924
0
Українським 6-класникам і 9-класникам на уроках зарубіжної літератури пропонують читати твори російськомовних (і одного відверто російського, українофобного) письменників.
Про це йдеться в аналітичній статті “НУШ” “Хронологічний підхід, російськ(омовн)і автори, проблеми вікової відповідності: аналізуємо модельні програми із зарубіжної літератури для 5–9-х класів”.
За даними діагностичного опитування, яке відбулося навесні 2024 року, найпопулярнішою серед модельних програм для 5–9-х класів є програма авторського колективу під керівництвом Ольги Ніколенко (докладніше читайте за посиланням).
Нині для вибору вчителям і вчителькам також доступні такі модельні програми із зарубіжної літератури для 5–6-х класів:
А педагоги й педагогині які працюють з учнівством 7–9-х класів за новим Державним стандартом базової середньої освіти, можуть крім модельної програми Ніколенко обрати ще такі:
Водночас більшість учителів зарубіжної літератури не бачить суттєвих відмінностей між старою і новими програмами для 5–6-х і 7–9-х класів.
Зокрема:
За даними дослідження, серед найсуттєвіших змін учителі називали вилучення російських авторів та радикальне оновлення методичного супроводу.
Утім, у двох програмах для 9 класу автори зберегли твір Михайла Булгакова “Собаче серце”. Зокрема, йдеться про інваріантну частину “старої” (оновленої) програми та програму Волощук (у варіативній частині тут є ще й “Фатальні яйця”).
Тому редакція “НУШ” рекомендує освітянам і освітянкам ухвалити самостійне рішення про вилучення цих творів із програми на основі резолюції Українського інституту національної пам’яті. У ній, зокрема, ідеться про те, що “Михайло Булгаков – імперець за світоглядом, затятий українофоб. Письменник, попри роки життя у Києві, зневажав українців та їхню культуру, ненавидів українське прагнення до незалежності, негативно відгукувався про становлення Української держави та її очільників. З-поміж усіх російських письменників того часу стоїть найближче до нинішніх ідеологем путінізму і кремлівського виправдання етноциду в Україні. Світоглядно був на позиціях російського імперіалізму, білогвардійщини, схвалював експансію російського комунізму”. Докладніше ознайомитися з резолюцією всі охочі можуть за посиланням.
Водночас у програмі Волощук як альтернативу Булгакову пропонують твір Станіслава Лема “Зоряні щоденники Йона Тихого” – це іронічні науково-фантастичні історії, об’єднані постаттю головного персонажа. Окремі пригоди героя містять міркування про сценарії еволюції, розвитку суспільства й науки, а також аналіз поведінки людей у різних, зокрема небезпечних, ситуаціях. Тому вчителі / вчительки, які працюють за цією програмою, можуть обрати для вивчення з учнівством “Зоряні щоденники” замість творів росіянина-українофоба.
Окрім цього, у програмах для 6 класу залишилися твори Миколи Гоголя, а у варіативній частині програми Волощук – повість Володимира Короленка “Сліпий музикант”.
“Якщо ми маркуємо обох письменників як російськомовних українців, то неясно, що вони роблять у програмі із зарубіжної літератури. А якщо як росіян – то незрозуміло й поготів”, – пояснила кандидатка філологічних наук і аналітикиня ГО “Смарт освіта” Ірина Пасько.
Раніше ми публікували топ творів, які, на думку освітян, найбільше подобаються учнівству, а також розпитали декількох школярів та школярок про позитивні й негативні моменти в підходах до вивчення української та зарубіжної літератури.
Читайте також: “Новий епізод подкасту “Дофамін для освіти”: велика розмова з Василем Терещенком про читацьку грамотність українських школярів”.
Титульне фото: “24 канал”
Обговорення