30 Квітня 2025
6 870
0
Наближається кінець навчального року. І знову перед педагогічними працівниками постають питання щодо надання щорічних відпусток, оформлення шкільних журналів тощо.
У новому юридичному розʼясненні на запитання читачів медіа “Нова українська школа” відповідає Володимир Божинський, юрист, директор Центру освітніх досліджень Навчально-наукового інституту “Академія вчительства” Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна.
Частина шоста статті 6 Закону України “Про відпустки” визначає, що керівним працівникам навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам надається щорічна основна відпустка тривалістю до 56 календарних днів у порядку, затверджуваному Кабінетом Міністрів України.
Таким чином щорічну основну відпустку тривалістю 56 календарних днів законодавство України гарантує особам, які працюють на окремих посадах педагогічних працівників.
Треба мати на увазі, що:
1) існує загальний Перелік всіх посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 963 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2025 р. № 143);
2) Порядок надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 (зі змінами).
Додаток до зазначеного вище Порядку чітко передбачає:
посада (наприклад асистент вчителя у закладі загальної середньої освіти) – тривалість відпустки – 56 днів.
При цьому важливо зазначити, що строковість чи безстроковість трудового договору не впливає на право на відпустку. Педагогічні працівники, які працюють за строковими договорами, мають такі ж права на відпустку тривалістю 56 днів, як і ті, хто працює на постійній основі.
В умовах воєнного стану є обмеження: роботодавець має право (але не зобов’язаний) обмежити тривалість щорічної відпустки до 24 календарних днів. Якщо ваша відпустка була скорочена до 24 днів, ви зможете використати решту днів після припинення або скасування воєнного стану.
Згідно зі статтею 57 Закону України “Про освіту”, педагогічні працівники мають право на допомогу на оздоровлення у розмірі місячного посадового окладу при наданні щорічної відпустки. Відповідно до підпункту 5 пункту 4 наказу Міністерства освіти та науки України від 26.09.2005 № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.10.2005 за № 1130/11410, керівникам навчальних закладів, установ освіти та наукових установ надати право в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків, надавати працівникам матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення, у сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік, крім матеріальної допомоги на поховання; затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи в межах коштів на оплату праці.
Ця допомога надається незалежно від навантаження та виплачується за основним місцем роботи. Педагогічні працівники, які працюють за строковими договорами, мають такі ж права на допомогу на оздоровлення, як і працівники на безстрокових договорах.
Враховуючи викладене вище та за умови роботи на відповідній посаді педагогічного працівника, вам має бути надана щорічна основна відпустка подовженої тривалості та допомога на оздоровлення.
Система оплати праці педагогічних працівників в Україні ґрунтується на Єдиній тарифній сітці (ЄТС), яка передбачає диференціацію окладів за тарифними розрядами.
Основу регулювання становлять:
1) постанова Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 №1298, що закріплює структуру ЄТС;
2) наказ Міністерства освіти і науки України від 26.09.2005 № 557, зокрема Додаток 9 до нього, що визначає Схему тарифних розрядів посад керівних та педагогічних працівників закладів дошкільної освіти усіх типів і найменувань (крім дитячих будинків).
Нижче витяг з цієї схеми тарифних розрядів
Найменування посад
музичні керівники, художні керівники, інструктори з фізкультури закладів дошкільної освіти |
Тарифні розряди |
---|---|
вищої категорії | 12 |
першої категорії | 11 |
другої категорії | 10 |
без категорії | 9 |
З цієї інформації можна зробити висновок, що для інструктора з фізичного виховання наразі найвищим можливим тарифним розрядом є 12-й тарифний розряд.
У випадку реорганізації чи при зміні типу закладу освіти зберігається можливість для звільнення педагогічних працівників, тому що може змінюватися зміст їхніх трудових функцій або ці функції взагалі стають непотрібними.
Прикладом цього є і повне припинення забезпечення здобуття дітьми початкової освіти й відповідно відсутність потреби у вчителях початкової школи. Це і призводить до скорочення їхніх посад – у новому штатному розписі цих позицій просто не буде. Вчитель початкової школи в такому випадку підлягає звільненню за пунктом 1 статті 40 КЗпП. Медіа “НУШ” вже надавало пояснення, як діяти в такій ситуації.
Для надання належної відповіді на питання необхідно враховувати наступні обставини.
Атестація розглядається як система заходів, спрямованих на всебічне та комплексне оцінювання їхньої педагогічної діяльності, за якою визначаються відповідність педагогічного працівника займаній посаді, рівень його кваліфікації, присвоюється кваліфікаційна категорія, педагогічне звання. Тобто, необхідно виходити з того, що педагогічного працівника було переведено чи призначено на посаду вчителя початкової школи.
Важливою є дата такого переведення чи призначення на посаду вчителя початкової школи, оскільки відповідно до пункту 3 підпункту 2 наказу Міністерства освіти і науки України від 09 вересня 2022 року № 805, педагогічні працівники, які були прийняті на посади до 1 вересня 2023 року), продовжують працювати у закладах освіти та мають вищу освіту за спеціальностями, що не відповідають навчальним предметам (інтегрованим курсам, дисциплінам), які вони викладають, або педагогічній діяльності за посадою, вважаються такими, що мають відповідну посаді професійну кваліфікацію.
Такі педагогічні працівники атестуються на відповідність займаній посаді з присвоєнням кваліфікаційної категорії та педагогічних звань як такі, що мають відповідну освіту. Це положення створює правову основу для атестації педагогічних працівників, які не мають у своєму дипломі спеціальності, відповідної до предмета викладання, але були прийняті на роботу до 1 вересня 2023 року, коли набув чинності вказаний вище наказ.
Згідно з пунктом 14 Положення про атестацію педагогічних працівників до проведення наступної атестації педагогічного працівника за ним зберігаються раніше присвоєні кваліфікаційна категорія, педагогічне звання. У разі переведення (призначення) педагогічного працівника на іншу посаду в тому самому чи в іншому закладі освіти за ним зберігаються присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційна категорія та педагогічне звання до наступної атестації. Така атестація здійснюється не пізніше ніж через 2 роки після прийняття їх на роботу, тобто можна раніше.
В цілому можна дійти висновку: перепони для атестації у 2025 році на займаній посаді вчителя початкової школи відсутні, таку атестацію можна провести. Але, звісно, за умови дотримання загальних умов, визначених Положенням про атестацію педагогічних працівників: підвищення кваліфікації в обсязі не меншому ніж визначено законодавством, стаж роботи на посадах педагогічних працівників та наявність освітнього ступеня вищої освіти (не принципово за якою спеціальністю).
Інструкція щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом Міністерства освіти і науки (МОН) від 08.04.2015 № 412, втратила чинність на підставі наказу МОН від 03.08.2020 № 995. При цьому Інструкція з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом МОН від 03.06.2008 № 496, залишається чинною. Згідно з пунктом 2.1. цієї Інструкції у класному журналі фіксуються результати навчальних досягнень учнів, відвідування ними занять, стан виконання навчальних програм тощо.
Загальна практика, що традиційно склалася у закладах, полягає в тому, що наприкінці навчального року вчитель на своїй предметній сторінці в паперовому класному журналі має зробити запис “Програма виконана” і поставити підпис, але подібна практика ґрунтується на внутрішніх наказах закладів про завершення відповідного навчального року.
З набранням чинності 30.09.2022 Інструкцією з ведення ділової документації у закладах загальної середньої освіти в електронній формі, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 08 серпня 2022 року № 707, закладам загальної середньої освіти дозволено ведення електронних журналів замість паперових. Як бачимо, ця Інструкція прямо не визначає дій вчителя по завершенню навчального плану/навчальної програми в електронному класному журналі. При цьому цілком можливо, що інтерфейс відповідної інформаційної системи, що була обрана закладом, передбачає або не передбачає необхідність таких дій.
В цілому можна прийти до висновку, що подібні питання детально не врегульовані законодавством, а тому віднесені до питань внутрішньої автономії закладу. Іншими словами, у вашому закладі на рівні внутрішніх документів (наказів) педагогічних працівників можуть зобов’язати подавати звіти про стан виконання навчальних програм.
Розміри доплат за окремі види педагогічної діяльності працівникам у державних і комунальних закладах та установах освіти, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2021 р. № 1391.
Педагогічним працівникам та помічникам вихователів у закладах дошкільної освіти за роботу в інклюзивних групах доплата становить 20 відсотків. При цьому доплата за роботу в інклюзивних групах встановлюється тільки за години роботи в інклюзивній групі.
Варто зауважити, що подібна норма містилася в постанові Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 р. № 1096, що втратила чинність з набранням чинності вказаною вище постановою № 1391.
Додатково в цій ситуації доцільно ознайомитися з позицією МОН, відображеною в листі – відповіді на подібне питання, зокрема в тій частині, що стосується компетенції територіальних управлінь Державної служби з питань праці здійснювати державний нагляд за дотриманням законодавства про працю.
“Роботу в інклюзивній групі” зазвичай розуміють як роботу, що не включає організаційно-методичну складову, оскільки планування, аналіз результатів, підготовка матеріалів тощо не вважається безпосередньою діяльністю з дітьми з ООП.
Чи можна цьому зарадити?
Принаймні, можна спробувати, і для цього необхідно::
Зазначеного вище має вистачити для обґрунтованого збільшення годин роботи в інклюзивній групі та, відповідно, заробітної плати.
Читайте та діліться з колегами, яким це може стати в пригоді!
Читайте також: Юридичне розʼяснення про звільнення та переведення вчителів на інші посади (зокрема, через зміну типу закладу освіти).
Фото – azerbaijan_stockers on Freepik
Обговорення