Теми статті: дошкільна освіта, матеріали для уроків, педагогіка партнерства, СЕЕН
17 Квітня 2025
798
0
Життя маленьких дітей сповнене навчання, адже не лише заняття, а кожна повсякденна взаємодія чи активність збагачує їхнє мислення і формує різні навички. Тому дорослі можуть усвідомлено користуватися такими моментами і робити їх цікавими і памʼятними для дітей.
“Подумайте про дітей у вашому житті — ви можете бути для них важливими дорослими, які впливають і змінюють їхні життя у ролі опікуна/-ки, сусіда/-ки чи члена/-кині їхньої громади. Різні люди, середовища, спільноти впливають на те, як ми взаємодіємо. Але всі вони важливі, так само, як для нас були важливими дорослі, коли ми були малими”, — говорить Беатріс Кардозу, бразильська освітянка, науковиця, співзасновниця й директорка “Освітньої лабораторії” (Laboratório de Educação) в Сан-Паулу.
Ця громадська організація, яка працює у сфері рівного доступу до освіти дітей від народження і до 10 років, створила набір особливих карток — для розвитку соціально-емоційних навичок у наймолодших дітей. Цей інструмент призначений для використання насамперед у родинах, втім він буде корисним і для взаємодій у дошкіллі чи початковій школі. Ці картки популярні у Бразилії, тож “Освітня лабораторія” поділилася ними з українським учительством. ГО “ЕдКемп Україна” познайомилася з бразильськими колегами і їхньою розробкою два роки тому, і за підтримки ОЕСР переклала й адаптувала картки, які можуть бути особливо помічними в умовах нашого життя під час війни. А нещодавно Беатріс Кардозу і її колега Ніколь Паулєт Пʼєдра, директорка змістового напрямку “Освітньої лабораторії”, презентували цю розробку українському вчительству на Толоці стійкості, онлайн-події, вже четвертий сезон якої організовує ГО “ЕдКемп Україна”.
Спеціально для “Нової української школи” розповідаємо, як влаштовані ці картки і в які способи їх можна використовувати.
1. Картки можна використовувати, не задіюючи додаткові ресурси чи підготовку
Розробниці й розробники врахували те, що у дорослих, вчительства й родин велике навантаження і часто немає часу і сил на ще одне навчання чи опанування складних алгоритмів. Тому картки розроблені як самодостатній інструмент, який не зобовʼязує дорослих мати спеціальну освіту чи проходити додаткову підготовку.
Набір складається з 49 карток, зібраних у 7 тематичних підгруп, які розрізняються за кольором. Кожна картка містить назву розділу, ключове запитання для взаємодії з дитиною, пояснення змісту картки та ідеї того, як дорослі можуть організувати цю взаємодію. Додатково, за qr-кодом міститься вправа, яку можна спробувати разом з дитиною. Ці запитання і вправи не потребують додаткових матеріалів для виконання, єдине, що потрібно, — ваше залучення і бажання допомогти малечі краще пізнати себе та світ.
2. За допомогою карток можна розвивати одразу кілька соціально-емоційних навичок дитини
Тематичні підгрупи, за якими зібрані картки, окреслюють коло різних активностей та інтересів наймолодших дітей, а саме:
Всередині кожної підгрупи картки присвячені різним аспектам тієї чи іншої теми. До прикладу, тема ігор розкривається через запитання про те, як граються діти, в які ігри — з предметами, іграшками чи без них, чи практикують вони рольові ігри. Одна з карток про ігри присвячена тому, як діти в грі задіюють своє тіло. Завдяки цьому вони навчаються керувати тілом — дізнаються, що воно може робити, а що — ні, а також розвивають координацію рухів. Тут дорослі можуть допомогти тим, щоб давати дітям змогу гратися просто неба, а також самим задіюватися в гру і робити різноманітні рухи. Додатковою вправою до цієї картки є “Халабуда” для дітей 3–6 років — пропозиція разом побудувати невелику халабуду зі стільців і покривала, і завдяки цьому дитина потренує своє відчуття простору, вміння збирати різні конструкції, а також це допоможе їй відрізнити внутрішній і зовнішній світ і точки їхнього дотику.
“Ми розуміємо, що пошук часу, простору і сил для гри може бути складним у воєнний час. Але дуже важливі навіть короткі грайливі жести в бік дитини у повсякденних діях — під час купання, обіду чи вечері. Все це сприяє її цілісному розвитку”, — відзначає Ніколь Паулєт Пʼєдра.
3. Використовуйте ідеї і вправи з карток у щоденних активностях з дітьми
Щоб використовувати картки, вам не потрібно створювати особливі навчальні ситуації. Зміст карток побудований так, щоб відображати ті активності чи дозвілля, які ви вже практикуєте з дитиною. А в картках є підказки, ідеї, як цей повсякденний досвід ліпше структурувати і збагатити його легким і цікавим навчанням. До прикладу, підгрупа карток про рахування описує ситуації, повʼязані з їжею, — підрахунок тарілок, виделок чи склянок, коли ви накриваєте стіл, або розмову про вагу продуктів, коли ви готуєте щось за рецептом.
Такий навчальни досвід можуть дати різні ситуації, зокрема, й ті, які ми вважаємо негативними. До прикладу, у підгрупі про спілкування наведена ситуація дитячих суперечок. Насправді діти багато чому вчаться у такі моменти — давати раду своїм емоціям, вчитися вислуховувати іншу точку зору. І тут дорослі можуть допомогти прикладом, виявляючи взаємну повагу, прислуховуючись до почуттів і думок дитини ти міркуючи про те, як може себе почувати інша сторона сварки.
4. Створіть власну траєкторію використання карток
Розробниці й розробники рекомендують по-різному використовувати картки — йти за їх черговістю у наборі чи в довільному порядку. Можна обирати певний розділ, на якому ви хочете зосередитися у певний час, залучати дитину до вибору картки. Також можна створити своєрідний календар і брати по одній картці щодня або створити власні способи роботи з картками.
Єдине, на чому наголошують авторки й автори карток — це систематичність їх використання. “Одну й ту саму картку можна використовувати багаторазово, адже діти змінюються. Коли ви звертаєтеся до картки через певний проміжок часу, то відповіді дитини на ті самі запитання можуть бути різними. Навчання відбувається постійно, навіть якщо родини цього не завжди помічають”, — наголошує Беатріс Кардозу.
5. Зміцнюйте звяʼзки з родинами, спільно працюючи із картками
Картки від бразильських освітян також можуть стати ефективним інструментом у розбудові партнерських взаємин закладів освіти і родин. Як вчительки і вчителі, виховательки і вихователі їхніх дітей ви можете стати ближче, разом з родинами ознайомлюючись з картками і обговорюючи те, як їх можна використовувати. Для цього в наборі є короткі натхненні відео з описами різних підгруп карток, а також додаткові корисні відео — про розвиток дитини, її взаємодію з технологіями, чарівні казки й емоційний розвиток дитини, а також про упередження і розмаїття.
“За роки повномасштабного вторгнення, у контексті впровадження програми СЕЕН ми зрозуміли, що розвиток соціально-емоційних навичок, навичок для життя і щастя дуже допомагає налагоджувати емоційний добробут і давати собі раду у складні часи. Ми впевнені, що родина і заклад освіти, ці два інститути мають співдіяти, щоб їхні зусилля давали вагомий результат”, — говорить Олександр Елькін, голова Ради ГО “ЕдКемп Україна”. Наразі доступний електронний варіант карток, в майбутньому організація в партнерстві з ЮНІСЕФ планує випустити друковану версію, щоб краще унаочнити цей корисний інструмент і організувати відповідне навчання батьківства.
Ініціатива здійснюється за підтримки федерального уряду Німеччини в межах програми “Громадянська служба миру” Civil Peace Service Ukraine – GIZ ZFD.
Галина Ковальчук, спеціально для “Нової української школи”
Фото: Микола Карпенко
Обговорення