Теми статті: батькам, вчителям, географія, історія культури, країнознавство, матеріали для уроків, сонцестояння
18 Грудня 2025
272
0
Мета і завдання
Тривалість заняття: 45 хвилин.
Матеріали та обладнання
Зимове сонцестояння
Це період, коли після тривалого зменшення світлового дня настає найдовша у році ніч. Так триває кілька діб і зазвичай це 21 – 23 грудня. 25 грудня світловий день на долю хвилини починає збільшуватися. Ніби “народжується нове сонце”.
Для неолітичної людини, яка повністю залежала від сонячного світла, тільки-но опанувала вогонь і почала щось самотужки вирощувати, це була грандіозна подія. Ніби смерть і відродження цілого світу. Саме до цього свята, яке згодом, у Римській імперії, набуло формату “свята Непереможного Сонця”, приурочили народження Спасителя-Христа – Сонця Правди.
Святкування Різдва (назвемо його так) зазвичай тривало 12 днів довкола точки зимового сонцестояння. Усі ці дні слід було відпочивати, веселитися і частуватися. Точку сонцестояння визначали зазвичай в мегалітичних “обсерваторіях”. Таких збереглося чимало на європейському континенті. Найвідоміша – Стоунхендж у Великобританії.
Вогонь
Майже під час усіх свят на пошану сонця запалюють вогонь. Це символізує вогонь небесний – сонце. З часом традиція класти вогнище трансформувалася в запалення свічок, ліхтариків, гірлянд, навіть у різдвяні фейєрверки. Сенс цього залишався той самий – нагадати про Небо та його чарівне світило, яке дає світло, тепло і радість.
Привітання, актуалізація знань
Учитель/ка прикріплює до дошки (або ж показує презентацію) зображення, які засвідчують зв’язок свят різних народів у період зимового сонцестояння зі світлом і вогнем.
Див. презентацію.
Питання:
“Як ви гадаєте, чому в один і той же період року різні народи відзначають свято світла?”
Основна частина (35 хвилин).
Завдання 1.
Таймінг: 10 хвилин.
Перегляд відео з курсу “Знай свою Україну. Різдво” про зв’язок Різдва з точкою зимового сонцестояння
Обговорення в колі.
Завдання 2.
Робота в малих групах
Таймінг: 15 хвилин.
Учитель/ка: Є таке французьке прислів’я: “Сонце світить для всіх”. Зараз спробуємо з’ясувати, чи справді це так.
Учитель пропонує учням об’єднатися у п’ять груп. Кожній групі видає аркуші з ілюстрованим описом котрогось свята на честь зимового сонцестояння:
Див. додаток №1.
Учитель запрошує ознайомитися з цією інформацією та поміркувати над питаннями.
Питання він пише на дошці (або розкриває слайд презентації із цими питаннями):
На роботу з текстами і зображеннями дається 5 хвилин.
Після опрацювання текстів учитель/ка відкриває по черзі ілюстрації того чи іншого свята і запрошує представників груп коротко відповісти на попередньо оголошені питання про свято.
Після цього – питання до загального обговорення:
- Що спільне між цими всіма святами?
- Що відмінне?
- Чи допомагає нам знання про традиції інших народів краще зрозуміти людей з цих народів?
Творче завдання 3.
Робота в парах
Таймінг: 10 хвилин.
Придумайте своє свято на честь зимового сонцестояння. Це може бути опис, інфографіка, малюнок.
Учні отримують на парту аркуш паперу А-3, фломастери, кольорові олівці, маркери.
Учитель пише на дошці питання (або відкриває слайд презентації з цими питаннями):
Таймінг: (5 хвилин).
Фото Ярослави Музиченко
Обговорення