Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Кому світить сонце? Сценарій інтерактивного заняття для 5-7 класів на честь зимового сонцестояння

Уроки з активностями, з використанням елементів неформальної освіти дозволяють дітям засвоїти знання швидше і глибше. Адже зачіпають емоції і навантажують інтелект – потрібно подумати, зробити власні висновки, покреативити. Один з таких уроків в межах предметтів Географія, Історія культури, Країнознавство пропонуємо присвятити традиціям святкування різних народів на честь зимового сонцестояння.

Матеріали для уроку підготувала Ярослава Музиченко, музейна педагогиня.

Мета і завдання

  • Познайомити учнів із зимовими святами різних народів.
  • Розширити світогляд школярів, надати уявлення про багатство культур і водночас спільність між ними.
  • Дати можливість учням поставити українське свято Різдва у загальноєвропейський та світовий контекст.

Тривалість заняття: 45 хвилин.

Матеріали та обладнання

  • Проектор, екран (інтерактивна дошка, фліпчарт).
  • Презентація.
  • Якщо немає змоги показати презентацію, використовуйте роздруківки зображень, що ілюструють ритуали зі світлом.
  • Доступ до інтернету для перегляду відео з курсу “Знай свою Україну”.
  • Роздруківки для груп з інформацією про свята.
  • Аркуші паперу А3, фломастери, маркери, олівці.

Інформація для вчителя

Зимове сонцестояння

Це період, коли після тривалого зменшення світлового дня настає найдовша у році ніч. Так триває кілька діб і зазвичай це 21 – 23 грудня. 25 грудня світловий день на долю хвилини починає збільшуватися. Ніби “народжується нове сонце”.

Для неолітичної людини, яка повністю залежала від сонячного світла, тільки-но опанувала вогонь і почала щось самотужки вирощувати, це була грандіозна подія. Ніби смерть і відродження цілого світу. Саме до цього свята, яке згодом, у Римській імперії, набуло формату “свята Непереможного Сонця”, приурочили народження Спасителя-Христа – Сонця Правди.

Святкування Різдва (назвемо його так) зазвичай тривало 12 днів довкола точки зимового сонцестояння. Усі ці дні слід було відпочивати, веселитися і частуватися. Точку сонцестояння визначали зазвичай в мегалітичних “обсерваторіях”. Таких збереглося чимало на європейському континенті. Найвідоміша – Стоунхендж у Великобританії.

Вогонь

Майже під час усіх свят на пошану сонця запалюють вогонь. Це символізує вогонь небесний – сонце. З часом традиція класти вогнище трансформувалася в запалення свічок, ліхтариків, гірлянд, навіть у різдвяні фейєрверки. Сенс цього залишався той самий – нагадати про Небо та його чарівне світило, яке дає світло, тепло і радість.

Вступ

Таймінг: (5 хвилин)

Привітання, актуалізація знань

Учитель/ка прикріплює до дошки (або ж показує презентацію) зображення, які засвідчують зв’язок свят різних народів у період зимового сонцестояння зі світлом і вогнем.

Див. презентацію.

Питання:

“Як ви гадаєте, чому в один і той же період року різні народи відзначають свято світла?”

Основна частина (35 хвилин).

Завдання 1.

Таймінг: 10 хвилин.

Перегляд відео з курсу “Знай свою Україну. Різдво” про зв’язок Різдва з точкою зимового сонцестояння

Обговорення в колі.

Завдання 2.

Робота в малих групах

Таймінг: 15 хвилин.

Учитель/ка: Є таке французьке прислів’я: “Сонце світить для всіх”. Зараз спробуємо з’ясувати, чи справді це так.

Учитель пропонує учням об’єднатися у п’ять груп. Кожній групі видає аркуші з ілюстрованим описом котрогось свята на честь зимового сонцестояння:

  • Йоль
  • Коляда
  • Ханука
  • Йил Геджесі
  • Ялда

Див. додаток №1.

Учитель запрошує ознайомитися з цією інформацією та поміркувати над питаннями.

Питання він пише на дошці (або розкриває слайд презентації із цими питаннями):

  1. Що роблять із вогнем?
  2. Як прикрашають дім?
  3. Чи ставлять свічку на вікно і навіщо?
  4. Як відзначають свято в родині?
  5. Які страви споживають?
  6. Які ви помітили обряди, ритуали, атрибути, що подібні до українських на Різдво?

На роботу з текстами і зображеннями дається 5 хвилин.

Після опрацювання текстів учитель/ка відкриває по черзі ілюстрації того чи іншого свята і запрошує представників груп коротко відповісти на попередньо оголошені питання про свято.

Після цього – питання до загального обговорення:

- Що спільне між цими всіма святами?

- Що відмінне?

- Чи допомагає нам знання про традиції інших народів краще зрозуміти людей з цих народів?

Творче завдання 3.

Робота в парах

Таймінг: 10 хвилин.

Придумайте своє свято на честь зимового сонцестояння. Це може бути опис, інфографіка, малюнок.

Учні отримують на парту аркуш паперу А-3, фломастери, кольорові олівці, маркери.

Учитель пише на дошці питання (або відкриває слайд презентації з цими питаннями):

  1. Як називається ваше свято на честь сонця?
  2. Яка основна ідея свята?
  3. Яким чином слід вшанувати сонце?
  4. Які атрибути?
  5. Як слід прикрасити оселю?
  6. Що зробити на честь предків – наших рідних, які жили до нас?
  7. Які страви потрібно приготувати на святкову вечерю?

Рефлексія

Таймінг: (5 хвилин).

  • Що вам сподобалося сьогодні на уроці?
  • Чи хотіли б ви привітати знайомих представників інших народів, культур, релігій з їхнім зимовим святом?

Фото Ярослави Музиченко

 

Матеріали за темою

Обговорення