Теми статті: вчителям, матеріали для уроків, методичні матеріали, НУШ
20 Листопада 2025
939
0
Підготувала підбірку Ярослава Музиченко, старша наукова співробітниця Національного центру народної культури “Музей Івана Гончара”.
Вік: 14 – 16 років.
Тривалість: 90 хв.
Ключова теза заняття:
Після 1918 року українці стали заручниками божевільної ідеї, яку невеличка група осіб через обман, насильство і тотальну пропаганду поширила на великі маси людей. Це ідея “всесвітньої пролетарської революції”. Маленька група осіб назвала себе “більшовиками”.
Особливо заважала цим планам Україна, адже зберігала потужний опір більшовикам. Щоб прибрати собі з дороги перешкоду – українську націю – тоталітарна влада СРСР влаштувала в Україні геноцид-Голодомор.
Мета:
Обладнання:
План заняття

Хід заняття
Організація групи
Учитель/ка запрошує підлітків сісти на стільці півколом. Пропонує кожному по черзі відповісти на питання: “Якби ти захотів запанувати над цілим світом, що ти зробив би, щоб цього досягти?“
Актуалізація опорних знань

Учитель/ка звертає увагу підлітків на зображення герба СРСР 1923 – 1936 років на дошці (додаток №1).
Запитує:
Робота в парах
Ведуча/чий пропонує школярам об’єднатися в пари. Кожній парі роздає пакет матеріалів для роботи:
Пояснює, що хтось один в парі читатиме перший текст, інший – другий. Потім спільно розглянете довідковий матеріал із зображеннями та обговорите між собою.
Після цього – загальне обговорення.
Учитель/ка запитує:
Учитель/ка: Уявляєте, ваші прабабусі й прадідусі жили в країні, керівництво якої поставило за мету заволодіти Земною кулею. Щоб нібито звільнити від капіталістів увесь трудящий люд планети. Для такого грандіозного “визвольного походу” потрібна була потужна армія, озброєна на рівні тогочасних світових стандартів. Щоб її оснастити, потрібно було багато грошей, заводів, електростанцій. Щоб отримати це все за короткий час, керівництво СРСР запровадило так звану індустріалізацію. Насправді за цим словом сховали інше поняття: “модернізація військової промисловості”.

УСРР була важливою металургійною, вугільною, машинобудівною базою СРСР. На початку 1930–х Україна складала кілька відсотків території СРСР, утім давала 20% загальносоюзного прибутку.

“Завоювання України перетворило Росію на імперію”, — пише французький дослідник Ален Безансон.
![]() |
![]() |
|---|
Значки “Ворошиловский стрелок” та “Готов к ПВХО”.
Ресурси окупованої України Росія спрямовувала на підготування до світової війни.
Як ви гадаєте, чи пов’язане підготування до великої війни з Голодомором?
Учні висловлюють свої припущення.
Учитель/ка: Зараз я назву вам декілька фактів.
У 1932 роцi, за ініціативою ЦК ВКП(б), створено Тихоокеанський флот, у 1933–му — Пiвнiчну вiйськову флотилію. Налагоджується серійне виробництво підводних човнів і великих кораблів. Створюються танки, літаки. Це все дорого коштує. За соту частину витрачених на все це коштів можна було б урятувати вмираючих від голоду в Україні. Як ви гадаєте, чому людей не рятували?
Учні висловлюють свої припущення.
Учитель/ка: Для планів керівництва СРСР українці насправді становили велику загрозу. НКВД пильно відстежувала політичні настрої населення. Адже це прикордонна територія і у разі великої наступальної війни не неї не повинно було бути ніяких протестів. Усе населення мало стати слухняними солдатами-гвинтиками системи.
1930 року відомий військовий теоретик, колишній генерал-майор царської армії Александр Свєчін отримав від Генштабу Червоної армії завдання: визначити, які регіони є найменш лояльними до радянської влади і можуть “створити проблеми” у разі війни. Свєчін у ході свого дослідження визначив два такі регіони - Україну і Північний Кавказ.

На цих територіях керівництво СРСР організували штучний голод-геноцид. Внаслідок цього злочину загинули близько 5 мільйонів людей.
Нагадаю, що в СРСР у той час голодували різні народи: казахи, білоруси, німці Поволжжя та інші. Адже у всіх вимагали непосильних поставок зерна і продуктів. Потрібно було годувати армію і мати кошти для військової промисловості.
Однак лише проти України і Північного Кавказу - Кубані (де на той час компактно проживали українці і мали свої школи, ГО та часописи) було влаштовано геноцид. Людей цілеспрямовано ізолювали від їжі. А ті населені пункти, які найбільше опиралися радянській владі, записували на “чорні дошки”. Це означало, що їх брали в блокади, а в людей забирали не лише продукти і одяг, але й насіння овочів.
Геноцид тривав упродовж шести місяців – із листопада 1932 по квітень 1933 року.
Учитель/ка пропонує підліткам дізнатися більше про цей період історії: попрацювати в командах та підготувати міні-проекти. Хлопці й дівчата об’єднуються у 5 груп. Кожна група отримує пакет документів і працює за окремим столом.
Після опрацювання матеріалів відбувається імпровізована “Прес-конференція для іноземних журналістів“.
Кожна команда має підготувати виступ. Виступи мають бути лаконічні (на 3 хв), яскраві, обгрунтовані.
Під час презентації тієї чи іншої групи решта груп стають “іноземними журналістами” та можуть ставити різні питання.
Група 1 працює з Додатком 3
Досліджує матеріали про “індустріалізацію” - модернізацію військової промисловості в СРСР, ресурси для майбутньої війни.
Група 2 працює з Додатком 4
Досліджує матеріали про ідею “світової революції”: Комінтерн – як форма російської агентури в різних країнах світу.
Група 3 працює з Додатком 5
Досліджує матеріали про ідею та плани СРСР щодо світової війни, мілітаризацію суспільства.
Група 4 працює з Додатком 6
Вивчає документи про повстання українців проти радянської влади у 1928 – 32 роках, про побоювання Сталіна втратити владу і зірвати плани підготування до війни, про репресії проти лідерів визвольного руху (Додаток 6)
Група 5 працює з додатком 7
Вивчає матеріали про мілітаризацію дітей в СРСР у 1920 – на початку 1930-х років.
Ведуча/чий запитує:
Перелік використаної літератури
Ярослава Музиченко. Світова ціна українського Голоду. Дзеркало тижня. 22 листопада, 2019
Сергій Грабовський. Голодомор-33: Справжній винуватець – Комінтерн?
Станіслав Кульчицький. Голод проти незалежності // Збруч.
Ярослава Музиченко. Кайданки колоніалізму // Збруч
Круцик, Роман Миколайович. Народна війна, 1917-1932 : путівник до експозиції / Роман Круцик, літ. ред.: М. Базилюк, Т. Скрипник. – Київ: Українська видавнича спілка, 2011.
Фото – Ярослава Музиченко, Національний музей Голодомору-геноциду
Обговорення