пам’ятка з правилами поведінки для відвідувачів історичних місць, оформлена малюнками.
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Завдання: Розповісти, що цікавого та корисного для себе можна побачити, відвідавши історичні місця свого міста. Як це може вплинути на настрій, знання, бажання дізнаватися більше.
Завдання: Створити електронну листівку (за допомогою простого графічного редактора або онлайн-сервісу) з зображенням відомої пам’ятки українського міста та коротким описом або цікавим фактом про неї.
Результат: Електронна листівка у форматі зображення або презентації.
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Завдання: Підібрати фотографії кількох відомих пам’яток різних українських міст. Створити просту вікторину (використовуючи онлайн-інструменти для створення вікторин), де потрібно вгадати місто за зображенням.
Результат: Готова гра-вікторина, в яку можуть грати однокласники.
Завдання: Створити коротке (до 1 хвилини) відео (можна з фотографій та тексту) про одну цікаву історію або таємницю, пов’язану з історичним місцем свого міста.
Результат: Короткий відеоролик.
Завдання: Створити декоративну скриньку або коробку для зберігання уявних “скарбів” історії свого міста (малюнків, записок з цікавими фактами, копій старовинних монет тощо).
Результат: Оформлена скринька або коробка, яка може бути прикрашена елементами, що символізують історію міста.
Проєкт “Годинник часу: відображення епохи”
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Завдання: Створити модель (фанера, картон, гуаш, глина) простого декоративного годинника дизайн якого відображає певну історичну епоху, пов’язану з одним з українських міст (наприклад, козацький стиль, модерн).
Результат: Саморобний годинник (настінний або настільний) з елементами декору, що асоціюються з обраним історичним періодом.
Завдання: Створити малюнок або колаж, використовуючи кольори, які, на думку учнів, найкраще відображають характер та історію обраного українського міста (наприклад, золотий для куполів Києва, синій і жовтий для морських міст).
Результат: Художня робота (малюнок, аплікація, колаж) із поясненням вибору кольорів та їхнього зв’язку з містом.
Завдання: Підібрати або створити коротку музичну композицію (мелодію) або звуковий ряд, який, на думку учнів, міг би звучати на вулицях обраного історичного міста в минулому (наприклад, звуки ремесел, народні пісні).
Результат: Аудіозапис (можна простий запис голосу або використання онлайн-інструментів) із поясненням вибору звуків та їхнього історичного контексту.
Завдання: Дослідити історію одного зі старих парків або алеї свого міста або іншого українського міста. З’ясувати, які види рослин там ростуть, їхній вік (приблизно), можливі легенди або цікаві факти, пов’язані з ними.
Результат: Фотозвіт або презентація про досліджуваний парк чи алею.
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Завдання: Дослідити роль річки або озера в історії та розвитку обраного українського міста. З’ясувати, як вода використовувалася в минулому, які легенди з нею пов’язані.
Результат: Малюнок або схема, що ілюструє використання води в місті в минулому. Коротка розповідь про історичне значення водної артерії.
Завдання: Дослідити, з якого природного каменю будувалися старі будівлі в обраному українському місті (якщо є така можливість – розглянути зразки). З’ясувати, де цей камінь видобували та які його властивості вплинули на вибір будівельників.
Результат: Колекція зразків фотографій будівельного каменю з описом його походження та властивостей.
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Завдання: Дізнатися про народні рухливі ігри, які були популярні в минулому в українських містах. Вивчити правила однієї-двох таких ігор та організувати їхнє проведення з однокласниками.
Результат: Проведення народних ігор із поясненням їхніх правил та можливого історичного походження.
Завдання: Дослідити, які види спорту були популярні в обраному українському місті в минулому. Порівняти їх із сучасними спортивними захопленнями мешканців.
Результат: Презентація з фотографіями або малюнками, що ілюструють спортивні традиції міста в різні історичні періоди.
Завдання: Створити естафету, етапи якої будуть пов’язані з відомими історичними місцями або подіями обраного українського міста. На кожному етапі учні виконують певне фізичне завдання.
Результат: Опис естафети з поясненням зв’язку кожного етапу з історією міста. Проведення естафети.
Підсумок дня
Ідея: Створити велику фізичну або інтерактивну карту України. Протягом дня учні або класи, представляючи свої проєкти, розміщують на карті символи, позначки, малюнки або QR-коди, що відображають “таємниці” досліджених ними міст.
Підсумок: Представлення “живої карти”, де кожен охочий може переглянути позначку і прочитати пов’язану з нею таємницю.
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Мета: Поглибити розуміння учнями цінності історичної, культурної та природної спадщини України як важливої складової національної ідентичності та надбання людства.Розвивати дослідницькі, аналітичні та критичне мислення учнів щодо проблем збереження спадщини.Формувати активну громадянську позицію та відповідальність за збереження культурних та природних об’єктів.Заохочувати творче самовираження учнів у процесі дослідження та представлення інформації про спадщину.
Формат: тематичний день
Тривалість: 1 навчальний день
Завдання: Дослідити мовні особливості меморіальних текстів, присвячених історичним подіям або видатним постатям, на пам’ятниках, меморіальних дошках, в музеях. Проаналізувати лексику, синтаксис, стилістичні фігури, що використовуються для вшанування пам’яті. Створити власний меморіальний текст, присвячений важливій події або постаті в історії свого міста чи регіону.
Результат: Лінгвістичний аналіз меморіальних текстів, власноруч створений меморіальний текст, презентація з прикладами проаналізованих текстів та обґрунтуванням мовних рішень.
Завдання: Взяти інтерв’ю у місцевого історика, краєзнавця, працівника музею або іншої людини, причетної до збереження історичної чи культурної спадщини свого міста чи регіону. Записати інтерв’ю (аудіо або відео), розшифрувати його та проаналізувати отриману інформацію. Підготувати статтю або репортаж на основі інтерв’ю для шкільної газети або вебсайту.
Результат: Запис інтерв’ю, розшифровка тексту, аналіз отриманої інформації, підготовлена стаття або репортаж.
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Завдання: Дослідити історію використання математичних шифрів в контексті української історії (козацьке листування, діяльність підпільних організацій). Створити власну систему шифрування, пов’язану з назвами історичних пам’яток або подій. Зашифрувати та розшифрувати повідомлення, пов’язані з темою дня.
Результат: Презентація з історією математичних шифрів, опис власної розробленої системи шифрування, зашифровані та розшифровані повідомлення, інтерактивна демонстрація роботи шифру.
Завдання: Дослідити українські народні орнаменти (вишивка, кераміка, різьблення) з точки зору фрактальної геометрії. Виявити елементи самоподібності та рекурсії. Створити власні фрактальні орнаменти, натхненні традиційними мотивами, використовуючи математичні алгоритми або графічні редактори.
Результат: Презентація з аналізом фрактальних елементів в українських орнаментах, власноруч створені фрактальні орнаменти (малюнки, цифрові зображення, роздруківки), пояснення алгоритмів їхнього створення.
Завдання: Зібрати (або змоделювати) статистичні дані про стан збереження історичних пам’яток (темпи руйнування, вплив факторів навколишнього середовища). Створити математичну модель (графік, рівняння), що відображає динаміку руйнування та прогнозує майбутній стан пам’ятки за різних сценаріїв (за відсутності дій, за впровадження заходів збереження).
Результат: Презентація з аналізом статистичних даних, розроблена математична модель, прогнози щодо збереження пам’ятки, обґрунтування необхідності вжиття заходів.
Завдання: Дослідити актуальні проблеми збереження історичної, культурної або природної спадщини в Україні (на національному або місцевому рівні). Проаналізувати причини цих проблем та запропонувати конкретні шляхи їхнього вирішення, включаючи роль громадянського суспільства.
Результат: Дослідницький проєкт у формі есе, презентації, публічної заяви або розробленої соціальної акції.
Завдання: Дослідити рівень доступності об’єктів спадщини для різних категорій населення (людей з інвалідністю, літніх людей, батьків з маленькими дітьми). Розробити пропозиції щодо створення інклюзивних маршрутів та покращення доступності.
Результат: Карта доступності, буклет з рекомендаціями, презентація або відеоролик, спрямований на підвищення обізнаності про інклюзивність у сфері спадщини.
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Завдання: Використовуючи інформаційні технології, створити віртуальну 3D-модель історичної пам’ятки, цифровий архів фотографій або документів.
Результат: Працююча 3D-модель, цифровий архів, представлений онлайн або локально.
Завдання: Створити мистецький твір (картину, скульптуру, музичну композицію, танець, інсталяцію), натхненний конкретною пам’яткою історії, культури або природи рідного краю.
Результат: Мистецький твір, представлений на веб-сайті закладу або у соціальній мережі, у вигляді перформансу або аудіо/відеозапису з поясненням авторського задуму.
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Завдання: Дослідити екологічний стан об’єктів природної спадщини свого регіону (заповідників, національних парків, унікальних ландшафтів). Виявити загрози та запропонувати заходи щодо їхнього збереження.
Результат: Презентація з екологічними рекомендаціями, розроблена екологічна акція.
Фото згенеровано за допомогою ШІ
Завдання: Дослідити традиційні народні ігри та фізичні вправи, які були поширені в Україні в минулому. Відродити одну або кілька з цих ігор, організувавши їхнє проведення серед однокласників.
Результат: Опис правил народних ігор, відеоінструкція з їхнього проведення, організація та проведення ігор.
Учні представляють свої проєкти у форматі коротких доповідей або стендових презентацій. Організувати дискусію щодо важливості збереження спадщини та ролі кожного у цьому процесі.
Головне фото - freepik
Обговорення