Теми статті: безпека, булінг, кібербезпека, НУШ, освітня співпраця
4 Липня 2025
Вже липень. Офіційно навчальний рік 2024–2025 закінчено. Неофіційно — ще тисяча думок, десятки недописаних постів і кілька гештальтів, які хочеться закрити саме сьогодні. Один із них — подяка.
Цей навчальний рік був для нашої гімназії справді особливим. Ми вперше працювали у новій моделі безпеки, коли до шкільної команди долучився інспектор Служби освітньої безпеки (СОБ). Це не був охоронець чи “наглядач”, який контролює і карає. Це був зовсім інший формат взаємодії — партнерство замість страху.
Вважаю важливим поділитися досвідом, як у Київській гімназії східних мов № 1 інспекторка СОБ Анастасія Кучер стала справжнім членом нашої команди.
Сьогодні в Україні будується нова філософія безпеки в освіті — не про контроль, а про комунікацію, довіру і партнерство
Ця система орієнтована, насамперед, на профілактику та запобігання ризикам. Змінюється не лише підхід — у школах з’являються нові ролі й нові люди. Серед них — інспектори Служби освітньої безпеки, які здатні бути не “черговим контролюючим органом”, а повноцінною складовою шкільної команди. Там, де є взаємна повага, здоровий діалог і спільна мета — безпека дитини, народжується зовсім інша якість взаємодії.
Мушу почати з першої зустрічі, яку не забуду ніколи. Знаєте, буває момент, коли мозок перебирає стереотипи:
Питання було не лише у особистості пані Анастасії: у мене як директорки гімназії були певні сумніви щодо роботи інспектора СОБ: я про це відверто написала у колонці для медіа “Нова українська школа”.
Але життя швидко розставило все на місця. Пані Анастасія — з учительської родини, з педагогічною освітою, з чудовими аналітичними навичками і вмінням чути. З першої зустрічі ми домовилися про головне: у кожного своя зона відповідальності. Є питання, які ми вирішуємо разом як школа. Є теми, на які вона реагує як поліцейська — це права, безпека, захист.
Для мене, як директора, який сповідує відкритість і доброчесність, її присутність стала не загрозою, а підтримкою. Бо безпека дітей — це спільна справа.
Із вересня 2024 року в українських школах запрацювала нова модель: інспектори СОБ, спеціально підготовлені поліцейські, закріплюються за школами. Їхнє завдання — не охорона чи каральна функція, а підтримка шкільної громади. За даними МВС, на початку року вони вже працювали у понад 760 школах, а до кінця року мали охопити до 2000.
Важливо нагадати: інспектор СОБ не дублює адміністрацію чи психолога. Він/вона діє як посередник між школою, батьками, дітьми й вчителями, допомагає будувати безпечне і довірливе середовище.
Наш досвід із пані Анастасією показав, як ця модель працює на практиці. Наведу кілька прикладів:
Ці кейси — приклад комплексного підходу: від фізичної безпеки до психологічного комфорту і цифрової грамотності.
Найважливіший результат нашої співпраці — це довіра. Інспекторка була не “каральним органом”, а наставницею. Вона проводила медіації, дружньо спілкувалася з дітьми, відповідала на запитання батьків. Діти перестали боятися поліції. Коли першокласники біжать її обіймати, а старшокласники заходять по пораду — це головний показник успіху.
Це був проактивний підхід: не чекати біди, а запобігати їй через освіту, комунікацію і підтримку.
Окремо хочу зупинитися на темі доброчесності. Разом із інспекторкою ми обговорювали навіть “незручні” теми — хабарі, конфлікт інтересів, спокуса “вирішити питання на місці”.
На спеціальних зустрічах педколективу ми розглядали типові ризикові кейси:
Ми виробили прості правила: жодних винятків через статус чи знайомства, офіційні договори, нульова толерантність до хабарів. Запровадили внутрішні консультації з доброчесності. Почали розробляти шкільний “Кодекс доброчесності”.
Інспекторка допомагала нам не лише порадами, а й вагомістю своєї позиції як правоохоронця. Це підвищило довіру і задало високі стандарти для всіх.
Звісно, не все було ідеально. Ми ще в процесі — бо це новий досвід для українських шкіл. Але головне, що ми зрозуміли цього року:
Я вдячна пані Анастасії за її професійність, людяність і мужність бути тією, кому ми довірили найцінніше — наших дітей. Сподіваюся, наступний рік принесе ще більше причин для посмішок. Бо вони їй дуже личать. 🙂
Оксана Проскура, директорка Київської Гімназії східних мов №1
Матеріали, які розміщуються у рубриці “Погляд”, відображають особисту позицію автора. Думки і оцінки, які висловлені автором у цій рубриці, не обов’язково поділяються редакцією медіа “Нова українська школа”. У випадку, якщо в авторській публікації згадуються конкретні установи чи особи, медіа “Нова українська школа” готове надати їм можливість висловити свою позицію.
Фото: Прес служба Патрульної поліції України
Обговорення